Вплив адміністративної компетенції на цивільно-процесуальну правосуб’єктність органів влади

Автор(и)

  • В. Логойда викладач кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права юридичного факультету, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0003-1261-909X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.76.2.10

Ключові слова:

компетенція, повноваження, правосуб’єктність, публічне правонаступництво, суб’єкт владних повноважень, закриття провадження, цивільний процес

Анотація

Стаття присвячена питанням впливу норм адміністративного права, зокрема тих, що регулюють адміністративну компетенцію органів державної влади та їх посадових (службових) осіб, на процесуальну правосуб’єктність органів державної влади, які беруть участь у розгляді справ в порядку цивільного судочинства у зв’язку з виконанням своїх державних функцій і повноважень.
На прикладі конкретної судової (цивільної) справи автор аналізує можливі процесуальні наслідки позбавлення суб’єкта владних повноважень його адміністративної компетенції під час розгляду цивільної справи, їх вплив на реалізацію таким суб’єктом своїх процесуальних прав, зокрема на можливість оскарження судового рішення. Автор наголошує, що у випадку, коли суб’єкт владних повноважень бере участь у судовій справі саме у зв’язку з виконанням доручених йому державою функцій і повноважень, інститут публічного правонаступництва, більше характерний для адміністративного
процесу, може і повинен бути застосований також і при розгляді справ, які, на думку Верховного Суду, повинні розглядатися в порядку цивільного судочинства.
Відзначено, що подібна практика визнання допустимості процесуального правонаступництва саме на підставі публічного правонаступництва суб’єктів владних повноважень вже сформована при розгляді Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду господарських спорів щодо відшкодування шкоди, завданої суб’єктам приватного права внаслідок неналежного державного регулювання страхового ринку, хоча в даній категорії справ мають місце прямі процесуальні вказівки закону.
В результаті автор робить висновок про те, що ч. 1 ст. 55 ЦПК України дозволяє процесуальне правонаступництво суб’єктів владних повноважень, які беруть участь у розгляді цивільних справ, не лише у випадках цивільно-правового правонаступництва, але і у випадку публічного правонаступництва, якщо спір пов’язаний з реалізацією суб’єктом владних повноважень його адміністративної компетенції і має місце зміна чи скасування такої

Посилання

Бевзенко В.М. Публічне правонаступництво: сутність, процедура та особливості. Право і суспільство. 2013. № 7. С. 140–149.

Белей Є.Н. Деякі питання публічного правонаступництва органів державної влади. Право і суспільство. 2017. № 1, частина 2. С. 119–123.

Повар П. Правонаступництво при утворенні та припиненні центральних органів виконавчої влади. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2012. Вип. 93. С. 40–43.

Конституція України від 28.06.1996. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Цивільний процесуальний кодекс України №1618-IV від 18.03.2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#n8233.

Постанова КМ України «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» №14 від 12.01.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/14-2022-%D0%BF#Text

Постанова КГС/ВС від 28.12.2020 у справі №910/16144/19. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/93962786

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право