Новітні медичні права українських біженців у міжнародно-правовому та європейському контексті

Автор(и)

  • П. В. Малеш аспірантка Трнавського університету (Словацька республіка), асистенка кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0009-0007-1678-7492
  • В. С. Гербут доцентка кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-6563-3592

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.5.25

Ключові слова:

біженці, доступ до медичних послуг, трансплантація, допоміжні репродуктивні технології, право на охорону здоров’я, міжнародно-правові гарантії, Європейський Союз, недискримінація

Анотація

Сучасні міграційні процеси, спричинені повномасштабною збройною агресією проти України, зумовили безпрецедентне зростання кількості осіб, які набули статусу біженців у країнах Європейського Союзу. Така ситуація актуалізувала питання не лише базових соціальних гарантій, а й доступу до новітніх медичних послуг, зокрема трансплантації анатомічних матеріалів та застосування допоміжних репродуктивних технологій. Міжнародно-правові документи, що визначають статус біженців, передбачають загальні принципи недискримінації та рівного доступу до медичної допомоги, однак не містять прямих та чітких гарантій забезпечення права на доступ до високоспеціалізованих медичних послуг. Це створює суттєві прогалини у практичній реалізації прав осіб, які перебувають у статусі біженців, та обумовлює нерівність у доступі до медичних ресурсів.

Дослідження виявило, що ключовими перешкодами у реалізації відповідних прав є мовні та культурні бар’єри, брак медичної документації, відсутність ефективних механізмів обміну інформацією між країнами, низька поінформованість біженців щодо власних прав і доступних послуг, обмеженість ресурсів систем охорони здоров’я, а також неузгодженість дій між різними надавачами медичних послуг. Зазначені бар’єри у сукупності істотно обмежують можливості доступу до трансплантаційного лікування та репродуктивних процедур, навіть попри наявність загальних правових гарантій.

У статті проаналізовано міжнародно-правові акти, що регулюють статус біженців, зокрема Конвенцію про статус біженців, Директиву ЄС про тимчасовий захист, а також положення Нового пакту про міграцію та притулок.

Крім того, виявлено, що національні системи охорони здоров’я окремих держав ЄС демонструють позитивні приклади інтеграції біженців до системи надання медичних послуг, зокрема Польща, де забезпечено рівний доступ до медичної допомоги, передбачено переклад інформації українською мовою та створено механізми покриття вартості лікування. Водночас такі практики залишаються фрагментарними й потребують більшої системності та узгодженості на рівні Європейського Союзу.

Зроблено висновок, що для забезпечення ефективного та рівноправного доступу біженців до високоспеціалізованих медичних послуг необхідно вдосконалити нормативно-правову базу як на міжнародному, так і на національному рівнях, створити механізми обміну медичною інформацією, усунути комунікаційні бар’єри та запровадити цілісний організаційний підхід у системі охорони здоров’я.

Посилання

Моніторинг основних подій в економіці України. Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України. 2025. URL: https://me.gov.ua/view/a3bcf619-5551-4f23-bc04-19f861cc8b92.

Конвенція про статус біженців. Організація Об’єднаних Націй. 1951. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_011#Text.

Council Directive 2001/55/EC of 20 July 2001 on minimum standards for giving temporary protection in the event of a mass influx of displaced persons and on measures promoting a balance of efforts between Member States in receiving such persons and bearing the consequences thereof. Oficial Journal of the European Communities. 2001. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0055.

Communication from the Commission on a New Pact on Migration and Asylum. COM(2020) 609 final. European Commission. 2020. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0609.

Конвенція про права людини та біомедицину. Рада Європи. 1997. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_334#Text.

EU must guarantee access to reproductive healthcare for Ukrainian refugees. Centre for Reproductive Rights. 2025. URL: https://reproductiverights.org/eu-access-reproductive-healthcare-ukrainian-refugees.

Case of D. v. the United Kingdom (Application no. 30240/96) of 2 May 1997. ECHR. URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-58035.

Hall T. Doing Harm, Allowing Harm, and Denying Resources. Journal of Moral Philosophy. 2008. 5(1). P. 50–76. URL: https://doi.org/10.1163/174552408X306726.

Bischoff A., Denhaerynck K. What do language barriers cost? An exploratory study among asylum seekers in Switzerland. BMC health services research. 2010. No. 248(10). URL: https://doi.org/10.1186/1472-6963-10-248.

Україна продовжила можливість виїзду за внутрішнім паспортом. BBC News. 2022. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-61138980.

Electronic Personal Health Record (e-PHR). International Organisation for Migration (IOM). URL: https://www.iom.int/ephr.

Plataforma Somos Migrantes. URL: https://observatoriodesigualdadandalucia.org/iniciativas/plataforma-somos-migrantes.

Bradby H., Humphris R., Newall D., Phillimore J. Public Health Aspects of Migrant Health. Copenhagen: WHO Regional Ofice for Europe. 2015. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27536765.

Bischoff A., Chiarenza A., Loutan L. «Migrant-friendly hospitals»: a European initiative in an age of increasing mobility. World Hosp Health Serv. 2009. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20136027.

Assessment Report: Health Situation at EU’s Southern Borders – Migrant, Occupational, and Public Health – Italy. IOM. 2014. URL: https://surli.cc/xvfthk.

Stock P.G., et. al.. Transplantation in the Context of Migration and Refugees. URL: https://surl.lt/krwwbg.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-22