КООРДИНАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ У СФЕРІ ПРОТИДІЇ НАРКОЗЛОЧИННОСТІ

Автор(и)

  • Я.В. Ступник кандидат юридичних наук, доцент, завідувач кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна
  • О.В. Білаш кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна
  • В.Й. Данко кандидат юридичних наук, доцент кафедри кримінального права та процесу юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.59

Ключові слова:

координація, протидія, наркозлочинність, правоохоронні органи, прокуратура, обмін інформацією

Анотація

У статті розглянуто поняття та форми координації діяльності правоохоронних органів у сфері протидії
наркозлочинності. Визначено, що координація має важливе значення, тому що ця діяльність здійснюється
за рахунок спільних погоджених зусиль різних суб’єктів. Серед них є і органи державної влади як різного
рівня, недержавні суб’єкти, що представляють інтереси громадянського суспільства, і навіть окремі гро-
мадяни через різні форми самоорганізації населення, які можуть ефективно протидіяти незаконному обі-
гу наркотичних засобів за умови оптимальної координації їхньої діяльності. Однак у вітчизняних умовах
протягом тривалого часу не вдається здійснити ефективний вибір координатора як суб’єкта, що у повній
мірі погоджує галузеву діяльність всіх задіяних у процесі протидії наркозлочинності установ і організацій.
Узагальнюючи наявний по даній проблемі матеріал, авторами визначено певні тенденції вирішення даного
питання. За результатами проведеного дослідження запропоновано організаційну модель, де роль координатора антинаркотичної діяльності відведена Міжвідомчому центру взаємодії у сфері протидії кримінальному
наркообігу, що діятиме при Департаменті протидії наркозлочинності Національної поліції України. Окремо
оцінюючи роль прокуратури як організатора боротьби зі злочинністю в цілому, у тому числі з кримінальним
наркообігом, вказано, що дане відомство покликане погоджувати діяльність всіх правоохоронних органів
при реалізації ними різних функцій кримінальної юстиції, тобто по широкому спектру завдань. Авторами
наголошено, що існує також необхідність координації оперативно-розшукної діяльності як найбільш ре-
зультативної правоохоронної функції в сфері протидії кримінальному наркообігу. Оптимальним робочим
органом, що забезпечить узгодження дій всіх цих оперативних підрозділів правоохоронних органів, автори
вважають Департамент протидії наркозлочинності Національної поліції України, як такий, що має в своєму арсеналі стратегічні й тактичні підходи спільної оперативної роботи в сфері протидії кримінальному
наркообігу. При цьому ці підрозділи не втратять своїх позицій і як суб’єкт ОРД в антинаркотичній сфері.
Акцентовано увагу на тому, що впровадження у практику діяльності правоохоронних органів запропонованого механізму координації при кваліфікованому і професійному підході до його застосування слугуватиме підвищенню ефективності координаційної діяльності, що вимагає від правоохоронних органів застосування
сучасних методів координації, правильного визначення стратегії і тактики взаємодії щодо протидії наркозлочинності, виключення випадків підміни й дублювання.

Посилання

Новий тлумачний словник української мови: У 4 т.: 42000 слів / Уклад. В.Яременко, О.Сліпушко. К.: Аконіт, 1998. 910 с.

Печенкін І. Координація діяльності з протидії злочинності та корупції як один із пріоритетних напрямів роботи прокурора. Віче. 2015. № 2. С. 24–27.

Кальман О. Г. Координация деятельности правоохранительных органов по предотвращению и противодействию коррупции: требования нового законодательства. Прокурорский надзор за соблюдением антикоррупционного законодательства Украины и Казахстана: Сборник научных трудов. К.: Национальная академия прокуратуры Украины, 2014. С. 38–48.

Мозгова В.А. Поняття та рівні координації діяльності правоохоронних органів із протидії злочинності й корупції. Часопис Київського університету права. 2013. №2. С.290-294.

Мудров А., Європіна І. Форми координації діяльності правоохоронних органів у сфері протидії злочинності та корупції. Вісник Національної академії прокуратури України. 2013. №3. С. 73-78.

Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів: Закон України № 3781-XII від 23 грудня 1993 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3781-12 (дата звернення: 07.04.2021)

Загуменна Ю. О. Правоохоронні органи: поняття, ознаки, функції, особливості діяльності. Право і безпека. 2010. №3 (35). С. 145-150

Суд, правоохоронні та правозахисні органи України: Навч. посіб. / B.C. Ковальський (керівник авт. колективу), В.Т. Білоус, С.Е. Демський та ін.; Відп. ред. Я. Кондратьєв. К.: Юрінком Інтер, 2002. 320 с.

Про затвердження Положення «Про координацію діяльності правоохоронних органів по боротьбі із злочинністю та корупцією»: Наказ Генерального прокурора України № 43/375/166/353/284/241/290/236 від 26.04.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0043900-12#Text (дата звернення: 07.04.2021)

Бандурка А.М., Горбачев А.В. Оперативно-розыскная деятельность: правовой анализ. К.: РИО МВД Украины, 1994. 160 с.

Ярмакі Х.П. Контрольно-наглядова діяльність органів виконавчої влади за обігом наркотиків в Україні. Боротьба з наркобізнесом: проблеми та шляхи їх вирішення. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Одеса, 2002. С. 26-33.

Транснациональный наркобизнес: новая глобальная угроза / Отв. ред.: Глинкин А.Н. М.: РОССПЭН, 2002. 264 с.

Кримінологічний аналіз механізму протидії наркозлочинності: монографія / Я.В. Ступник, О.М. Литвинов. Харків: Ніка Нова, 2012. 193с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 9. Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза; оперативно-розшукова діяльність