ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ: ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • І.С. Щебетун кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, міжнародного і кримінального права Донецького національного університету імені Василя Стуса, Україна
  • А.І. Марценюк здобувач вищої освіти Донецького національного університету імені Василя Стуса, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.14

Ключові слова:

конституційна юрисдикція, Конституційний Суд України, незалежність, формування, конкурс, суддя Конституційного Суду, компетентність, моральні якості

Анотація

У статті досліджуються проблемні питання формування Конституційного Суду в Україні, зокрема, пред-
ставлено порівняльно-правовий аналіз порядку формування органу конституційної юрисдикції в зарубіж-
них державах та в Україні, що дозволили визначити перспективи та запропонувати шляхи вдосконалення
процедури формування безпосередньо органу та обрання суддів.
Зазначається, що світова конституційна практика свідчить про відсутність єдиної усталеної процедури
формування органів конституційної юрисдикції, призначення суддів цих органів та вимог щодо кандида-
тів. Так, виділяють декілька моделей формування органів конституційних судів, переважно залежно від
суб`єктів, які приймають участь у їх створенні. Аргументовано, що формування Конституційного Суду в
Україні варто відносити до змішаної моделі, оскільки в процесі його формування приймають три суб’єк-
ти, два з яких представляють відповідно законодавчу (парламент) та судову гілки влади (з’їзд суддів), а
також Президент України. У статті наголошено, що з 2016 року в Україні дещо змінено підходи щодо
формування КСУ, які були спрямовані на його якісне оновлення, що гарантувало б високі моральні якості
і визнаний рівень компетентності кандидатів. Йдеться про конституційну норму, згідно якої встановлена
вимога відбирати кандидатури на посаду судді КСУ на конкурсних засадах у визначеному законом порядку
(ч. 3 ст.148). Це гарантувало б високі моральні якості і визнаний рівень компетентності кандидатів. Проте,
фактично положення про конкурс не застосовується через відсутність єдиної конкурсної комісії, яка прово-
дить відбір суддів. Суб’єкти призначення ж доволі часто керуються політичними мотивами та прагненням
в подальшому впливати на діяльність КСУ. Вказується, що порядок формування Конституційного Суду
України повинен бути таким, щоб забезпечити створення органу, незалежного від будь-якого впливу, який
сприятиме дотриманню і захисту прав та свобод людини і громадянина, зможе забезпечити верховенство
Основного Закону.
Запропоновано вдосконалити порядок формування Конституційного Суду України, зокрема шляхом чіт-
кого визначення критеріїв рівня компетентності кандидатів на посади суддів КСУ, утворення єдиного орга-
ну для конкурсного відбору суддів, за участю міжнародного компонента та представників громадянського
суспільства, що забезпечило б прозорий та дієвий конкурс. Головною метою такого вдосконалення є якісне
оновлення складу КСУ та створення незалежного від політичних та олігархічних інтересів органу, який буде
здатний забезпечити верховенство Конституції та сприятиме подальшому розвитку України як демократич-
ної і правової держави.

Посилання

Про Конституційний Суд України: Закон України від 13 липня 2017 року Відомості Верховної Ради 2017. № 35. Ст.376

Конституція України, прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року Відомості Верховної Ради України 1996. №30. Ст. 141

Конституція Італійської Республіки (з передмовою Володимира Шаповала) / В.М. Шаповал К.: Москаленко О.М., 2018. 62 с.

О Конституционном Суде: Закон Латвийской Республики от 5 июня 1996 года URL: https://www.legislationline.org/download/id/8791/file/Latvia_law_constitutional_court_1996_am2013_ru.pdf

Конституція Чеської Республіки від 16 грудня 1992 року URL: https://www.legislationline.org/ru/documents/id/14764

Конституція Австрії від 10 листопада 1920 року URL: https://worldconstitutions.ru/?p=160

Конституція Португальської Республіки від 2 квітня 1976 року URL: https://www.concourt.am/armenian/legal_resources/world_constitutions/constit/portugal/portug-r.htm];

Конституція Республіки Польща від 2 квітня 1997 року URL: https://legalns.com/download/books/cons/poland.pdf

Конституція Греції від 11 червня 1975 року URL: https://legalns.com/download/books/cons/greece.pdf

Кириченко Ю. Новий Закон про Конституційній Суд України: недоліки та здобутки. Конституційний процес в Україні: політико-правові аспекти. 2017. № 7. С. 56–57

Недибалюк В. Окремі аспекти незалежності Конституційного Суду України як гарантія реалізації Основного Закону. Форум Права. 2019. № 54(1). С. 52–59.

Хто стає суддями Конституційного Суду і чому вони не захищають Конституцію? URL:https://dejure.foundation/library/khto-staye-suddiamy-ksu

Марусяк О. Формування конституційного суду в Україні та зарубіжних країнах URL: https://rpr.org.ua/news/formuvannia-konstytutsiynoho-sudu-v-ukraini-ta-zarubizhnykh-krainakh/

Opinion on the draft law on Constitutional Procedure (draft law no. 4533) and alternative draft law on the procedure for consideration of cases and execution of judgements of the Constitutional Court (draft law no. 4533-1). CDL-AD(2021)006-e. URL: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2021)006-e

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право