ФУНКЦІЇ МОНІТОРИНГУ ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ СУБ’ЄКТАМ ГОСПОДАРЮВАННЯ

Автор(и)

  • Н.О. Петрова старший викладач кафедри міжнародних відносин, аспірант кафедри правосуддя, Сумського національного аграрного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.47

Ключові слова:

державна допомога суб’єктам господарювання, функції, моніторинг, конкуренція, контроль, державне управління, публічне адміністрування, адміністративне право, публічна адміністрація, Атимонопольний комітет України, судова реформа, органи державної влади, органи місцевого самоврядування

Анотація

У статті розглянуто різнопланово функції, системи функцій як адміністративного права, так і окремих
елементів управління в різних сферах та галузях права. Досліджено характерні функції моніторингу держав-
ної допомоги суб’єктам господарювання, як унікального, особливого елементу управління. Актуальність
тематики дослідження обумовлюється необхідністю наближення вітчизняного законодавства у сфері моні-
торингу та контролю державної допомоги до acquis Європейського Союзу (далі – ЄС), враховуючи особли-
вості реформаційних процесів у адміністративному праві, євроінтеграції України та зобов’язань відповідно
до Угоди про асоціацію України з ЄС (далі – Угода). Зважаючи на незначну кількість сучасних правничих
теоретичних розробок цієї проблематики, завдання статті полягає у конкретизації та формулюванні сутності
функцій моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання. Проведено аналіз різних підходів до
визначення сутності функцій моніторингу в різних сферах. Визначено особливості функцій моніторингу
державної допомоги суб’єктам господарювання в Україні. Вказано на важливість визначення функцій мо-
ніторингу, що здійснює суб’єкт публічної адміністрації – уповноважений орган у сфері державної допомо-
ги – Антимонопольний комітет України (далі – АМКУ). Встановлено, що моніторинг державної допомоги
суб’єктам господарювання тісно пов’язаний з контролем, є його формою і являється інформативним фунда-
ментом, який формується через систему безперервного постійного спостереження, збору інформації, її аку-
муляції, аналізу та спостереження за будь-яким процесом, явищем, станом державної допомоги суб’єктам
господарювання щодо виявлення розбіжностей між запланованим та фактичним, знаходження відхилень від
поставлених завдань, аналіз причин таких відхилень. Виявлено, що моніторинг державної допомоги, окрім
завдань має низку окремих специфічних функцій, які пов’язуються з видами чи напрямками діяльності,
векторами впливу органу публічного адміністрування, що направлені на виконання визначених завдань.
Зроблено висновок, що моніторинг державної допомоги суб’єктам господарювання, як елемент управлін-
ня, окрім того, що він і є тією самою важливою функцією публічного адміністрування у сфері державної
допомоги та необхідним його процедурним інструментом, наділений важливими характерними функціями,
що кореспондуються з видами державної допомоги та видами моніторингу державної допомоги. Виділено
наступні функції моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання: регулююча, контрольна, по-
переджувально-профілактична, інформаційна, аналітична, коригувальна, правоохоронна, виховна, а також
надано характеристику та розкрито їх сутність.

Посилання

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством

з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011/conv#n2754 (дата звернення: 03.03.2021)

N. Petrova. Formulating the Essence of the State Aid Monitoring Principles to Economic Entities in Ukraine. European Journal of Law and Public Administration. 2020. V. 7. I. 1. Р. 50-60. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/ejlpa/article/view/3315 (дата звернення: 03.03.2021).

Про державну допомогу суб’єктам господарювання : Закон України № 1555-VІІ від 1 липня 2014 року. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1555-18#Text (дата звернення: 03.03.2021).

Порядок проведення моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання. ЗатвердженоРозпорядженням Антимонопольного комітету України від 28.12.2015 №43-рп

Quigley C. European State Aid Law and Policy: Second Edition. Hart Publishing. 2009. 574 p.

Кравцова Т.М. Поняття та особливості адміністративно-правових відносин у сфері надання державноїдопомоги суб’єктам господарювання. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління :електронне

наукове видання : збірник. 2020. № 6 (12). 2020. С. 132-139.

Шай Р. Я. Принципи та форми реалізації функцій держави. Вісник Національного університету. Львівська

політехніка. 2014. № 810. Юридичні науки. С. 116–123.

Юджин С., Сігітас Ц. Звіт стосовно проекту Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»,виконаний в рамках проекту «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС». URL: http://eupublicprocurement.org.ua/wp-content/uploads/2014/09/Report-on-Draft-Law-on-State-Aid-to-Undertakings-UKR.pdf

Великий тлумачний словник сучасної мови. URL: http://surl.li/mpnv

Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. : Ю. П. Сурмін (та ін.]; за ред. Ю. В. Ковбасюката ін.].: НАДУ. 2010. 820с.

Макеєва О. М. Інформаційна функція правового моніторингу. Альманах права.. 2019. Вип. 10. С. 176-180.

Аверьянов В. Б. Функции и организационная структура органа государственного управления. К. Наук. думка.1979. 150 с.

Бородін І.Л. Функції публічного управління. Юридичний вісник. 2014. 3 (32). С. 24-29.

Кравцова Т. М., Калініченко Г. В. Дослідження видів функцій державного управління та їх значення у процесідержавно-управлінської діяльності. Форум права. 2011. № 1. С. 522–527.

Кравцова Т. М., Калініченко Г. В. Ще раз про сутність та ознаки функцій державного управління. Право ібезпека. 2011. № 1 (38). С. 25-29.

Щоголєва Л. О. Моніторинг якості освіти: теоретико-методологічний аспект. Педагогічний пошук. 2014. № 2. C.36–40. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedp_2014_2_12

Handbook for the European Union Monitoring Mission in Georgia. Council of Europe. Strasbourg Cedex. 2009. Р.107.

Оніщенко Н.М. Функції правової аналітики: теоретичні виміри, практичні засади. Visegrad journal оn humanrights. 2017. №. 1/2. – C. 134-138.

Андрійко О.Ф. Правовий моніторинг в системі органів виконавчої влади. Альманах права. Правовиймоніторинг і правова експертиза: питання теорії та практики. Вип. 10. К. : Ін-т держави і права ім. В. М. КорецькогоНАН України, 2019. С. 27-31.

Горбатюк В.М., Клименко К.В. Організаційно-технологічні особливості здійснення моніторингу земель нарегіональному рівні. Геодезія, картографія і аерофотознімання. 2007. Вип. 69. С. 156-150.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право