Місцеве самоврядування як об’єкт конституційної реформи в Україні

Автор(и)

  • С. Ю. Бойко кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник НДІ державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України, Україна https://orcid.org/0009-0003-2816-4752

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.22

Ключові слова:

виконавчі органи, місцеве самоврядування, конституційна реформа, конституція, Конституційний Суд України, місцеві державні адміністрації, Президент, префекти, децентралізація, Україна, Франція

Анотація

У статті з’ясовано, яким чином місцеве самоврядування може потенційно стати об’єктом конституційної реформи в Україні, а також історичний ретроспективний досвід внесення пропозицій щодо реформування Конституції України в частині місцевого самоврядування. Здійснено аналіз стану наукових пропозицій щодо реформування конституційних засад місцевого самоврядування. Зроблено висновок, що конституційні основи місцевого самоврядування, закладені ще під час ухвалення Конституції України у 1996 році, залишалися майже незмінними протягом усього часу. Встановлено, що реформування місцевого самоврядування, з 2004 року, стало наріжним каменем багатьох проєктів про внесення змін до Конституції (йдеться передусім про законопроєкт про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення системи місцевого самоврядування (реєстр. № 3207-1)). Констатовано, що парламент, ухвалюючи зміни до Конституції 8 грудня 2004 року, сподівалася саме на позитивну долю відповідного проєкту щодо місцевого самоврядування (принаймні це розглядалося як один із пріоритетних сценаріїв). Сама логіка реформи 2004 року (ключовою ідеєю було зміна президентсько-парламентської форми правління на парламентсько-президентську), передбачала необхідність трансформації і місцевого рівня, зокрема надання місцевим радам права формувати власні виконавчі органи. Без таких змін місцеві державні адміністрації будуть продовжувати перебувати в сфері впливу Президента, керівників яких по Конституції зразка 1996 року він власне і призначає. Доведено, що несхвалення відповідних змін зробило реформу 2004 року непослідовною, вона не враховує місцевий рівень, що, відповідно, спричинило і інший ефект самої реформи на практиці. Вказано наступні етапи, на яких конституційна муніципальна реформа мала шанс на успіх. По-перше, це проєкт внесення змін до Конституції України, внесений Президентом України, Віктором Ющенком № 4290 від 31.03.2009. По-друге, питання реформування місцевого самоврядування знову стало актуальним у зв’язку із функціонуванням т.з. «Конституційної асамблеї», створеної В. Януковичем у 2011 році, в рамках якої активно розроблялися зміни до Конституції, у тому числі і в частині місцевого самоврядування. По-третє, це проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) № 2217а від 01.07.2015. По-четверте, це проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) Президента В.О. Зеленського № 2598 від 13.12.2019. Причому вже у січні 2020 р. Президент вирішив відкликати цей проєкт. Доведено, що довгий шлях до конституційної реформи у сфері місцевого самоврядування свідчить про те, що така реформа давно назріла. Наразі внесення змін до Конституції унеможливлені через умови воєнного стану, проте це не означає, що не потрібно аналізувати і згадувати про зроблені помилки і не дивитися у майбутнє.

Посилання

Закон України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2222-15#Text.

Закон України «Про внесення змін до Конституції України щодо проведення чергових виборів народних депутатів України, Президента України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 1 лютого 2011 року N 2952-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2952-17#Text.

Закон України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» від 21 лютого 2014 року № 742-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/742-18.

Калінкін А.С. Конституційна реформа у сфері децентралізації державної влади в Україні: проблеми теорії та практики. Одеса: Фенікс, 2018. 152 с.

Заєць А.П. Реформа місцевого самоврядування в Україні: конституційні основи. Конституція і конституційні зміни в Україні: збірник, присвячений пам’яті Віктора Мусіяки. Київ: Заповіт, 2020. С. 266–276.

Серьогіна С.Г. Реформа місцевого самоврядування в Україні в сучасних умовах політико-правового розвитку. Актуальні проблеми державного будівництва та місцевого самоврядування в контексті конcтитуційної модернізації: зб. наук. ст. за матеріалами наук.-практ. семнірау (м. Харків, 14 жовт. 2016 р.). Харків: НДІ держ. буд-ва та місц. самоврядування, 2016. С. 145–154.

