Конституційно-правове регулювання розкриття медичної таємниці в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.29Ключові слова:
медична таємниця, права людини, розкриття медичної інформації, принцип пропорційності, економічний добробут, національна безпека, захист приватного життяАнотація
Стаття присвячена комплексному дослідженню конституційно-правового регулювання розкриття медичної таємниці в Україні крізь призму балансу приватних і публічних інтересів. Підкреслюється, що інститут медичної таємниці є ключовим елементом гарантій права людини на приватність і недоторканність особистого життя, а також складовою системи захисту персональних даних. Водночас зазначений інститут має важливе значення для забезпечення національної безпеки, економічного добробуту та охорони основоположних прав і свобод.
У роботі проаналізовано конституційні положення, норми спеціального законодавства (Закони України «Про національну безпеку України», «Про захист населення від інфекційних хвороб» та інші), а також практику їх застосування у виняткових випадках, коли розкриття конфіденційної інформації визнається правомірним. Окрему увагу приділено питанню розкриття медичної таємниці з метою забезпечення національної безпеки та економічної стабільності.
Інститут медичної таємниці доцільно розглядати не лише крізь призму приватних прав пацієнта, але й у ширшому контексті захисту публічних і державних інтересів. Еволюція законодавчого підходу свідчить про поступове зміщення акцентів від комплексного охоплення всіх сфер життя, включно з охороною здоров’я, до пріоритету забезпечення суверенітету та демократичного ладу. Водночас навіть у межах нової парадигми охорона здоров’я й доступ до медичної інформації залишаються важливими чинниками, що безпосередньо впливають на економічний добробут суспільства.
Окремо розглянуто ситуації, пов’язані із забезпеченням економічного добробуту держави, зокрема повідомлення про професійні захворювання, ведення обліку інфекційних випадків і правове регулювання під час пандемії COVID-19. Такі дії є формою реалізації публічного інтересу, що водночас вимагає дотримання принципів законності, пропорційності та цільового використання отриманих даних. Також приділено увагу випадкам, коли розкриття медичної інформації є виправданим із позиції захисту прав людини — для запобігання поширенню інфекцій серед дітей, протидії домашньому насильству та забезпечення безпеки вразливих осіб.
Посилання
Конституція України: Закон України від 28 черв. 1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30.
Закон України «Про основи національної безпеки України» від 19 червня 2003 року № 964-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 39. Ст. 351. Втратив чинність на підставі Закону України № 2469-VIII від 21 червня 2018 року.
Закон України «Про національну безпеку України» від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві» від 17 квітня 2019 року № 337. Офіційний вісник України. 2019. № 37.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX. Відомості Верховної Ради України. 2020. № 18.
Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 6 квітня 2000 року № 1645-III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 29.
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 7 грудня 2017 року № 2229-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А. О. Маховик, І. А. Мацелюх

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.