Адміністративні акти: сучасні підходи до визначення їх суті та місця в системі інструментів публічного адміністрування
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.45Ключові слова:
адміністративний акт, адміністративна процедура, індивідуальний характер, інструмент, публічне адміністрування, суб’єкт, формаАнотація
Вказується, адміністративний акт займає важливе місце в системі засобів публічного адміністрування, оскільки він є найбільш ефективним і універсальним інструментом, за допомогою якого суб’єкти публічної адміністрації реалізують свої владні функції та повноваження.
У статті, на підставі проведеного аналізу різноманітних підходів до суті та призначення адміністративного акту, окреслено його ознаки як інструменту публічного адміністрування: правозастосовчий характер – акт реалізує уже чинні норми права через їх конкретизацію у межах конкретної справи; індивідуалізація адресата – акт адресовано визначеній особі, визначеному колу осіб або визначеній групі (ідентифікація здійснюється через адміністративно-правовий статус чи/ або фактичні обставини адміністративної справи), без вимоги буквальної персоніфікації кожного адресата; зовнішня дія (акт спрямований назовні, тобто впливає на права та обов’язки приватних осіб; спрямованість на досягнення юридичних наслідків – акт породжує, змінює, підтверджує або припиняє конкретні права та обов’язки адресата (може бути сприяючим, обтяжуючим, змішаним або з подвійною дією); процедурна легітимність (ухвалюється компетентним суб’єктом публічного адміністрування в установленій процедурі з дотриманням форми, реквізитів і меж дискреції; матеріалізує компетенцію органу); множинна форма вираження (письмова, усна, електронна, конклюдентна); забезпеченість засобами адміністративного примусу (підлягає судовому та адміністративному оскарженню, а виконання забезпечується примусовою силою держави у визначених законом випадках та межах).
Зауважено, що адміністративний акт – це індивідуальне владне волевиявлення уповноваженого суб’єкта публічного адміністрування у формі рішення або юридично значущої дії, вчинене в межах компетенції та встановленої процедури, що має зовнішню дію і спрямоване на виникнення, зміну, підтвердження або припинення конкретних прав та/або обов’язків визначеної особи (осіб), виражене у письмовій, усній, електронній чи конклюдентній формі, оспорюване у передбаченому законом порядку та таке, що не встановлює загальних правил поведінки, а конкретизує їх у процесі їх застосування.
Посилання
Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лютого 2022 року. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.
Адміністративне право України. Академічний курс: підручник: у 2-х т. / ред. колегія: В.Б. Авер’янов (голова). Т. 1. Загальна частина. К., 2004. 584 с.
Адміністративне право України: підручник / за ред. Ю.П. Битяка. 2-ге вид., перероб. та доп. Харків, 2013. 656 с.
Коломоєць Т.О. Адміністративне право України. Академічний курс: підручник. К., 2011. 576 с.
Про адміністративну процедуру: Закон Федеративної Республіки Німеччини від 1 січня 1977 р. / Адміністративна процедура та адміністративні послуги. Зарубіжний досвід і про- позиції для України / Автор-упорядник В. П. Тимощук. К.: Факт, 2003. С. 192–231.
Рой О.В. Правові акти суб’єктів владних повноважень як предмет публічно-правового спо- ру: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2019. 20 с.
Тимощук В.П. Процедура прийняття адміністративних актів: питання правового регулю- вання: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2009. 21 с.
Тимощук В.П. Адміністративні акти: процедура прийняття та припинення дії. К.: «Ко- нус-Ю», 2010. 296 с.
Адміністративне право та адміністративний процес. Повний курс: підручник / В. Галунь- ко, П. Діхтієвський, А. Берлач та ін. ; за заг. ред. В. Галунька, В. Фелика. Вид. 5-те. Одеса: Видавництво «Юридика», 2025. 700 с.
Адміністративно-деліктне законодавство: зарубіжний досвід та пропозиції реформування в Україні [автор-упорядник О.А. Банчук]. К.: Книги для бізнесу, 2007, 912 с.
Гаріфуллін М.В. Адміністративний акт як результат адміністративної процедури: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Ужгород 2024. 198 с.
Мілієнко О.А. Теоретико-прикладні аспекти застосування адміністративних актів: авто- реф. дис. докт. юрид. наук: 12.00.07. Запоріжжя, 2021. 30 с.
Турчак А.М. Нуліфікація адміністративного акту: адміністративно-процесуальний аспект: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Дніпро 2022. 205 с.
Мельник Р.С. Загальне адміністративне право в питаннях і відповідях: навчальний посіб- ник. К.: Юрінком Інтер, 2019. 304 с.
Рішення Конституційного Суду України у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення підпункту 2 пункту 3 розділу ІV Закону України «Про Кон- ституційний Суд України» стосовно правових актів органів Верховної Ради України (спра- ва про акти органів Верховної Ради України): від 23 червня 1997 р. № 2-зп. URL: http:// zakon4.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-97.
Облік публічної інформації : листопад 2013 року (3360-3462). Офіційний сайт Лугансько- го міського голови Луганської міської ради та її виконавчих органів. URL: http://gorod. lugansk.ua/index.php?newsid=20157.
Патерило І.В. Адміністративно-правові інструменти діяльності публічної адміністрації України: дис. докт. юрид. наук: 12.00.07. Запоріжжя, 2015. 443 с.
Мандюк О.О. Індивідуальні адміністративні акти: теорія та практика застосування: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Львів, 2017. 213 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В.В. Юрченко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.