Екологічні викривачі: значення в контексті євроінтеграції України та утвердження верховенства права
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.5.28Ключові слова:
екологічні викривачі, інформація, правовий захист, верховенство права, євроінтеграція УкраїниАнотація
У статті досліджується роль екологічних викривачів у процесі євроінтеграції України та їхній внесок у зміцнення верховенства права. Обґрунтовується значення діяльності екологічних викривачів як з огляду на ті екологічні виклики й небезпеки, що постають сьогодні перед українським суспільством, так й в аспекті утвердження дієвого і ефективного народовладдя. Інформація сьогодні виступає основою всіх компетентностей й орієнтацій в життєвих ситуаціях. Надання повної і достовірної інформації своїм громадянам, що її генерує чи зберігає держава, є невід’ємною складовою як поваги до них, так і визнання народного суверенітету. Питання інформування безпосередньо корелюють з гарантуванням державою дієвого здійснення принципу верховенства права, а отже й з питаннями європейської інтеграції.
Забезпечення екологічної безпеки є одним із найважливіших завдань сучасної державної політики. Діяльність екологічних викривачів при цьому стає важливим механізмом попередження порушень екологічних норм, боротьби з корупцією та формування довіри громадян до державних інституцій. Важливою складовою інституту викривачів є створення внутрішніх та зовнішніх каналів повідомлення, забезпечення конфіденційності та заборону переслідування інформаторів. Від цього залежить забезпеченість права громадян на доступ до екологічної інформації, участь в ухваленні рішень та доступ до правосуддя у сфері довкілля. Встановлено, що екологічні викривачі відіграють ключову роль у виявленні та запобіганні правопорушенням у сфері охорони довкілля, підвищенні прозорості та підзвітності органів влади.
Досліджено, що в Україні механізм викриття передбачений Законом України «Про запобігання корупції», проте екологічна сфера залишається фактично поза межами його регулюючого впливу. Позитивним моментом для національної правової системи були приєднання до Орхуської конвенції та запровадження процедур оцінки впливу на довкілля і стратегічної екологічної оцінки. Разом з тим, система правового захисту екологічних викривачів й досі не створена. Останні часто стикаються з тиском і переслідуваннями, що стримують їх активність. Україна має використати досвід Європейського союзу та його держав-членів для створення власної моделі захисту екологічних викривачів як складової екологічної і національної безпеки.
Посилання
Правовий захист викривачів / За заг. ред. Нестеренко О.В., Шостко О.Ю. Харків, 2016. 94 с.
Vaughn R. The successes and Failures of Whistleblower Laws. Cheltenham, UK; Northampton, MA. 348 p.
Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Орхуська конвенція): Закон України від 6 липня 1999 р. № 832-XIV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_015.
Конвенція про оцінку впливу на довкілля у транскордонному контексті (Конвенція Еспо): Закон України від 19 березня 1999 р. № 534-XIV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_272.
Директива (ЄС) 2019/1937 Європейського парламенту і ради ЄС від 23.10.2019 «Про захист осіб, які повідомляють про порушення законодавства союзу». URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/06/Dyrektyva-YES-20191937.pdf.
Протокол про стратегічну екологічну оцінку до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті: Закон України від 1 липня 2015 р. № 562-VIIІ. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/562-19.
Про стратегічну екологічну оцінку: Закон України від 20 березня 2018 року № 2354-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2354-19#Text.
Прокопенко Л. Процес імплементації європейського законодавства у сфері охорони навколишнього середовища України. Аспекти публічного управління. 2019. Том 7. № 4. С. 35–43.
Про оцінку впливу на довкілля: Закон України від 23 травня 2017 року № 2059-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2059-19#Text.
Конституція України. Закон від 28.06.1996 № № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96вр#Text.
Конвенція ООН проти корупції від 31.10.2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_c16#Text.
Косиця О.О. Адміністративно-правовий механізм забезпечення прав викривачів в Україні: дис. … д-ра юрид. наук; 12.00.07. Суми: СумДУ, 2019. 391 с.
Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS173) від 27.01.1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_101#Text.
Цивільна конвенція про боротьбу з корупцією від 04.11.1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_102#Text.
Горобець Н.С. Міжнародні та європейській стандарти регулювання інституту викривачів. Аналітично-порівняльне правознавство. С. 887–891.
CASE OF HEINISCH v. GERMANY (Applic. no. 28274/08). URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-105777.
СASE OF SOARES v. PORTUGAL (Applic. no. 79972/12). URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-163822.
CASE OF GUJA v. MOLDOVA (Applic. no. 14277/04). URL: https://hudoc.echr.coe.int/ukr?i=001-99501.
Transparency International. 2009. URL: https://www.transparency.org/en/publications/international-principles-for-whistleblower-legislation.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ю. М. Панфілова, В. І. Михайловський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.