ДО ПИТАННЯ ЩОДО ВИКОНАННЯ УКРАЇНОЮ МІЖНАРОДНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ ЩОДО ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНСТИТУТУ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОМБУДСМАНА: ДЕЯКІ КОНЦЕПТУАЛЬНО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.39Ключові слова:
доступ до публічної інформації, захист персональних даних, інформаційний омбудсман, Конвенція Ради Європи № 108, Рада Європи, стандарти Ради Європи у сфері прав людиниАнотація
Протягом останніх десятиліть одним з пріоритетних завдань для України у внутрішній та зовнішній по-
літиці є утвердження і забезпечення високих стандартів прав людини, визнаних в діяльності Ради Європи.
В статті проведено дослідження зобов’язань України як держави-члена Ради Європи в частині запрова-
дження в систему державних органів інформаційного омбудсмана, проаналізовані основні світові моделі
функціонування цієї державної інституції.
Автором розглянуті вимоги Конвенції «Про захист фізичних осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою
персональних даних», Додаткового протоколу до неї, а також рекомендацій Ради Європи щодо принципів
формування і діяльності інформаційних омбудсманів, умов їхньої взаємодії з іншими державними органами
України.
Доведено, що виходячи зі змісту міжнародних зобов’язань України як держави-члена Ради Європи,
компетенція інформаційного омбудсмана повинна головним чином розповсюджуватися на правовідносини
щодо забезпечення доступу до публічної інформації та захисту персональних даних.
Окрему увагу в статті приділено недолікам і перевагам кожної зі найпоширеніших світових моделей
інформаційних омбудсманів, визначені особливості змісту компетенції цього органу. Поряд з цим, в статті
розглянуті способи виконання Україною зобов’язань держави-члена Ради Європи, пов’язані з утворенням
інформаційного омбудсмана, визначені критерії ефективності виконання цих зобов’язань.
За результатами проведеного дослідження, обґрунтовано, що для України найбільш оптимальною модел-
лю функціонування інформаційного омбудсмана є його утворення як незалежного колегіального централь-
ного органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, який має бути відповідальним перед Президентом
України та підзвітним і підконтрольним Верховній Раді України. Поряд з цим, в статті доведена необхід-
ність поєднання в структурі компетенції інформаційного омбудсмана контрольно-наглядових та регулятор-
них повноважень, доведена необхідність наділення цього органу адміністративно-юрисдикційними функці-
ями. Запропоновано покласти на інформаційного омбудсмана зобов’язання уповноваженого органу у сфері
транскордонної обробки персональних даних.
Посилання
Довідник із застосування статті 8 Європейської конвенції з прав людини - Право на повагу до приватного і сімейного життя, житла і кореспонденції. Рада Європи/Європейський суд з прав людини, 2018. 118 c. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Guide_Art_8_UKR.pdf
Конвенція про захист фізичних осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних від 28.01.1981 р. № 108. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_326. (дата звернення: 10.04.2021).
Додатковий протокол до Конвенції про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних щодо органів нагляду та транскордонних потоків даних від 8 листопада 2001 року :Міжнародний документ Ради Європи від 08.11.2001. Офіційний вісник України від 14.01.2011, № 1, № 58, 2010, ст. 1994.
Про ратифікацію Конвенції про захист фізичних осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних та Додаткового протоколу До Конвенції про захист фізичних осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних стосовно наглядових органів та транскордонної передачі даних: Закон України від 06.07.2010
р. № 2438-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2438-17 (дата звернення: 10.04.2021).
Про Положення про Державну службу України з питань захисту персональних даних: Указ Президента України від 6 квітня 2011 року № 390/2011. Офіційний вісник України від 18.04.2011 року № 9.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення системи захисту персональних даних: Закон України від 03.07.2013 № 383-VII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/383-18#Text. (дата звернення: 10.04.2021).
Венгер В., Заярний О. Правовий аналіз основних моделей інституалізації державного контролю у сфері персональних даних та доступу до публічної інформації в Україні. Київ. 2020 р., 30 с. URL:https://rm.coe.int/legal-analysis-data-ua/16809ee077 (дата звернення: 10.04.2021).
Про доступ до інформації, що перебуває у володінні державних органів: Рекомендації Ради Європи від 25.11.1981 року № R (81) 19. URL:https://cedem.org.ua/library/rekomendatsiya-r-81-19-pro-dostup-do-informatsiyi-shho-znahodytsya-u-rozporyadzhenni-derzhavnyh-organiv/. (дата звернення: 10.04.2021).
