МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВ ПРОФЕСІЙНИХ СПОРТСМЕНІВ В УКРАЇНІ: КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • О.О. Туряниця аспірант кафедри конституційного права та порівняльнго правознавства ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.13

Ключові слова:

професійний спорт, конституційно-правовий аналіз, механізм реалізації прав професійних спортсменів, «автономність спорту», третейський суд

Анотація

Конституція України закріплює обов’язок держави не тільки дбати про розвиток фізичної культури і
спорту (стаття 49), але й дотримуватися та захищати права та свободи людини і громадянина (частина 2
статті 3 Конституції України ). Саме захист наданих державою правомочностей є одним із найголовніших
показників правової та демократичної держави [1].
Одним із найважливіших кроків на шляху до вирішення означеної проблеми є ефективна та результа-
тивна робота нормотворця. Незважаючи на величезну кількість правового матеріалу, варто констатувати
наявність прогалин та колізій у законодавстві, або й взагалі відсутність норм, які б регламентували суспільні
відносини, пов’язані з особливостями розвитку суспільної діяльності у сфері спорту.
Натомість локальні нормативні докумети, правила чи рішення спеціалізованих громадських організацій,
що очолюють міжнародний спортивний рух, визнаються як обов’язкові до виконання, порушуючи при цьо-
му наявну національну нормативну базу. Саме тому окремого конституційно-правового дослідження потре-
бує «автономність спорту» як факт, що склався та регламентує професійний спорт України.
Метою статті є огляд та конституційно-правовий аналіз механізму реалізації прав професійних спортс-
менів з огляду на автономний характер діяльності у сфері спорту.
Розглянуто ряд фактів, що підтверджують наявність «автономності» у сфері професійного спорту, а саме,
рекламу алкоголю, відповідні повноваження Міністерства молоді та спорту України та ліміт на легіонерів.
Проаналізовано юрисдикцію органів спортивного правосуддя.
Доведено неузгодженість локальних регламентних норм з положеннями Конституції України та іншими
національними законодавчими нормами. Обгрунтовано доцільність створення окремого спеціалізованого
арбітражного центру – постійно діючого третейського суду у сфері спорту. Наголошено на необхідності
виділення спортивного права в окрему галузь права та прийняття спеціального Закону України «Про профе-
сійний спорт», що дозволить сформувати єдині принципи та комплексний підхід до регламентації відносин
у даній сфері.

Посилання

Конституція України: станом на 1 верес. 2016 р.: відповідає офіц. тексту. Харків: Право, 2016. 82 с..

Кодекс законів про працю України від 10 грудня 1971 року № 322- VІІІ. Відомості Верховної Ради України. 1971.№ 50. Ст. 375.

Про громадські об’єднання. Закон України від 22 березня 2012 року № 4572-VI. Відомості Верховної Ради

України. 2013. № 1. Ст. 1. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17#Text

Про рекламу: Закон України від 03 липня 1996 року № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 39. Ст. 181. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text

Про судоустрій та статус суддів. Закон України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 31. Ст. 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1402-19#Text

Про фізичну культуру і спорт: Закон України від 24 грудня 1993 року №3808/12. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 14. Ст. 80. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/3808-12.

Регламент Всеукраїнських змагань з футболу серед команд клубів Професіональної футбольної ліги сезону 2020/21. URL: http://pfl.ua/docs/c612b2fe96eab506173703066450b1b0.pdf

Регламент Всеукраїнських змагань з футболу серед команд клубів Української Прем’єр-Ліги сезону 2020/21. URL: https://upl.ua/uploads/2008/_9fBICnMQxDgc1KPzlpbOq9davxTYbJN.pdf

Гримайло В. Автономність спорту: втрачений державою контроль над спортом на прикладі футболу. URL:

https://new. sportlex.com.ua/main/materiali/avtonomnist-sportu/

Дисциплінарні правила Української асоціаціі футболу. URL: https://uaf.ua/files/teka/%D0%94%D0%B8%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BD%D1%96%20%D0%B-F%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B0%20%D0%A3%D0%90%D0%A4%20(%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F%20%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%BF%D0%B5%D0%B-D%D1%8C%202019)[46830].pdf

Залізко О. Cпортивний арбітражний суд – альтернативний спосіб вирішення спортивних спорів. Право і суспільство. 2016. № 5. С. 190-194. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pis_2016_5_37

Статут Громадської спілки «Українська асоціація футболу». URL: https://uaf.ua/files/biblioteka/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%82-%D0%A3%D0%90%D0%A4.pdf

Українська Асоціація футболу. URL: https://uk.wikipedia.org/ wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B0%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D1%84%D1%83%D1%82%D0%B1%D0%BE%D0%BB%D1%83

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-14

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право