Серьогіна С.Г. Напрями вдосконалення правового регулювання місцевого самоврядування в аспекті європейської інтеграції. Вісник Національної академії правових наук України. 2016. №3 (86). С. 43–48.

Серьогін С.М., Гончарук Н.Т. Теоретичні засади та основні напрями реформування місцевого самоврядування й децентралізації влади в Україні. Аспекти публічного управління. 2015. № 4. С. 111–120.

Шамрай В.В., Головко К.В. Конституційна реформа: проблеми децентралізації та нова роль місцевого самоврядування Юридичний науковий електронний журнал. 2025. № 7. С. 325–327. URL: http://lsej.org.ua/7_2025/75.pdf.

Батанов О.В. Муніципальна влада в Україні: проблеми теорії та практики; відп. ред. М.О. Баймуратов. Київ: Юрид. думка, 2010. 656 с.

Маринів А.В. Системно-структурна організація місцевого самоврядування у Французькій Республіці. Харків: Право, 2020. 208 с.

Федоренко В.Л., Чернеженко О.М. Конституційні моделі місцевого самоврядування у державах-учасницях ЄС, Швейцарії та Україні: монограф.; за ред. В.Л. Федоренка. Київ: Видавництво Ліра-К, 2017. 288 с

Чиркін А.С. Конституційно-правове регулювання місцевого самоврядування в Польщі, Угорщині, Чехії. Харків: Юрайт, 2019. 220 с.

Місцеве самоврядування в Україні та зарубіжних державах: порівняльно-правові аспекти: монографія / М.О. Баймуратов та ін.; ред.: О.В. Батанов, О.В. Марцеляк, А. Берлінгуер; НАН України. Київ: Основа, 2020. 672 с.

Конституційно-правові проблеми місцевого самоврядування та децентралізації публічної влади в Україні; Ю.С. Шемшученко, О.В. Скрипнюк, О.В. Батанов [та ін.]; за ред. О.В. Батанова. Київ: Талком, 2021. 498 с.

Сучасний унітаризм: доктрина і практика. Київ: Юрид. думка, 2021. 516 с.

Постанова Верховної Ради України Про попереднє схвалення законопроєкту про внесення змін до Конституції України 8 грудня 2004 року № 2223-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1844-15#Text.

Берченко Г.В. Конституція як акт установчої влади: дис. д-ра юрид. наук: 12.00.02 – Конституційне право; муніципальне право. Харків, 2024. 596 с.

Висновок Конституційного Суду України від 7 вересня 2005 року № 1-в/2005. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001v710-05#Text.

Рішення Конституційного Суду України від 15 березня 2016 року № 1-рп/2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-16#Text.

Проєкт Закону про внесення змін до Конституції України № 4290 від 31.03.2009. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4290&skl=7.

Указ Президента України Про винесення на всенародне обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до Конституції України»25 серпня 2009 року № 671/2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/2009#Text.

Янукович почув Кравчука і створює Конституційну Асамблею. URL: https://tyzhden.ua/ianukovych-pochuv-kravchuka-i-stvoriuie-konstytutsijnu-asambleiu.

Рішення про проєкт Концепції внесення змін до Конституції України від 21 червня 2013 року № 14. URL: https://constituanta.blogspot.com/2014/01/14-15-2013.html.

Проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) 2217а від 01.07.2015. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55812.

Проєкт Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) 2598 від 13.12.2019. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644.

Президент вирішив відкликати проєкт закону про внесення змін до Конституції щодо децентралізації. URL: https://auc.org.ua/novyna/prezydent-vyrishyv-vidklykaty-proekt-zakonu-pro-vnesennya-zmin-do-konstytuciyi-shchodo.

Зміни до Конституції України в частині децентралізації влади. Фінальний звіт за результатами інклюзивних позапарламентських публічних консультацій «Зміни до Конституції України у частині децентралізації через консенсус». URL: https://komsamovr.rada.gov.ua/uploads/documents/42960.pdf.

Берченко Г.В. Воєнний стан як правовий режим, в умовах якого заборонено вносити зміни до Конституції України. Публічна служба: вектори реформування в умовах воєнного стану: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. з нагоди Дня державної служби (м. Харків, 19 черв. 2025 р.). Харків: Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого 2025. С. 21–25. URL: https://nauka.nlu.edu.ua/nauka/vnd/zbirnyky-naukovyh-konferenczij.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-16

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право