Використання штучного інтелекту в медіа

Автор(и)

  • О. О. Козир аспірант кафедри права інтелектуальної власності та патентної юстиції, Національний університет «Одеська юридична академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.49

Ключові слова:

медіа, інформація, штучний інтелект, генерування тексту, етичні принципи, діпфейк, безпека, новини, персональні дані, захист

Анотація

Стаття присвячена дослідженню використання штучного інтелекту в медіа. Серед чисельних викликів та загроз, які несе штучний інтелект в медіа, виділено такі. По-перше, поширення недостовірної інформації. Штучний інтелект може генерувати інформацію, новини, різні інформаційні повідомлення на підставі аналізу інформації, розміщеної у вільному доступі в мережі Інтернет. Така інформація може бути як результатом сформульованого запиту щодо написання фейку, так і згенерованим текстом на поставлені питання. По-друге, ризики проявів дискримінації в інформаційних повідомленнях, згенерованих штучним інтелектом, через відсутність встановлених фільтрів чи обмежень або некоректності сформованого запиту. По-третє, зниження професійних стандартів та практик формування журналістських матеріалів, через заміну комунікації та пошуку інформації на її генерування ШІ. По-четверте, ризики несанкціонованого доступу до конфіденційної інформації, персональних даних, які можуть завантажуватись штучним інтелектом під час підготовки різних матеріалів для медіа.

Зазначено, що впровадження стандартів етичного використання штучного інтелекту дозволить сучасним медіа досягти якісних результатів при мінімізації негативних наслідків. Натомість звернення до штучного інтелекту з метою створення та поширення діпфейків може нести ризики як для окремих користувачів, так і національної безпеки в цілому. Наведено результати досліджень, які свідчать з однієї сторони про важливість позначення матеріалу, згенерованого ШІ, а також вплив таких позначень на сприйняття матеріалу користувачами.

Обґрунтовано, що відповідальне використання штучного інтелекту в медіа має передбачати розробку і впровадження етичних принципів кожним суб’єктом медіа; відкриту політику щодо позначення матеріалів, згенерованих ШІ; перевірку матеріалів, підготовлених ШІ на їх достовірність та відповідність політикам суспільної моралі, недискримінації, нешкідливості для суспільства та окремих категорій користувачів; мінімізація завантаження конфіденційної інформації для подальшого опрацювання ШІ.

Посилання

Мажкова Яна Медіа та штучний інтелект: Як українські медіа використовують штучний інтелект. 01 липня 2024 року. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut-shidlya-stvorennya-kontentu-i62217.

Інформаційна довідка щодо використання штучного інтелекту в медіа: потенціал і ризики. Дослідницька служба Верховної Ради України. https://research.rada.gov.ua/uploads/documents/33465.pdf.

Скіцько О., Складанний П., Ширшов Р., Гуменюк М., Ворохоб М. Загрози та ризики використання штучного інтелекту. Кібербезпека: освіта, наука, техніка. 2023. № 2 (22). С. 6–18.

Sláva Gracová, Martin Graca Threats to the use of artificial intelligence and its legislative. Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: журналістика. 2024. № 1 (7). С. 72–78.

Ситник О. Проблематика впровадження штучного в сучасних ЗМІ та медіатехнологіях. Український інформаційний простір. 2023. № 2 (12). С. 252–265.

Guidelines on the responsible implementation of artificial intelligence systems in journalism URL: https://rm.coe.int/cdmsi-2023-014-guidelines-on-the-responsible-implementation-of-artific/1680adb4c6.

Авдєєва Т., Андрієнко О., Дубно О. Рекомендації щодо відповідального використання ШІ в медіа. 11.12.2024. https://webportal.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2024/12/03_Avdyeyeva_Prezentatsiya_11.12_SHI-ta-media.pdf.

AI and Media Ethics Existing References Overview. Reporters without borders. https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2023/09/AI%20and%20media%20ethics%20existing%20references%20overview_0.pdf?utm_source=chatgpt.com.

Sonia Parratt-Fernández, Sonia Parratt-Fernández, Victoria Moreno-Gil Journalistic AI Codes of Ethics: Analyzing Academia’s Contributions to their Development and Improvement. Profesional de la información. 2024. v. 33, n. 6. P. 1–15. https://doi.org/10.3145/epi.2024.0602.

Yves Bergquist AI ethics a framework for the media industry. Entertainment technology center. 14 p. https://www.etcenter.org/wp-content/uploads/2022/04/AI-Ethics-A-Primer-for-the-Media-Industry-ETC.pdf?utm_source=chatgpt.com.

Document 32024R1689 Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 laying down harmonised rules on artificial intelligence and amending Regulations (EC) No 300/2008, (EU) No 167/2013, (EU) No 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 and (EU) 2019/2144 and Directives 2014/90/EU, (EU) 2016/797 and (EU) 2020/1828 (Artificial Intelligence Act). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32024R1689.

Ebba Lundberg, Peter Mozelius The potential effects of deepfakes on news media and entertainment. 2024. AI & SOCIETY (2025). 40. Р. 2159–2170. https://doi.org/10.1007/s00146-024-02072-1.

Рекомендації Комісії з журналістської етики щодо використання штучного інтелекту для створення журналістських матеріалів https://cje.org.ua/statements/rekomendatsii-komisii-z-zhurnalistskoi-etyky-shchodo-vykorystannia-shtuchnoho-intelektu-dlia-stvorennia-zhurnalistskykh-materialiv.

Заярний О.А., Деркаченко Ю.В. Деякі особливості обробки персональних даних при використанні чат-ботів зі штучним інтелектом на прикладі Сhat GPT. Юридичний бюлетень. 2023. Вип. 29. С. 55–62.

Clark Merrefield What U.S. audiences want newsrooms to disclose about their AI use: 4 insights from Trusting news. The Journalist‘s Resource. Informing the news. 2025. https://journalistsresource.org/media/ai-use-news-what-audiences-disclose/?utm_source=chatgpt.com.

Isabel O. Gallegos, Chen Shani, Weiyan Shi, Federico Bianchi, Izzy Gainsburg, Dan Jurafsky, and Robb Willer Labeling AI-Generated Content May Not Change Its Persuasiveness. Policy Brief HAI Policy & Society. July 2025. https://hai.stanford.edu/assets/files/hai-policy-brief-labeling-ai-generated-content.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-16

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право