РЕАЛІЗАЦІЯ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ: АДМІНІСТРАТИВНО – ПРАВОВИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • О.Р. Шевчук кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Юридичного факультету Західноукраїнського національного університету (м. Тернопіль), Україна
  • Н.Ф. Ментух кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Юридичного факультету Західноукраїнського національного університету(м. Тернопіль), Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.52

Ключові слова:

інформаційна відкритість, доступ до інформації, прозорість, корупція, протидія корупції, електронний уряд, державні органи, офіційна інформація

Анотація

Обгрунтовано, що завдання антикорупційної боротьби мають статус пріоритетних та загальнодержав-
них. Вітчизняна нормативно – правова база щодо питань безпеки має фіксувати чітке встановлення повно-
важень держорганів, насамперед органів сфери безпеки, а також сприяти міжвідомчій координації, у тому
числі за умови тривалої агресії спрямованої проти нашої країни, яка має виражені «гібридні» прояви.
Встановлено, що недосконала система органів антикорупційного спрямування, а також відсутня чітка
національна антикорупційна політика та органи державної влади, відповідальні за її реалізацію, є суттєвим
фактором розвитку складного становища України у сфері корупції. Враховуючи антикорупційну політику
та її суть, функціональне призначення та повноваження, можливий поділ суб’єктів боротьби з корупцією на
базові групи суб’єктів, якими формується і забезпечується реалізація національної антикорупційної політи-
ки; створюється та удосконалюється нормативна база антикорупційної боротьби.
Автори приходять до висновку, що з метою збору, зберігання, аналізу і узагальнення інформації про факти
свідчать про корупцію, в тому числі про фізичних і юридичних осіб, причетних до корупції, в спеціальних під-
розділах по боротьбі з корупцією необхідно створити і вести оперативні обліки і централізовані банки даних.
В органах прокуратури було б доречним вести єдині банки даних про стан протидії корупції, які повинні
формуватися на підставі інформації, що подається органами прокуратури, внутрішніх справ і національної
безпеки.
Звісно ж, що в даний час з метою забезпечення безпеки підприємницької діяльності слід закріпити в за-
конодавстві обов’язок опублікування інформації про судимості корупційної спрямованості та інші злочини
у сфері економіки, а також залучення осіб до адміністративної відповідальності за вчинення корупційних
правопорушень. У зв’язку з цим, відповідні доповнення і зміни необхідно внести в ряд законів і, в першу
чергу в Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громад-
ських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV. Зокрема передбачити можливість опублікування в реє-
страх інформації про потенційну небезпеку господарюючих суб’єктів, які виступають в якості контрагентів.

Посилання

Про Концепцію (основи державної політики) національної безпеки України: Постанова Верховної Ради України від 16 січня 1997 року N 3/97-ВР URL:https://ips.ligazakon.net/document/view/f970003?an=19HYPERLINK «https://ips.ligazakon.net/document/view/f970003an=19&ed=2000_12_21»&HYPERLINK»https://ips.ligazakon.net/document/view/f970003?an=19&ed=2000_12_21»ed=2000_12_21 (Дата звернення 5.05.2021 р.)

Akbar, Y, Vujić, V (2014) Explaining corruption: The role of national culture and its implications for international management. Cross Cultural Management 21(2): 191–218.

Andris Zimelis. (2020) Corruption research: A need for an integrated approach. International Area Studies Review 23:3, June 2020. pages 1-19.

United Nations Convention against Corruption. General Assembly resolution 58/4 of 31 October 2003 URL:https://www.unodc.org/documents/brussels/UN_Convention_Against_Corruption.pdf (Дата звернення 5.05.2021 р.)

Про інформацію: Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (Дата звернення 5.05.2021 р.)

Про державну таємницю: Закон України від 21 січня 1994 року № 3855-XII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text (Дата звернення 5.05.2021 р.)

Lenka Veselovská, Ján Závadský, Zuzana Závadská. (2020) Mitigating bribery risks to strengthen the corporate social responsibility in accordance with the ISO 37001. Corporate Social Responsibility and Environmental Management 27:4, pages 1972-1988.

Пархоменко-Куцевіл О. І. Формування національної ідеї як основа запобігання розвитку корупції в українському суспільстві. Демократичне врядування : наук. вісн. 2018. Вип. 21. URL:http://www.lvivacademy.com/

vidavnitstvo_1/visnyk21/fail/Parhomenko-Kutsevil.pdf

Alves LG, Mangioni G, Cingolani I, Rodrigues FA, Panzarasa P,Moreno Y (2019) The nested structural organization of the worldwide trade multi-layer network. Sci Rep 9(1):2866

Uberti L. (2016). The ‘sociological turn’ in corruption studies: Why fighting graft in the developing world is often unnecessary, and sometimes counterproductive. Progress in Development Studies, 16(3), 261–277.

Annual activity report 2018 - European Anti-Fraud Office URL: https://ec.europa.eu/info/publications/annual-activity-report-2018-european-anti-fraud-office_en (дата звернення 13.03.2021р.)

Heath A., L. Richards, and N-D. de Graaf (2016). Explaining Corruption in the Developed World: The Potential of Sociological Approaches. Annual Review of Sociology, 42: 51–79.

О борьбе с коррупцией: Закон Республики Белорусь от 15.07. 2015г. №305-З. URL: https://pravo.by/upload/docs/op/H11500305_1437598800.pdf

Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань: Закон України від 15.05. 2003р. № 755-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. №31-32. Ст. 263. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право