Цифрові послуги в Україні: нові правові гарантії для споживача
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.71Ключові слова:
гарантія якості, виконавець, споживач, несправедливі умови, цифрові послуги, цифровий контентАнотація
У статті розглянуто надання нових правових гарантій споживачеві цифрових послуг, у зв’язку із прийняттям Закону України «Про цифровий контент та цифрові послуги». Досліджено гармонізацію системи захисту прав споживачів в Україні з принципами, особливими підходами та практикою ЄС. Встановлено, що гармонізація законодавства щодо постачання цифрового контенту та цифрових послуг повинна бути вигідною для споживачів, забезпечуючи високий рівень їх захисту. Проаналізовано відповідність положень Закону України «Про цифровий контент та цифрові послуги» та Закону України «Про захист прав споживачів» європейським стандартам. Досліджено та розмежовано поняття «цифрова послуга» як об’єкт договірних правовідносин та поняття «цифровий контент». Вказано на особливості їх правового регулювання. Охарактеризовано правовий статус споживача цифрових послуг та виконавця. Зазначено, що споживачі мають бути наділені конкретними правами під час отримання або доступу до цифрового контенту. Ці права повинні підвищити довіру споживачів до придбання цифрового контенту чи цифрових послуг. Правовою формою опосередкування відносин між виконавцем та споживачем цифрових послуг є договір. Виокремлено суб’єктивні та об’єктивні критерії відповідності цифрового контенту та (або) цифрової послуги умовам укладеного договору та визначено його якісні характеристики. Звернено увагу на можливу наявність у договорі несправедливих умов в розумінні європейського та національного законодавства. Наявність цих умов є підставою для визнання їх недійсними, а в окремих випадках – визнання недійсним договору в цілому.
Особливу увагу приділено вирішення спірних питань щодо змісту договору про надання цифрових послуг та адаптації нового законодавства в споживчі правовідносини. Підкреслено, що система захисту споживачів має бути значно ширшою, якщо це спрямовано на ефективну реалізацію їх прав. Вказано на необхідність державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів. Лише комплексний підхід до надання цифрових послуг буде сприяти створенню дієвого механізму здійснення і захисту споживачами своїх прав.
Посилання
Про цифровий контент та цифрові послуги: Закон України від 10.08.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3321-20#Text.
Про захист прав споживачів: Закон України від 10.06.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/3153-20.
On Certain Aspects Concerning Contracts for The Supply of Digital Content and Digital Services: Directive (EU) 2019/770 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2019. Oficial Journal of the European Union. 2019. L 136.
Валько Л.А. Гармонізація законодавства України та ЄС у сфері захисту прав споживачів цифрових послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Ч. 2. № 86 (2024). С. 44–50.
Про доступ до публічної інформації: Закон України від від 13.01.2011 № 2939-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#Text.
Яновицька Г.Б. Правове регулювання гарантійних зобов’язань за законодавством ЄС та України. Науковий вісник публічного та приватного права. № 2. 2018. С. 92–96.
Про захист прав споживачів: Закон України від 12.05.1991 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1023-12#Text.
Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
On Unfair Terms in Consumer Contracts: Council Directive 93 /13 /EEC of 5 April 1993 Oficial Journal of the European Union. 1993. L 95.
Про електронну комерцію: Закон України від 03.09.2015 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Г. Б. Яновицька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.