ТЬЮТОР І ТЬЮТОРІНГ В СУЧАСНІЙ ОСВІТІ І УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.64.1Ключові слова:
куратор, індивідуальна освітня траєкторія, німецька модель освіти, тьюторська технологія, класифікатор професійАнотація
В статті розглянуті проблеми тьюторинга, як складової індивідуалізації навчання. Автори критично оцінюють спроби деяких українських вчених ототожнювати функції тьютора і відомого ще з радянських часів куратора академічної групи. Більше того, чинне українське законодавство не дає визначення поняття «куратор» і не передбачає цю діяльність.
Виконання функцій тьютора потребує певних знань і вмінь, формування яких не передбачено змістом традиційної підготовки викладача і особистісних якостей, які сьогодні не мають підтримки в законодавчому полі України. Тому логічно тому спиратися на західні наукові і практичні доробки з цього предмету.
Актуальність та необхідність тьюторингу, – тут автори підтримують думку деяких інших вчених, – обумовлена основною метою британської освіти – розвитком уміння мислити, яке реалізовується в переважно завдяки самостійній роботі студента за супроводу тьютора. Автори звертають увагу на те, що в Оксфорді й Кембриджі тьютори займають важливе становище як штатні одиниці, забезпечуючи зворотній зв’язок між студентом і конкретним викладачем та всім професорсько-викладацьким складом. Тьютор тут – це наставник, який закріплюється за кожним студентом, і веде його до кінця навчання. Він підбирає програми для підопічного студента, рекомендує йому певний алгоритм зайняття, контролює увесь процес. Завдяки ролі кураторів навчання в Оксфорді стає багато в чому індивідуальним.
В Україні застосовувалась німецька модель освіти, яка не передбачала ніякої свободи і вибору, а лише жорстку дисципліну і обмеження. Цю модель привіз ще за часів царської Росії М. Ломоносов. Але сьогодення вимагає від освіти нових підходів, методів і засобів. Одною з таких систем і є тьюторингу.
Навіть в далеко не найпрогресивнішій країні світу Росії нині посада «тьютор» включена в державний реєстр професій.
Таким чином, існує нагальна потреба у внесенні професії тьютор до Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій».
Посилання
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017, № 38-39, ст.380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
НАЦІОНАЛЬНИЙ КЛАСИФІКАТОР УКРАЇНИ КЛАСИФІКАТОР ПРОФЕСІЙ ДК 003:2010, затв. Наказом Державного Комітета України з питань технічного регулювання та споживчої політики 28.07.2010 № 327. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#.
Міжнародна стандартна класифікація занять (ISCO-08). Міжнародна Організація Праці Женева, 2012. ОГЛЯД МАТЕРІАЛІВ МІЖНАРОДНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ «МІЖНАРОДНА СТАНДАРТНА КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ ISCO-08». INTERNATIONAL STANDARD CLASSIFICATION OF OCCUPATIONS ISCO-08. Укладачі: ст.викладачі кафедри іноземних мов факультету МЕіМ Циркун О.І., Турчанінова В.Є.. Київ 2012. 11 с.
Положення про куратора академічної групи Національного аерокосмічного університету ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», затв.
Вченою радою Національного аерокосмічного університету ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» протокол № 11 від 27 травня 2020 року. СУЯ ХАІ-ВНВР-П/001:2020. URL: https://khai.edu/ua/university/normativna-baza/polozheniya1/polozhennya-pro-navchalno-vihovnu-robotu/polozhennya-pro-kuratora-akademichnoi-grupi/
Аналітична записка «Щодо внесення змін до Класифікатора професій ДК 003:2010 з метою розробки Професійних стандартів в сфері психічного здоров'я» Психічне здоровя для України. Українсько-швейцарський проєкт. URL: https://www.mh4u.in.ua/wp-content/uploads/2020/07/analitychna-zapyska-1_klasyfikator-profesij.pdf.
Андреева Е. А. Сравнительный анализ моделей тьюторства (на примере Англии, Германии, Объединенных Арабских Эмиратов и России) 13.00.01 общая педагогика, история педагогики и образования. Автореф. дисс. на соиск. уч. степени канд. пед. наук. Москва 2012. 22 с.
Бернадзиковская Л.А. Тьюторинг как метод индивидуализации в образовании. «Young Scientist». № 5.2 (69.2).May, 2019. с.95-98. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/5.2/21.pdf
Голубєва М. О., Жулківська А. М. Порівняльна характеристика діяльності куратора академічної групи українського ВНЗ і тьютора британського університету. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2012. Т. 136. С. 19-22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2012_136_5.
Кулагина М.Г. Рождение и воспитание детей в бреде английской аристократии в ХVII–XVIII веках. Вестник всеобщей истории. 1999. Вып. 2. C. 82-91.
Мельник С. В. Колективно-договірне регулювання соціально-трудових відносин в університетах як автономних інституціях сектору нефінансової корпорації. Освітня аналітика України. 2019. № 3 (7). с.42-56. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/4_Melnik_37-2019_42_56.pdf.
Недоля А. Кому потрібні куратори академічних груп? URL: https://osvita.ua/blogs/64290/
Смікал В.О. Діяльність тьютора в системі дистанційного навчання 5. Juni, 2020. Stuttgart, Deutschland. 37-39. URL: https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.13
Тарадюк Д.О. Тьюторство як нова педагогічна професія в закладах дошкільної освіти. Молодий вчений. № 12.1 (64.1). грудень, 2018 р. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/12.1/17.pdf, с.72-75.
Тьютори в українських навчальних закладах – новий експеримент МОН. 26.10.2015. URL: https://starylev.com.ua/news/tyutory-v-ukrayinskyh-navchalnyh-zakladah-novyy-eksperyment-mon
Цвєткова Л. Тьюторство як форма педагогічного супроводу руху учня за індивідуальною освітньою траекторією. Освітня політика. Портал громадських експертів. 06.12.2018. URL: http://education-ua.org/ua/articles/1289-tyutorstvo-yak-forma-pedagogichnogo-suprovodu-rukhu-uchnya-za-individualnoyu-osvitnoyu-traektorieyu
Швець Т. Тьюторинг. Практики впровадження. Київ: Видавнича група «Шкільний світ», 2017. 119 с.
Шляхи й перспективи тьюторства в Україні: підбиваємо підсумки дослідно-експериментальної роботи. URL: https://imzo.gov.ua/2020/12/24/shliakhy-y-perspektyvy-t-iutorstva-v-ukraini-pidbyvaiemo-pidsumky-doslidno-eksperymental-noi-roboty/
Ashwin P. Variation in student experiences of the Oxford Tutorial // Higher Education. 2005. № 50. Pp. 631–644.
University of Oxford. https://placeofstudy.ru/university/description/1 URL:
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.