До питання протидії негативному інформаційному впливу: організаційно-правові аспекти

Автор(и)

  • О.М. Солодка кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, Національна академія СБ України , Україна https://orcid.org/0000-0002-1799-0712

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.32

Ключові слова:

негативний інформаційний вплив, інформаційна безпека, інформаційна агресія, забезпечення інформаційного суверенітету держави

Анотація

У статті досліджено, що у сучасному інформаційному суспільстві глобальні трансформації деформують систему інформаційної безпеки та детермінують зміни механізмів її захисту. Руйнування смислової єдності людини і світу – одна з цілей впливу мережевих війн на суспільство, наслідком чого є руйнування базових цінностей народу та держави, національної, культурної ідентичності. Застосовувані технології поширення інструментів інформаційної агресії та стрімкий розвиток цифрового середовища створює суттєві труднощі й вимагає диференціювати критерії шкідливого контенту, що циркулює в медіа середовищі сучасного суспільства, посилити вимоги до суб’єктів, які забезпечують ці процеси.

У статті доведено, що оскільки, інформаційний простір держави є важливим елементом системи забезпечення національної безпеки, ефективна стратегія боротьби з дезінформацією та пропагандою, насамперед, потребує відповідного нормативно-правове забезпечення щодо здійснення таких заходів: створення законодавчої бази для чіткої ідентифікації негативного інформаційного впливу у його проявах – визначення поняття, ознак тощо; створення умов для моніторингу та контент-аналізу інформаційного простору, розробку інструментів моніторингу за допомогою штучного інтелекту, систем оцінювання, систематизації та автоматизації виявлення; медіаконсультацій; або спеціальних програм з протидії; розробки та впровадження механізмів швидкого реагування на дезінформацію, налагодження співпраці відповідними суб’єктами, які є розповсюджувачами такої інформації; визначення координуючого суб’єкта в системі органів державної влади, відповідальних за протидію НІПВ; долучення громадянського суспільства та розвиток державно-приватного партнерства для постійної взаємодії з технологічними компаніями, розроблення організаційно-правових механізмів такої протидії; розвиток освітніх ініціатив із впровадження програм медіа- та інформаційної грамотності у співпраці з міжнародними партнерами, освітніми установами та медіа організаціями; укладення необхідної міжнародної правової основи для ефективної співпраці з зарубіжними партнерами та використання їхнього досвіду боротьби з дезінформацією та пропагандою, забезпечення безпеки інформаційного простору; розвиток інноваційних технологій для виявлення та протидії дезінформації та пропаганди, використання новітніх технологій як штучний інтелект, блокчейн тощо.

Посилання

Contextos Humanistas. Expresiones para el Siglo XXI. Cerdeña: Fondazione Giovannino Pinna, 2022. 90 p.; Getman A.P., Danilyan O.G., Dzeban A.P., Kalynovskyi Yu.Yu. Modern ontology: reflection on the continuity of cyberspace and virtual reality. Revista de Filosofía. 2022. Vol. 39. № 102. Р. 78–94.

Пилипчука В. Історико-правові основи становлення і розвитку державності та права в кон- тексті протидії інформаційній та збройній агресії рф проти України. Інформація і право. № 3(54)/2025. С. 113–121.

Красноступ Г. Правові засади медіаграмотності: від теоретичної концепції до інституціо- налізації в державі. Інформація і право. № 3(54)/2025. С. 113–121.

Стельмах Д. Протидія російським дезінформаційним кампаніям: досвід ЄС. Інформація і право. № 2(53)/2025. С. 155–163.

Курбан О. Проблема критичності мислення при споживанні медіаконтенту в умовах інфор- маційної війни. Синопсис: текст, контент, медіа. 2022. № 28 (1). С. 21–22.

Кушнір І.П., Адамчук С.В. Протидія дезінформації: організаційно-правовий аспект. Аналі- тично-порівняльне правознавство. URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2025/ 02/80.pdf (дата звернення: 27.09.2025).

Про медіа: Закон України від 13.12.2022 № 2849-IX: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2849-20 (дата звернення: 27.09.2025).

Regulation (EU) 2022/1925 of the European Parliament and of the Council of 14 September 2022 on contestable and fair markets in the digital sector and amending Directives (EU) 2019/1937 and (EU) 2020/1828 (Digital Markets Act) URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/?toc=OJ%3AL%3A2022%3A265%3ATOC&uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.265.01.0001.01. ENG (дата звернення: 27.09.2025).

Оnline-safety-act-explainer. URL: https://www.gov.uk/government/publications/online-safety- act-explainer/online-safety-act-explainer (дата звернення: 15.08.2025)

Online Harms White Paper. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/605e60c6e 90e07750810b439/Online_Harms_White_Paper_V2.pdf. (дата звернення: 25.07.2025).

Калайда Ю.П. Забезпечення цифрового суверенітету в умовах геополітичного протибор- ства: кращі практики зарубіжного досвіду. Інформація і право. 2021/ № 2(37). С. 145–154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право