Про доступ до офіційних документів: рекомендації Ради Європи: від 21.02.2002 р. № R (2002)2. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_a33. (дата звернення: 01.04.2021).
Захист персональних даних та перспективи створення не залежного державного наглядового органу – експертне обговорення: офіційний веб-сайт Офісу Ради Європи в Україні. URL: https://www.coe.int/uk/web/kyiv/-/
protection-of-personal-data-and-prospects-for-the-establishment-of-an-independent-state-supervisory-body-expert-discussion (дата звернення: 10.04.2021).
Берназюк, І. М. (2020). Інституалізація державного контролю за додержанням законодавства України про захист персональних даних. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка, 3(91), 15-27. https://doi.org/10.33766/2524-0323.91.15-27.
Митко А., Кольцова І. Інформаційна безпека в контексті введення ін-ституту інформаційного комісара (омбудсмена) в Україні. Медіафорум: аналітика, прогнози, Mediarorum: Analytics, Forecasts, інформаційний
менеджмент: Information Management: зб. наук. праць. Чернівці: Collection of Research Articles. Chernivtsi: Чернівецький нац. ун-т, 2018. Chernivtsi National University, 2018. Том 6. C. 112-122.
Кушнір І. В. Конституційне право особи на доступ до публічної інформації та його забезпечення Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини : дис. канд. юрид наук. 12.00.02. Нац. Акад. внутр. Справ. Київ, 2018. 246 с.
Мендель Т. Аналітичний огляд моделей наглядових органів у сфері доступу до інформації. URL: http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=115100&cat_id=108852 (дата звернення: 10.04.2021).
Міятович Д. Доповідь Комісара Ради Європи з прав людини: «Захист прав людини в епоху штучного інтелекту». Страсбург (Франція) 03 липня 2018 р. URL:https://www.coe.int/ru/web/commissioner/-/safeguarding-human-rights-in-the-era-of-artificial-intelligence#main-content. (дата звернення: 10.04.2021).
Нестеренко О. Інформаційний омбудсмен в механізмі забезпечення прав людини і основоположних свобод. URL: http://uapp.org/pub_analitics/5111.html (дата звернення - 01.04.2021).
Пірч Мусар Н., Шинкунєне Д. Правовий висновок до проекту Закону України «Про захист персональних даних», який містить рекомендації щодо узгодження цього документа зі стандартами Ради Європи та ЄС. 2020. 64 с.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004. (дата звернення: 10.04.2021).
Кушнір І. В. Конституційне право особи на доступ до публічної інформації та його забезпечення Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини. : автореф. дис. канд. юрид наук. 12.00.02. Нац. Акад. внутр. Справ. Київ, 2018. 22 с.
Convention 108: Convention for the protection of individuals with regard to the processing of personal data. Decision of the Committee of Ministers – 128th session of the Committee of Ministers, Elsinore, 18 May 2018. Council of Europe, June 2018. URL: https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/LIBE/DV/2018/09-10/Convention_108_EN.pdf (дата звернення - 01.04.2021).
Посібник з Європейського права у сфері захисту персональних даних. К.: К.І.С., 2020. 436 с. URL: https://rm.coe.int/data-protection-handbook-ukr-2020-block-web/1680a1f65e (дата звернення - 10.04.2021).
Регламент Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2016/679 від 27 квітня 2016 року про захист фізичних осіб у зв’язку з опрацюванням персональних даних і про вільний рух таких даних, та про скасування Директиви 95/46/ЄС (Загальний регламент про захист даних). URL:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX:32016R0679. (дата звернення: 10.04.2021).
Заярний О.А. Адміністративна деліктологія в інформаційній сфері: проблеми теорії та практики: дис. докт. юрид. наук: спец. 12.00.07. Київ, 2018. 561 URL:http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/d52/dis_Zaiarnyi%20O.A..pdf
(дата звернення: 10.04.2021).
Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 р. № 2939-VI (редакція від 01.05.2015). URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17. (дата звернення: 01.04.2021).
Про захист персональних даних: Закон України від 01.06.2010 р. № 2297-VI (редакція від 30.01.2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17. (дата звернення: 01.04.2021).
Заярний О. А. Правове забезпечення розвитку інформаційної сфери України: адміністративно-
деліктний аспект : монографія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2017. 700 с.URL:http://ippi.org.ua/sites/default/files/zayarnii_monografiya_tv_pereplet_0.pdf (дата звернення 01.04.2021).
Марцеляк О.В. Конституційно-правовий статус інституту омбудсмана: світовий досвід та українська модель : дис. докт. юрид. наук - 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2004. 474 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Uzhhorod National University Herald. Series: Law
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.