Інституційна архітектоніка управління педосферою: види суб’єктів і межі їх компетенції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.37

Ключові слова:

педосфера, публічне адміністрування, суб’єкти управління, інституційна компетенція, ризик-орієнтований нагляд, екомоніторинг ґрунтів, ремедіація (рекультивація), гуманітарне розмінування, відкриті дані (GIS-реєстри)

Анотація

В статті запропоновано цілісну модель інституційної архітектоніки управління педосферою України, зосереджену на типології суб’єктів та окресленні меж їхньої компетенції у воєнний і післявоєнний періоди. Відзначено головні повноваження окремих центральних органи виконавчої влади: Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України (стандарти якості ґрунтів, державний екомоніторинг, політика ґрунтозахисту в агросекторі, агротехнологічні регламенти, стимулюючі інструменти), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (кадастровий облік, землеустрій, зміна цільового призначення, обмеження у користуванні), Державна екологічна інспекція (нагляд, перевірки, розрахунок і стягнення збитків), Державна служба надзвичайних ситуацій та оператори гуманітарного розмінування (обстеження, очищення, безпекові протоколи), Міністрество охорони здоров’я України (санітарно-епідеміологічні критерії ризику). Окремою категорією визначено військові адміністрації (тимчасові режими безпеки, доступ на території), органи місцевого самоврядування (просторове планування, локальні регламенти ґрунтокористування, комунікація ризиків, утримання об’єктів), спеціалізовані державні агенції/фонди (фінансування ремедіації, управління проєктами), а також наукові установи та верифікаційні лабораторії (методики, MRV-системи даних), які виконують експертно-аналітичну функцію. До стейкхолдерів залучаються землекористувачі, агрокомпанії, оператори інфраструктури, громади та міжнародні донори.

Обґрунтовано принципи розмежування компетенцій: законність і спеціальна компетенція, субсидіарність (перенесення виконання на рівень, найближчий до проблеми), запобіжність і ризик-орієнтованість (пріоритизація ділянок за токсикологічними, агрономічними та соціально- економічними критеріями), «забруднювач платить», відкриті дані/прозорість. Виявлено типові колізії: дублювання нагляду Державної екологічної інспекції України та органами місцевого самоврядування; неузгодженість процедур тимчасового обмеження користування землями; прогалини у взаємодії кадастрових і екомоніторингових реєстрів; невизначені «ворота даних» для гуманітарного розмінування. Запропоновано інструменти архітектурного вирішення: матриця RASCI для міжвідомчих ролей; кризові SOP (інвентаризація забруднень, відбір проб, GIS-картографування, chain of custody); єдиний реєстр забруднених/відновлених земель; стандартизовані пороги ризику для управлінських рішень; контрактні механізми (PSO/PPP) для ремедіації; екологічні фонди з прозорими правилами доступу; ex ante/ex post оцінювання політик через KPI (повнота інвентаризації, швидкість очищення, відновлена площа, зниження ризиків здоров’ю). Стаття демонструє, як узгоджена інституційна архітектоніка перетворює розпорошені повноваження на керований, підзвітний і результативний процес відновлення ґрунтів у відповідності до європейських стандартів.

Посилання

Колпаков В.К. Адміністративно-правові відносини: поняття і види. Юридичний науко- вий електронний журнал. 2013. № 1. С. 102–104. URL: http://www.lsej.org.ua/1_2013/ukr/ Kolpakov.pdf.

Світличний О.П. Суб’єкти публічної адміністрації: сучасний вимір. Business Law Electronic Resource. URL: https://www.businesslaw.org.ua/subjects-of-public-administration.

Шуліка Є.Є. Система суб’єктів публічного адміністрування за діяльністю комерційних банків України в особливий період. Київський часопис права. 2025. № 2. С. 314–322. DOI: https://doi.org/10.32782/klj/2025.2.42.

Адміністративне право України. Академічний курс: Підруч. у двох томах: Том 2. Особлива частина. К.: ТОВ «Видавництво «Юридична думка», 2009. 600 с.

Патерило І.В. До розуміння сутності та змісту категорії «публічна адміністрація». Нау- ковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2014. № 9-1. С. 83–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_jur_2014_9-1_27.

Білозерська Т.О. Адміністративно-правові засади співробітництва України та Європей- ського Союзу в сучасних умовах: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07 / Т.О. Біло- зерська; Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. К., 2009. 24 с.

Деякі питання Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства: затв. Поста- новою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 р. № 903. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/903-2025-%D0%BF#Text.

Про затвердження Порядку проведення моніторингу земель і ґрунтів: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від від 23 липня 2024 р. № 848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/848-2024-%D0%BF#Text.

Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію України: затв. Постано- вою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/275-2017-%D0%BF#Text.

Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру: затв. Постано- вою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/15-2015-%D0%BF#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право