Реалізація конституційного права дитини на освіту в умовах збройного конфлікту: подолання дискримінаційних бар’єрів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.24Ключові слова:
конституційні права дитини, конституційні права людини, право на освіту, збройний конфлікт, дискримінація, дискримінаційні бар’єри, безпечне освітнє середовищеАнотація
У статті досліджуються правові механізми та проблеми реалізації конституційного права дитини на освіту в умовах повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України. Обґрунтовується, що забезпечення рівного доступу до якісної освіти є не лише конституційною гарантією (ст. 53), але й ключовою умовою захисту прав людини, ствердження соціальної справедливості та сталого розвитку держави, оскільки освіта в період конфлікту виконує критично важливі стабілізуючу, інтеграційну та захисну функції, сприяючи посиленню психологічної стійкості та розвитку дитини.
Автор зазначає, що суттєве руйнування освітньої інфраструктури та масове переміщення українців призвели до виникнення системних дискримінаційних бар’єрів, які унеможливлюють повноцінну реалізацію права на освіту. У статті ці перешкоди детально систематизовано за територіальною ознакою: 1) діти-ВПО: стикаються з документальними, організаційними, психологічними наслідками травм та технічними (цифровими) бар’єрами, пов’язаними з обмеженим доступом до Інтернету та гаджетів; 2) діти на ТОТ: страждають від ідеологічної дискримінації (примусова русифікація), переслідування батьків/педагогів та освітньої ізоляції, що є порушенням міжнародного гуманітарного права; 3) діти-біженці за кордоном: відчувають на собі мовні, правові (визнання документів), психосоціальні та культурно-ціннісні бар’єри, які загрожують втратою національної ідентичності.
Проаналізовано оновлене національне законодавство (ст. 6 та 571 Закону України «Про освіту»), яке закріплює принцип унеможливлення дискримінації та необхідність створення безпечного освітнього середовища як державної гарантії в умовах воєнного стану.
На підставі аналізу, визначено комплекс ефективних шляхів подолання виявлених бар’єрів: забезпечення безпеки (будівництво укриттів); розвиток гнучких форм освіти (дистанційне та змішане навчання, екстернат); подолання цифрової нерівності (надання технічної підтримки ВПО); психосоціальна підтримка; а також юридичне консультування та розробка програм реінтеграції дітей після деокупації.
Зроблено висновок, що подолання дискримінації та забезпечення безперервності освіти набуває стратегічного значення для запобігання «освітнім втратам», збереження людського капіталу та є конституційною передумовою зміцнення демократичного устрою та успішної повоєнної відбудови України.
Посилання
Ortegа M.P. The importаnce of children’s right to educаtion in аrmed conflicts. Posted on June 14. 2022. URL: https://www.humаnium.org/en/the-importаnce-of-childrens-right-to-educаtion-in-аrmed-conflicts.
Globаl Trends report 2024 UNHCR’s. URL: https://www.unhcr.org/globаl-trends-report-2024.
Global trends forced displacement in 2024 Produced by Unhcr (12 June 2025). URL: https://www.unhcr.org/sites/default/files/2025-06/global-trends-report-2024.pdf.
Progress in refugee education at risk from funding cuts, UNHCR warns: Press releases UNHCR 9 September 2025. URL: https://www.unhcr.org/us/news/press-releases/progress-refugee-education-risk-funding-cuts-unhcr-warns?utm_source=chatgpt.com.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Конвенція з подолання дискримінації в освіті від 14.12.1960 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text.
17 Sustainable Development Goals URL: https://globalcompact.org.ua/en/17-sustainable-development-goals.
Щебетун І. Реалізація конституційного права на освіту в умовах дії правового режиму воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету, Серія ПРАВО. 2023. Вип.80: частина 2. C. 389–394 URL: https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploаds/2024/01/64-1.pdf.
Protecting Education in Insecurity and Armed Conflict an International Law Handbook. Second Edition. 2020. URL: https://www.biicl.org/publications/protecting-education-in-insecurity-and-armed-conflict-an-international-law-handbook-second-edition?cookiesset=1&ts=1759609401.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. В. Верлос

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.