Європейський досвід впровадження моделі «Барнахус»

Автор(и)

  • Т. А. Грекул-Ковалик к.ю.н., доц. кафедри теорії права та прав людини Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича, Україна https://orcid.org/0000-0003-4339-3927

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.1.6

Ключові слова:

модель «Барнахус», права дитини, насильство над дітьми, захист дітей, європейська практика

Анотація

У статті представлено комплексне дослідження європейського досвіду впровадження моделі «Барнахус» як інноваційного механізму захисту прав дітей, які постраждали від насильства. Модель «Барнахус» (з ісл. – «будинок для дітей») передбачає міжвідомчу, мультидисциплінарну співпрацю всіх відповідальних структур (правоохоронних органів, соціальних служб, медичних працівників і судової системи) з метою забезпечення безпечного, чутливого до потреб дитини середовища під час розслідування злочинів проти неї.

У дослідженні проаналізовано історію виникнення та поширення моделі в країнах Північної, Центральної та Східної Європи. Авторка демонструє, що скандинавські країни (Ісландія, Швеція, Норвегія, Данія) заклали основу для інституційного розвитку цієї моделі, яка в подальшому була адаптована до умов Балтійських та низки Східноєвропейських держав. У статті зроблено акцент на різновидах впровадження моделі, інституційних передумовах її інтеграції в систему захисту дітей, а також нормативно-правових змінах, що супроводжували цей процес.

Дослідження підкреслює, що модель «Барнахус» має ряд переваг: зменшення повторної травматизації дітей, підвищення ефективності розслідувань, забезпечення якісної міжвідомчої координації, розширення доступу до психологічної допомоги та посилення громадської обізнаності щодо насильства над дітьми. При цьому звертається увага на ризики, пов’язані з інституційними дисбалансами та розривами між концепцією моделі та реаліями національного впровадження.

На основі аналізу європейської практики запропоновано критерії оцінки ефективності впровадження моделі «Барнахус» і окреслено основні виклики, що постають перед державами у процесі адаптації цієї моделі до власного соціального та правового контексту. Зроблено висновок, що подальший розвиток моделі «Барнахус» у Європі потребує глибшої наукової рефлексії, розширення емпіричної бази та врахування національних особливостей у процесі інтеграції її принципів до систем захисту дітей.

Посилання

Implementation and development of Barnahus model in Europe: Mapping study. Strasbourg, 2022. 32 р. URL: https://rm.coe.int/lithuania-council-of-europe-barnahus-mapping-questionnaire/1680ad3efe.

Johansson S., Stefansen K. Policy-making for the diffusion of social innovations: the case of the Barnahus model in the Nordic region and the broader European context. Innovation: The European Journal of Social Science Research. 2020. Vol. 33. № 1. Р. 4–20. DOI: https://doi.org/10.1080/13511610.2019.1598255.

Johansson S., Stefansen K., Bakketeig E., Kaldal A. Implementing the Nordic Barnahus Model: Characteristics and Local Adaptions. Collaborating Against Child Abuse. 2017. Р. 1–31. URL: https://www.academia.edu/91713906/Implementing_the_Nordic_Barnahus_Model_Characteristics_and_Local_Adaptions?email_work_card=thumbnail.

Kalyniuk N., Humenna N. On The Implementation And Functioning Of The «Barnahus». Visegrad Journal on Human Rights. 2024. №. 1. Р. 22–28. URL: https://journals.uran.ua/journal-vjhr/article/view/303308.

Robles G., Andrea N. The Barnahus Model implementation in Europe: A case study of the possibility of of the implementation in the Veneto Region. 2023. URL: https://thesis.unipd.it/handle/20.500.12608/77430.

Søbjerg L. M. The Establishment of Barnahus in Denmark: Dilemmas for Child Welfare Caseworkers. Collaborating Against Child Abuse. 2017. Р. 292–309. URL: https://www.academia.edu/111646359/The_Establishment_of_Barnahus_in_Denmark_Dilemmas_for_Child_Welfare_Caseworkers?email_work_card=thumbnail.

Stefansen K., Johansson S., Kaldal A., Bakketeig E. Epilogue: The Barnahus Model: Potentials and Challenges in the Nordic Context and Beyond. Collaborating Against Child Abuse. 2017. October. Р. 331–352. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-58388-4_16.

Грекул-Ковалик Т. А. Основні етапи розвитку та принципи моделі «Барнахус». Актуальні дослідження правової та історичної науки. Випуск 73 : матеріали Міжнародної наукової інтернет-конференції (м. Тернопіль, Україна, м. Ополе, Польща, 12 – 13 червня 2025 р.) / редкол. : О. Яремко та ін. ГО «Наукова спільнота». WSZIA w Opolu. Тернопіль: ФО-П Шпак В. Б. 2025. С. 6–9. URL: http://www.lex-line.com.ua/?go=full_article&id=4163.

Дубіна О. М. Практика Європейського Союзу щодо впровадження моделі «Барнахус». Матеріали Міжнародної інтернет-конференції. 2024. 5 березня. URL: https://www. economy-confer.com.ua/full-article/5389.

Засульська М. Запровадження моделі «Барнахус» в Україні та міжнародний досвід. Медичний конструктор. 27 листопада 2023 р. URL: https://medconstructor.org/analytics/zaprovadzhennya-modeli-barnaxus-v-ukrayini-ta-mizhnarodnij-dosvid.

Конвенція про права дитини: міжнародний документ ООН № 995_021 від 20 листопада 1989 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text.

Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства: міжнародний документ Ради Європи № 994_927 від 25 жовтня 2007 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_927#Text.

Попович М. Модель «Барнахус»: приклад інноваційної еволюції на користь прав дитини під час розслідування кримінальних правопорушень. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія: Право. 2024. Вип. 82. Ч. 3. С. 289–294.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-16

Номер

Розділ

Розділ 1. Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень