Адміністративно-правові засади реалізації освітньої функції держави

Автор(и)

  • І.В. Магдаліна перший проректор Дніпровського державного університету внутрішніх справ, кандидат технічних наук, доцент , Україна https://orcid.org/0000-0002-1550-9083

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.19

Ключові слова:

освітня функція держави, реалізації освітньої функції держави, адміністративно- правові засади, вади адміністративно-правового регулювання, напрямки удосконалення

Анотація

В статті розкрито систему адміністративно-правових актів, якими урегульовано відносини у сфері реалізації освітньої функції держави, з’ясовано її вади, виокремлено пропозиції щодо її удосконалення.

В результаті дослідження визначено, що систему адміністративно-правових актів, якими урегульовано відносини у сфері реалізації освітньої функції держави в Україні, становлять: 1) Закони, які визначають окремо право громадян на здобуття різних рівнів освіти, закріплюють правовий статус закладів та установ у сфері освіти, визначають порядок адміністрування (управління) закладами освіти; 2) Постанови КМУ, якими визначено підстави, порядок та умови надання різних рівнів освіти, порядок надання освітніх послуг, порядок ліцензування освітньої діяльності та акредитації освітніх програм; 3) Накази МОН України, якими закріплені плани заходів щодо розвитку системи освіти, щодо організаційно-методичного та кадрового забезпечення закладів освіти; 4) Накази НАЗЯВО України щодо здійснення заходів спрямованих на дотримання стандартів якості освіти, сертифікації та акредитації освітніх програм вищої освіти.

З’ясовано, що основними вадами адміністративно-правових засад реалізації освітньої функції держави є: 1) відсутність програмного документа в цій сфері, до прикладу – Національної програми розвитку освіти; 2) відсутності єдиного законодавчого акту, в якому слід урегулювати всі правовідносини, які виникають у сфері освіти, до прикладу – Освітнього кодексу України; 3)відсутність або низький рівень правового регулювання положень щодо розробки та затвердження програм розвитку різних рівнів освіти, спрямованих на виокремлення певної їх спеціалізації.

З метою удосконалення адміністративно-правових засад реалізації освітньої функції держави доведено необхідність прийняття Освітнього кодексу України як систематизованого нормативного акту, який урегулює більшість ключових питань державної освітньої політики, в основу якого має бути покладено норми Закону України «Про освіту».

Посилання

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст.380.

Про фахову передвищу освіту: Закон України від 6 червня 2019 року № 2745-VIII. Відомо- сті Верховної Ради. 2019. № 30. Ст. 119.

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. Відо- мості Верховної Ради. 2020. № 31. Ст. 226.

Про дошкільну освіту: Закон України від 6 червня 2024 року № 3788-IX. Відомості Вер- ховної Ради. 2024. № 42. Ст. 258.

Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України від 6 листопада 2015 року № 848-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 3. Ст. 25.

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Відомості Верховної Ради. 2014. № 37-38. Ст. 2004.

Курко М.Н. Адміністративно-правове регулювання вищої освіти в України: автореф. дис.… докт. юрид. наук: спец 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Харківський національний університет внутрішніх справ. Харків, 2010. 36 с.

Шаповал Р.В. Адміністративно-правове регулювання освітньої діяльності в Україні: дис.… докт. юрид. наук: спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Харківський національний університет внутрішніх справ. Харків, 2011. 372 с.

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Розпорядження Кабінету Міністрів Укра- їни від 14 грудня 2016 р. № 988. Офіційний вісник України, 2017 р. № 1. Ст. 22.

Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні: Розпорядження Кабі- нету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/710-2018-%D1%80#Text.

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання: наказ міністерства освіти і науки україни від 01 жовтня 2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya- kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya.

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: Розпоряджен- ня КМУ від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.

Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти: Розпорядження КМУ від 7 квітня 2023 р. № 301-р. Офіційний вісник України від 20.04.2023 р. № 40. Стор. 89. Ст. 2182.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право