Забезпечення здобуття особами з особливими освітніми потребами загальної середньої освіти в умовах війни: новели законодавства України

Автор(и)

  • О. П. Васильченко доктор юридичних наук, професор, директор Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-4464-3708
  • Л. М. Дешко доктор юридичних наук, професор, професор кафедри конституційного права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-5720-4459
  • О. С. Лотюк доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри конституційного права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7119-754X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.23

Ключові слова:

право на освіту, особа з особливими освітніми потребами, внутрішньо переміщені особи, біженці, правовий режим воєнного стану, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, військово-цивільні адміністрації, нормативно-правовий механізм забезпечення права на освіту, організаційно-правовий механізм забезпечення права на освіту

Анотація

В статті зазначається, що в Україні кількість дітей з особливими освітніми потребами зростає і за останні п’ять років збільшилась в 1,89 рази. Акцентується увага на данних ЮНІСЕФ: діти з особливими освітніми потребами є однією з найбільш відсторонених та ізольованих груп, щоденно стикаються з перешкодами у доступі до якісної освіти. Для забезпечення кожному учню з особливими освітніми потребами гарантованого Конституцією України права на освіту до законодавства України вносяться зміни, приймаються нові нормативно-правові акти.

В статті виділяються новели законодавства України, яке регулює суспільні відносини, що виникають при забезпеченні здобуття особами з особливими освітніми потребами загальної середньої освіти в умовах війни, недоліки, які є на практиці та пропонуються такі напрями вдосконалення вище зазначеного законодавства:

1) Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: комплексне нормативно-правове забезпечення командної співпраці при поетапному переході осіб з особливими освітніми потребами на нові етапи освітнього процесу; забезпечення можливості отримання освітніх послуг особами з інвалідністю, які перебувають у медичних та соціально-медичних установах; розширення і посилення кадрового потенціалу, підвищення рівня мотивації педагогічних працівників; протидія упередженому ставленню до осіб з особливими освітніми потребами; забезпечення закладів освіти повністю адаптованими навчальними, навчально-методичними матеріалами, які релевантні психо-емоційному розвитку учня з особливими освітніми потребами; підвищення рівня співпраці закладів освіти з інклюзивно-ресурсними центрами; збільшення кількості соціальних працівників – асистентів дітей (учнів); забезпечення кожного класу, де навчаються учні з особливими потребами асистентом вчителя; здійснення системного реального  моніторингу  якості  освіти  осіб  з  особливими  освітніми  потребами, створення безпечного середовища;

2) Положення про інклюзивно-ресурсний центр: забезпечення рівномірності фінансування функціонування ІРЦ в громадах; розширення і посилення кадрового потенціалу; унормування навантаження ІРЦ; забезпечення повного територіального покриття ІРЦ; забезпечення оперативної доступності послуг ІРЦ для внутрішньо переміщених осіб; встановлення критеріїв ефективності ІРЦ; підвищення ефективності міжвідомчої взаємодії між центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, військово-цивільними адміністраціями, закладами і установами освіти та ІРЦ;

3) Наказ МОН України «Про затвердження Умов допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього»: забезпечення розширення кількості соціальних працівників – асистентів учня з особливими освітніми потребами, підвищення рівня їх мотивації;

4) Постанова МОН України «Про затвердження Порядку утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти»: закріплення обов’язку засновника закладу освіти забезпечити наявність матеріально-технічної бази і кадрів при поданні заяв батьків (законних представників) щодо створення спеціального класу для дітей з особливими освітніми потребами; заборона сегрегації спеціальних класів; систематичний ефективний моніторинг якості освітніх послуг, які надаються учням спеціальних класів, та безпеки освітнього середовища.

Посилання

Конституція України 1996 р. (із змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Міністерство освіти і науки України. Статистичні дані. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani.

Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text.

Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр: Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text.

Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти: Наказ МОН України від 22 серпня 2024 р. № 1182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1408-24#Text.

Слінько Т., Ткаченко Є. Конституційне право на освіту в умовах дії правового режиму воєнного стану. Юридичний вісник. 2022. № 5. URL: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/bitstream/123456789/5432/1/5_2022.pdf#page=42.

Мельничук О. Конституційно-правове забезпечення права на освіту в Україні в контексті європейського досвіду. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.02 – конституційне право; муніципальне право. Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Київ, 2015. URL: https://uacademic.info/ua/document/0515U000810.

Deshko L.M., Vasylchenko O.P., Lotiuk O.S. Crimean tatar national-territorial autonomy: regulatory and legal guarantees of the rights and freedoms for the indigenous peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights. 2022. № 3. URL: https://journal-vjhr.sk/en/2022-year.

Deshko L. The right to education and the principle of equality: from an idea in the works of Professor Hersch Lauterpacht to enshrining in the Universal Declaration of Human Rights. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 5. 123–127.

Дешко Л. Право на освіту корінних народів України в умовах деокупації та реінтеграції Автономної Республіки Крим та міста Севастополь. Держава та регіони. Серія: Право. 2023. № 3. С. 189–194.

Освітній омбудсмен України. URL: https://eo.gov.ua/novyny/page/2.

Освітній омбудсмен України. URL: https://eo.gov.ua/pro-nashu-robotu.

Про затвердження Умов допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього: Наказ МОН України від 17 листопада 2021 № 1236. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0073-22#Text.

Інклюзивна освіта на Вінниччині: хто такий асистент дитини і як він допомагає під час навчання. URL: https://invak.info/obuchenie/inklyuzivna-osvita-na-vinnichchini-khto-takij-asistent-ditini-i-yak-vin-dopomagaye-pid-chas-navchannya-foto-video.html.

Пресцентр Львівської міської ради. Відтепер місто оплачує роботу асистента дитини під час інклюзивного навчання. URL: https://city-adm.lviv.ua/news/society/social-sphere/vidteper-misto-oplachuie-robotu-asystenta-dytyny-pid-chas-inkliuzyvnoho-navchannia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-16

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право