Виклики для прав дитини у зв’язку з розвитком штучного інтелекту

Автор(и)

  • Ю.М. Бисага доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Заслужений юрист України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8797-5665
  • М.В. Бєлова доктор юридичних наук, доцент кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-2077-2342
  • Д.М. Бєлов доктор юридичних наук, професор, професор кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Заслужений юрист України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7168-9488

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.77.1.11

Ключові слова:

штучний інтелект, права дитини, дискримінація, обробка даних, цифрова революція

Анотація

Ця наукова стаття досліджує важливість захисту прав дитини в контексті швидкого розвитку штучного інтелекту. Штучний інтелект здатний змінити багато аспектів життя дитини, і, хоча він може мати позитивні наслідки, його негативний вплив також потребує належного уваги.
Стаття акцентує увагу на чотирьох ключових аспектах: приватності, безпеці, дискримінації та етиці. Вона аналізує ризики, пов’язані зі збором та обробкою особистих даних дітей штучним інтелектом, і вимагає встановлення ефективних механізмів захисту приватності. Крім того, розглядається безпека дітей, особливо в контексті використання автономних роботів та іграшок, і вимагається врахування безпекових стандартів у розробці таких систем.
Стаття також зосереджується на проблемі дискримінації, що може виникати внаслідок систематичного застосування штучного інтелекту. Вона висуває вимогу до розробників забезпечити справедливість алгоритмів та уникнути дискримінації дітей. Нарешті, стаття розглядає етичні аспекти використання штучного інтелекту, а саме питання про відповідальність розробників та потребу в етичних принципах у всіх аспектах його використання.
Завершуючи, стаття підкреслює необхідність постійного моніторингу та регулювання розвитку штучного інтелекту з метою захисту прав дитини. Вона рекомендує впровадження ефективної законодавчої бази, яка визначає стандарти захисту дитячих прав у контексті штучного інтелекту. Крім того, стаття висуває ідею розвитку етичних директив і кодексів поведінки для розробників, дослідників та користувачів штучного інтелекту з призми дитячих прав.
В цілому, дана наукова стаття підкреслює важливість захисту прав дитини в контексті розвитку штучного інтелекту. Вона викликає до дії на рівні законодавства, технологічних стандартів і етичних принципів, забезпечуючи безпеку, приватність, уникнення дискримінації та етичну відповідальність у всіх аспектах використання штучного інтелекту, щоб забезпечити здоровий розвиток та захист дитячих прав у цифрову епоху.
Також, стаття присв’ячена аналізу суперечливої проблематики взаємозв’язку прав дитини та штучного інтелекту. В статті досліджуються наслідки застосування штучного інтелекту в контексті прав дитини, розглядаються основні питання, пов’язані з правовим захистом дітей у сфері штучного інтелекту та пропонуються можливі шляхи вирішення цих проблем.

Посилання

“Children’s Rights in the Digital Age”,2021, by UNICEF. URL: https://gdc.unicef.org/resource/perspective-health-digital-age-where-do-childrens-rights-fit.

“Children’s Rights in the Age of Artificial Intelligence”, 2019, by the Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University. URL: https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/40268058/2019-05_YouthAndAI.pdf?sequence=5&isAllowed=y.

“Artificial Intelligence and Children’s Rights”, 2021, by the Global Kids. URL: https://globalkidsonline.net/ai-and-childrens-rights/.

“Guidelines on Artificial Intelligence and Children’s Rights”, 2020, by the Council of Europe. URL: https://rm.coe.int/guidelines-on-artificial-intelligence-and-children-s-rights/1680a1d821.

“The Rights of the Child in the Digital Environment”, 2014, by the Committee on the Rights of the Child. URL: https://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRC/Discussions/2014/BackgroundPaperChildRightsDigitalEnvironment.pdf.

“Children’s Rights and Business Principles: Artificial Intelligence”, 2020, by UNICEF. URL: https://www.unicef.org/globalinsight/reports/childrens-rights-and-business-principles-artificial-intelligence.

“Children’s Rights in the Digital Age: A Download from Children Around the World”, 2019, by the EU Kids Online project. URL: https://eprints.lse.ac.uk/101065/1/Sonia_Livingstone_EU_Kids_Online_2019.pdf.

“AI, Privacy, and Children’s Rights: A Case Study of the European Union’s Approach”, 2020, by the Centre for International Governance Innovation. URL: https://www.cigionline.org/publications/aiprivacy-and-childrens-rights-case-study-european-unions-approach.

“Children’s Rights and the Digital Age: A Review of the Existing Legal Frameworks”, 2020, by the European Parliament Policy Department for Citizens’ Rights and Constitutional Affairs. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/646167/IPOL_STU(2020)646167_EN.pdf.

“Children’s Rights in the Digital Environment: Exploring the Interplay between Human Rights, Data Protection and Competition Law”, 2019, by the European Data Protection Supervisor. URL: https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/19-12-05_childrens_rights_digital_environment_0.pdf.

Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Заборовський В.В. Штучний інтелект та авторські і суміжні права. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 299–304.

Бєлова М.В., Бєлов Д.М. Імплементація штучного інтелекту в досудове розслідування кримінальних справ: міжнародний досвід. Аналітично-порівняльне правознавство. № 2. 2023. С. 448–454.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-27

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право