Правовий статус міжурядової організації Дунайської комісії в умовах технічного прогресу судноплавства

Автор(и)

  • А. Шевчук Аспірантка відділу міжнародного права та пра-ва Європейського Союзу Інституту держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0003-4289-7752

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.75.2.10

Ключові слова:

судноплавство, Дунайська комісія, міжнародна міжурядова організація, Європейський Союз, річковий інжиніринг, держави-члени, екологія, туризм, інтеграція, уніфікація

Анотація

У статті представлено правовий статус міжнародної міжурядової організації Дунайської комісії, яка займається широким колом економічних та культурних питань.

Конвенція про режим судноплавства по Дунаю  1948 року визначила інституційно-правову структуру ДК, яка є невід’ємною рисою будь-якої міжнародної міжурядової організації та обумовлена її метою, функціями та завданнями, які поставили держави-члени в установчому акті цієї організації. У своїй роботі ДК спирається на багатий історичний досвід регулювання судноплавства з міжнародних річок Європи. Пріоритетними напрямами її діяльності є уніфікація нормативних актів для плавання по річці Дунай, сприяння покращенню навігаційних умов і поліпшення безпеки судноплавства, створення інших умов для інтеграції річці Дунай в європейську систему як основного транспортного шляху. Дана Комісія взаємодіє з такими міжнародними організаціями та органами, як Комітет з питань внутрішнього транспорту  Європейської економічної комісії Організації Об’єднаних Націй, Європейська Комісія Європейського Союзу, Міжнародна комісія із захисту ріки Дунай, Центральна комісія судноплавства по Рейну.  ДК ухвалила постанову про зупинення повноважень Росії у ДК у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України з порушенням основних принципів Белградської конвенції. ДК засудила порушення принципів вільного та безпечного судноплавства по річці Дунай, а також інтересів та суверенних прав України, підкреслюючи реальні загрози щодо збереження та використання українських дунайських портів унаслідок військової агресії Російської Федерації і зростаючі економічні збитки від скорочення внаслідок військових небезпек від Росії у дельті Дунаю і в Чорному морі транспортної та вантажоперевалочної діяльності на Дунаю. Було розглянуто актуалізовану версію «Плану основних робіт, спрямованих на досягнення рекомендованих габаритів суднового ходу, гідротехнічних та інших споруд по річці Дунай» та питання сприяння національним адміністраціям водних шляхів у проведенні щорічних гідротехнічних робіт.

Посилання

Шевчук А.В. Історичні передумови створення міжнародної міжурядової організації Дунайської комісії. Юридичні науки: проблеми та перспективи: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Запоріжжя, 24–25 червня 2022 р. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2022. C.141-143.

Бошицький Ю.Л. Право міжнародних організацій і Україна: у схемах та таблицях: Навч. посібник. Київ: Видавництво Ліра-К, 2015. 268 с.

Репецький В. М. Конвенція про режим судноплавства по Дунаю 1948 р. Юридична енциклопедія: [у 6 т.] / ред. кол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. Київ, 2016. С. 545.

Кулько А.В. Міжнародно-правове регулювання використання та охорони транскор-донних прісних вод. Дис. … доктора юрид. наук: 12.00.11: міжнародне право / Інститут держа-ви і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2018. С.248-249.

Засідання робочої групи з технічних питань (11-13 жовтня 2022 р.) URL: https://www.danubecommission.org/dc/ru/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-28

Номер

Розділ

Розділ 6. Земельне право; аграрне право; екологічне право; природоресурсне право