ЗАКОНОДАВЧІ ЗАСАДИ МЕХАНІЗМУ УЧАСТІ ГРОМАДСЬКОСТІ У ЗДІЙСНЕННІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Є.В. Павліченко кандидат юридичних наук доцент кафедри кримінально-правових дисциплін Національний університет « Одеська юридична академія» Криворізький факультет, Україна
  • О.Ю. Білошенко старший викладач кафедри конституційного, міжнародного та приватного права Криворізького факультету Національного університету «Одеська юридична академія», Україна
  • Ю.С. Чабаненко асистент кафедри кримінально-правових дисциплін Криворізький факультет Національного університету «Одеська юридична академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.46

Ключові слова:

владні відносини, громадськість, громадянське суспільство, демократизація, діалог, правова держава, форми участі

Анотація

Стаття присвячена дослідженню участі громадськості у здійсненні державного управління. Встановлено,
що громадськість має виступати як соціально активна частина суспільства, яка на добровільних засадах бере
участь у суспільно-політичному житті країни. Визначено, що для громадськості повинна бути характерною:
потреба в спілкуванні; орієнтація на колективну діяльність; пріоритет громадських інтересів перед індиві-
дуальними; активне вираження своєї суспільної позиції.
У статті доведено, що налагодження конструктивного діалогу між громадськими та державними струк-
турами допомагає громадським структурам інформувати державні органи про нагальні проблеми розвит-
ку різних сфер суспільного життя. Встановлено, що завдяки співпраці, партнерським взаємовідносинам з
громадськістю органи державної влади і управління стають краще обізнаними з різними суспільними про-
блемами. Тісне співробітництво органів державного управління з громадськими структурами дає змогу на-
селенню краще зрозуміти логіку управлінських рішень і політику держави в тій чи іншій сфері, забезпечує
його довіру і підтримку у разі необхідності. Обґрунтовано ефективні форми взаємодії органів державної
влади і громадськості та специфіку механізму участі громадськості в державному управлінні та визначено
його характерні ознаки.
У статті запропоновано запровадження механізму участі громадськості в державному управлінні. Означено, що під механізмом участі громадськості в державному управлінні слід розуміти систему нормативно-правових та державно-управлінських механізмів, які створюють легітимні умови й засоби реальної участі соціально активних громадян в управлінні державними справами, зокрема через їх залучення до державного управління. Усі механізми повинні бути взаємно ув’язаними між собою.
Відзначено, що якісну та ефективну взаємодію органів державної влади з громадянським суспільством
потрібно формувати за умовою наявності трьох основних засад: створення державного відомства, установи, департаменту та відділу в системі державної влади, які безпосередньо будуть нести відповідальність за
співпрацю з громадськістю; розроблення та прийняття державної програми сприяння розвитку взаємодії
державних органів і структур з громадянським суспільством; формування письмових угод між органами
державної влади та неурядовими організаціями щодо їхньої спільної діяльності. 

Посилання

Козюбра М. І. Право і людина: лінії взаємозв’язків та тенденції розвитку. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки: Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ. 2015. Т. 168. С. 3–9.

Рабінович Петро Мойсейович. Велика українська юридична енциклопедія: у 20 т. О. В. Петришин (відп. ред.) та ін. Т.3: Загальна теорія права. Київ. 2017. С.655.

Буханевич О,М., Іванівська А.М. Конституційний Суд Українаи: до питання про місце в системі розподілу влад. Публiчне право. 2020. № 3 (39). С.17-24

Стецюк Б.Р. Погляди на юридичний процес вітчизняними правниками в другій половині XIX століття. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ: Збірник наукових праць. 2018. № 1 (86). С. 76 -81.

Никифорак В. Межі свободи договору крізь призму розумності, справедливості та добросовісності. Юридичний вісник. 2019. Вип. 4. С. 104-111.

Дахович І. Участь громадян в управлінні державними справами: питання теорії та практики. Форум права. 2014. № 3. С. 102-109.

Грабильніков А.. Право громадян України брати участь в управлінні державними справами чи у здійсненні влади. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2013. Вип.. 4. С 16-21.

Бакуменко В. Д. Державно-управлінські рішення: навчальний посібник. К. :ВПЦ АМУ. 2012. 344 с.

Надолішній П.І. Теорія та історія державного управління: Опорний конспект лекцій : навчальний посібник. Одеса: ОРІДУ НАДУ. 2006. 132 с.

Адміністративне право України. Повний курс: підручник. Галунько В., Діхтієвський П., Кузьменко О., Стеценко С. та ін. Видання друге. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 584 с.

Взаємодія держави та інститутів громадянського суспільства. Міністерство юстиції. Електронний ресурс. Режим доступу: https://minjust.gov.ua/m/str_33679.

Законні методи впливу на владу. Електронний ресурс. Режим доступу: https://muzykivskaotg.gov.ua/news/zakonni-metodi-vplivu-na-vladu.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право