Інформаційна безпека як складова інформаційної політики держави

Автор(и)

  • О.В. Різенко Candidate of Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Administrative and Information Law, Institute of Law, Psychology and Innovative Education of the National University «Lviv Polytechnic», Україна https://orcid.org/0009-0006-9525-1719

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.30

Ключові слова:

інформаційна безпека, інформаційна політика держави, інформаційний простір, права громадян, законодавство про інформаційну безпеку

Анотація

Зазначено, що важливо забезпечувати послідовну та системну діяльність державних і правових інституцій, спрямовану на ефективну реалізацію національних інтересів у сфері інформаційної безпеки. Воєнні дії в Україні стали причиною ряду законних обмежень прав громадян, зокрема, на виїзд за межі держави, і, частково, на доступ до інформації певного типу, що під час війни є закритою. Такі питання вирішують державні органи і суб’єкти державної політики у сфері інформаційної безпеки, які умовно можна поділити на дві основні групи: державні органи, що безпосередньо реалізують інформаційну політику і засоби масової інформації та комунікаційні структури.

Встановлено, що важливо розвивати міжнародну співпрацю у сфері інформаційної безпеки, адже в сучасному глобалізованому просторі держави спільно можуть протистояти кіберзлочинності, поширенню недобросовісної, протиправної пропаганди. Інформаційна політика України виступає одним із ключових механізмів підтримки та реалізації євроінтеграційного курсу держави. Її основна мета полягає у підвищенні рівня поінформованості населення, сприянні впровадженню реформ і забезпеченні поступового входження України до європейського простору.

В Україні розроблена «Стратегія інформаційної безпеки», що окреслює основні виклики та загрози, що постають перед національною безпекою України у сфері інформації. У документі визначено стратегічні орієнтири, цілі та завдання, спрямовані на протидію цим загрозам, забезпечення права громадян на доступ до інформації, а також захист персональних даних.

Доведено, що інформаційна безпека реалізується на основі низки фундаментальних принципів загального забезпечення національної безпеки та відображає ступінь захищеності ключових національних цінностей.

Сьогодні важливо щоб інформаційна політика держави була спрямована на боротьбу з диверсіями ворога в інформаційному просторі. Такий підхід передбачає: розвиток та удосконалення законодавства, що регулює питання інформаційної безпеки в державі; взаємодію правоохоронних структур з населенням щодо попередження про провокації в інформаційному просторі; формування в громадян інформаційної культури.

Посилання

Pro informatsiiu. Zakon Ukrainy. [About information. Law of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR), 1992, № 48, st. 650. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2657-12#Text [in Ukrainian].

Bondar H.L., Rakutina L.O. (2019). Informatsiina polityka ta informatsiina bezpeka. [Information policy and information security]. Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia, № 4 (23). 42–49. [in Ukrainian].

Savosko T. (2024). Osoblyvosti formuvannia derzhavnoi informatsiinoi polityky. [Peculiarities of forming state information policy]. Aspekty publichnoho upravlinnia, Tom 12(1). 22–28. [in Ukrainian].

Leshyk S.V. (2024). Instytutsiino-pravovyi mekhanizm informatsiinoi polityky Ukrainy v protsesi yevrointehratsii. [Institutional and legal mechanism of Ukraine’s information policy in the process of European integration]. Politychne zhyttia. № 3. 53–60. [in Ukrainian].

Pro «Stratehiiu informatsiinoi bezpeky». [About the «Information Security Strategy»]. Rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 15 zhovtnia 2021 roku. Retrieved from https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#Text [in Ukrainian].

Smotrych D.V., Brailko L. (2023). Informatsiina bezpeka v umovakh voiennoho stanu. [Information security under martial law]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu, Vypusk 77(2). 121–127. [in Ukrainian].

Lomaka I.I., Lypchuk O.I., Kobets Yu.V. (2022). Informatsiina bezpeka derzhavy: teoretyko- metodolohichni zasady ta osoblyvosti v umovakh zbroinoho konfliktu. [Information security of the state: theoretical and methodological principles and features in conditions of armed conflict]. Rehionalni studii, № 31. 113–118. [in Ukrainian].

Shevchuk M.O. (2024). Orhanizatsiino-pravovi zasady zakhystu informatsii. [Organizational and legal principles of information protection]. Aktualni problemy vitchyznianoi yurysprudentsii, № 4. 82–87. [in Ukrainian].

Kovaliv M.V., Yesimov S.S., Yarema O.H. (2022). Informatsiine pravo Ukrainy [Information law of Ukraine]: navchalnyi posibnyk. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav, 416. [in Ukrainian].

Tereshchenko V.V. (2023). Osoblyvosti derzhavnoi informatsiinoi polityky v umovakh viiny. [Peculiarities of state information policy in wartime]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 2023. № 2. 391–395. [in Ukrainian].

Nikolaiets Yu. (2024). Derzhavna informatsiina polityka Ukrainy v umovakh povnomasshtabnoho voiennoho vtorhnennia Rosiiskoi Federatsii: suspilno-mobilizatsiinyi potentsial i efektyvnist. [State information policy of Ukraine in the conditions of a full-scale military invasion of the Russian Federation: social mobilization potential and effectiveness]. Political Studies, № 1 (7). 42–67. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право