Відкритість і прозорість діяльності органів влади як невід’ємний елемент запобігання корупції в Україні під час дії воєнного стану

Автор(и)

  • К.Д. Кулик кандидат юридичних наук, доцент, асистент кафедри кримінально-правової політики Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0003-2986-5836

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.4.13

Ключові слова:

відкритість, прозорість, органи влади, органи місцевого самоврядування, запобігання корупції, воєнний стан

Анотація

Стаття присвячена визначенню ролі відкритості та прозорості діяльності органів влади у механізмі запобігання корупції в Україні під час дії воєнного стану. Визначено основні нормативно- правові акти, які встановлюють засади відкритості та прозорості роботи органів публічної влади, а також заходи щодо їх реалізації.

Наголошується на важливості систематичного оприлюднення та надання інформації про свою діяльність відповідними суб’єктами владних повноважень, а також активній інформаційно- роз’яснювальній роботі серед населення про їх права, передбачені законодавством. Звертається увага на необхідності використання сучасних цифрових технологій для покращення механізмів взаємодії між державними інституціями та громадськістю. Автор зазначає, що завдяки активній цифровізації країни за останні 10 років були створені численні електронні ресурси, що можуть суттєво вплинути на зниження рівня корупційних практик в Україні, а також підвищити довіру громадян до державного управління. Проаналізовано можливості деяких інформаційних сервісів, таких як, DoZorro та Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.

Досліджено особливості реалізації принципу відкритості та прозорості діяльності органів державної влади під час дії воєнного стану в Україні. Окреслено виклики, з якими зіштовхнулася держава після широкомасштабного вторгнення російської федерації. Вони включали: тимчасове призупинення роботи реєстрів, що перебували у юрисдикції Міністерства юстиції України; тимчасове скасування обов’язкового подання електронних декларацій суб’єктами декларування до припинення або скасування воєнного стану; а також обмежені можливості спеціально- уповноважених органів у сфері запобігання та протидії корупції реалізовувати свої повноваження.

Робиться висновок про те, що для розбудови сучасної демократичної правової України є необхідним дотримання принципу відкритості й прозорості у діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування. Тільки за цих умов можна досягти суттєвих успіхів у зниженні корупції, сформувати стійке до корупції громадянське суспільство.

Посилання

Прозорі та відкриті органи виконавчої влади - це реальність! Урядовий портал. URL: https:// www.kmu.gov.ua/gromadskosti/dostup-do-publichnoyi-informaciyi/rezultati-anketuvannya- organiv-vikonavchoyi-vladi-ta-monitoringu-oficijnih-veb-sajtiv/prozori-ta-vidkriti-organi- vikonavchoyi-vladi-ce-realnist (дата звернення: 14.10.2025).

Прозорі міста. Transparency International Ukraine. URL: https://transparentcities.in.ua (дата звернення: 14.10.2025).

DoZorro: громадський контроль держзакупівель. URL: https://dozorro.org (дата звернення: 14.10.2025).

Лазебна І.В. Публічні комунікації як інструмент антикорупційної політики в держав- ному управлінні. Інвестиції: практика та досвід. 2025. № 10. С. 231–235. URL: https:// dspace.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2877/1/%D0%86%D0%BD%D0%B2%D 0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%86%D1%96%D1%97.%20-%202025.%20-%20%E2%84%96%2010.pdf#page=232 (дата звернення: 14.10.2025).

D van Hesteren, L van Knippenberg, R Weyzen, E Huyer, G Cecconi, Open Data Maturity Report 2021. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2021. URL: https://data.europa. eu/sites/default/files/landscaping_insight_report_n7_2021_0.pdf (дата звернення: 14.10.2025).

Гришко А. Реєстри та війна: пошук балансу між прозорістю та безпекою. Вокс Україна. 2022. URL: https://voxukraine.org/vidkryti-dani-i-vijna-poshuk-balansu-mizh-prozoristyu-ta- bezpekoyu (дата звернення: 14.10.2025).

Пашинський А., Чому Україні потрібно відновити е-декларування. Українська правда. 2023. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/07/24/702512 (дата звернення: 14.10.2025).

Відновлено е-декларування доходів під час воєнного стану та дію антикорупційних механіз- мів. Liga Zakon. 2023. URL: https://buh.ligazakon.net/news/222758_vdnovleno-e-deklaruvannya- dokhodv-pd-chas-vonnogo-stanu-ta-dyu-antikoruptsynikh-mekhanzmv (дата звернення: 14.10.2025).

Саліженко О. Війна і відкриті дані: де межа між небезпекою та підзвітністю? LB.ua. 2022. URL: https://lb.ua/blog/oleksandr_salizhenko/533930_viyna_i_vidkriti_dani_de_mezha_mizh. html (дата звернення: 14.10.2025).

Громадськість вимагає відкрити реєстри та поновити доступ до публічної інформації – заява (BRDO – Офіс ефективного регулювання, 2022. URL: https://brdo.com.ua/news/ gromadskist-vymagaye-vidkryty-reyestry-ta-ponovyty-dostup-do-publichnoyi-informatsiyi- zayava (дата звернення: 14.10.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-22

Номер

Розділ

Розділ 8. Кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право