Використання штучного інтелекту в законотворчій діяльності з урахуванням підходів ЄС
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.31Ключові слова:
нормопроектування, штучний інтелект, принцип верховенства права, принцип поваги до людської автономії, принцип людської гідності, досвід ЄСАнотація
Стаття присвячена визначенню можливості використання систем штучного інтелекту для підготовки проектів законів Верховною Радою України. Національні парламенти країн-членів ЄС поступово запроваджується використання систем штучного інтелекту для забезпечення різних напрямів їх діяльності, в тому числі для виконання допоміжної функції при підготовці проектів законів. Зроблено висновок про те, що Верховна Рада України поки що не застосовує системи штучного інтелекту у своїй законотворчій діяльності оскільки спеціальний закон щодо його використання у нашій країні відсутній. В той же час, прийняті у ЄС Artificial Intelligence Act, Рамкова конвенція Ради Європи про ШІ, права людини, демократію та верховенство права (CETS No. 225) закладають основні напрями його використання в тому числі і у роботі з підготовки законопроектів.
На основі аналізу досвіду ЄС встановлено, що в сучасних умовах системи штучного інтелекту ШІ можуть виконувати допоміжну функцію при проведенні роботи з підготовки законопроектів. Його допоміжна роль в українських реаліях може полягати у такому: аналіз узгодженості законодавчих пропозицій з іншими нормативно-правовими актами, в тому числі з актами ЄС; рекомендації щодо змін законодавства на основі виявлених прогалин, проблем та взаємодії з іншими законами; попередні варіанти текстів для подальшого опрацювання; покращення регулювання та впровадження політики цифрової готовності; виявлення невідповідності чинного законодавства нормам актів ЄС, судовій практиці ЄСПЛ.
Запропоновано використання систем штучного інтелекту при виконанні допоміжних функцій у підготовці законопроектів українським парламентом здійснювати у відповідності до принципів, визначених у Етичних керівних принципах для надійного штучного інтелекту (Ethical Guidelines for Trustworthy Artificial Intelligence) та Рамковій конвенції Ради Європи про ШІ, права людини, демократію та верховенство права (CETS No. 225).
Доводиться, що передача функції підготовки законопроектів від парламентарів до систем ШІ наразі є передчасною, оскільки за таких умов системи ШІ можуть бути віднесені до систем з високим ступенем ризику. Тому згідно з вимогами Artificial Intelligence Act вони мають бути розроблені та вдосконалені таким чином, щоб фізичні особи могли контролювати їх функціонування, що в сучасних умовах не можливо. Також таке застосування порушуватиме принцип верховенства права, принцип поваги до людської автономії, принцип людської гідності та індивідуальної автономії, що буде створювати перешкоди для імплементації положень актів ЄС у національну правову систему.
Посилання
Радутний О.Е. Штучний інтелект, інформаційна безпека та законотворчий процес (кримінально-правовий аспект). Інформація і право. 2018. № 1(24). С. 149–158.
Кривицький Ю.В. Штучний інтелект як інструмент правової реформи: потенціал, тенденції та перспективи. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. № 2 (119). С. 90–101.
Ніколенко Л.М. Децентралізація нормопроєктування: імплементація принципу субсидіарності в правотворчості. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету, Серія Право. 2025. Випуск 88: частина 1. С. 173–178.
Лисенко І.В., Кузьменко О.В., Гаряєва Г.М. Актуальні питання використання технології штучного інтелекту в юридичній діяльності. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету, Серія Право. 2025. Випуск 90: частина 1. С. 100–106.
Monica Palmirani, Fabio Vitali, Willy Van Puymbroeck, Fernando Nubla Durango. Legal Drafting in the Era of Artificial Intelligence and Digitisation. Directorate-General for Informatics Solutions for Legislation, Policy & HR. April 2022. 96р. URL: https://interoperable-europe.ec.europa.eu/sites/default/files/document/2022-06/Drafting%20legislation%20in%20the%20era%20of%20AI%20and%20digitisation%20%E2%80%93%20study.pdf (дата звернення 12.10.2025).
Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 laying down harmonised rules on artificial intelligence and amending Regulations (EC) № 300/2008, (EU) № 167/2013, (EU) № 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 and (EU) 2019/2144 and Directives 2014/90/EU, (EU) 2016/797 and (EU) 2020/1828 (Artificial Intelligence Act). EUR-Lex. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj (дата звернення 12.10.2025).
Консолідовані версії Договору про Європейський Союз та Договору про функціонування Європейського Союзу. Офіційний вебпортал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_b06#Text (дата звернення 12.10.2025).
Про правотворчу діяльність: Закон України № 3354-IX від 24 серпня 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3354-20#Text (дата звернення 12.10.2025).
Ethical Guidelines for Trustworthy Artificial Intelligence. Set up by the European Commission. High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. European Commission. Brussel. 2019. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai (дата звернення 12.10.2025).
Council of Europe Framework Convention on Artificial Intelligence and Human Rights, Democracy and the Rule of Law. Council of Europe Treaty Series No. 225. Strasbourg. 2024. URL: https://rm.coe.int/1680afae3c?utm_source=chatgpt.com (дата звернення 12.10.2025).
Біла книга з регулювання ШІ в Україні: бачення Мінцифри. Версія для консультацій. Міністерство цифрової трансформації України. Червень 2024. 30 с. URL: https://storage.thedigital.gov.ua/files/a/ba/d5da75c2613e331bb89258f950adcbae.pdf (дата звернення 12.10.2025).
Italian Chamber of Deputies. Using Artificial Intelligence to support parliamentary work. February 2024. 92 с. URL: https://comunicazione.camera.it/sites/comunicazione/files/notiz_prima_pag/allegati/Rappporto_IA_ENG_WEB_V2.pdf (дата звернення 12.10.2025).
Керівні принципи застосування штучного інтелекту в парламентах. Редактори Фотіос Фіціліс, Йорн фон Люке, Франклін де Вріезе. Вестмінстерська фундація за демократію Лімітед, Клайв Хаус, Петті Франс, Лондон, SW1H 9EX, Сполучене Королівство. Липень 2024. URL: https://www.wfd.org/sites/default/files/2025-04/wfd-ai-guidelines-for-parliaments-2024-ukrainian.pdf (дата звернення 12.10.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. Г. Олюха

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.