Основні напрями державної політики відновлення освіти на деокупованих територіях
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.2Ключові слова:
реінтеграція, освіта, деокупація, державна політика, відновлення освіти, тимчасово окуповані територіїАнотація
Збройна агресія російської федерації спричинила руйнування освітньої інфраструктури, зміну освітньої мережі та змісту навчання на тимчасово окупованих територіях, а також створила значні ризики для реалізації права громадян України на якісну освіту. Отже, у статті розглянуто ключові виклики та завдання державної політики у сфері освіти, що виникли внаслідок тимчасової окупації частини територій держави.
Наголошується, що з 2014 року українська освіта переживає трансформацію у напрямі модернізації змісту та методів навчання, розвитку інклюзивності та цифровізації. Водночас, агресія рф поставила перед системою освіти нові проблеми: обмежений доступ дітей і молоді до українських освітніх закладів, психологічні втрати, індоктринація та мілітаризація учасників освітнього процесу з боку окупаційних адміністрацій, а також руйнування/пошкодження інфраструктури закладів освіти.
Значну увагу приділено аналізу досліджень, проведених державними та неурядовими організаціями, у яких відображено наслідки окупації для освіти, описано процес мілітаризації дітей на захоплених територіях, а також запропоновано моделі відновлення освітнього процесу після деокупації. Серед важливих рекомендацій – створення цифрових освітніх центрів, індивідуальна підтримка учнів та розвиток цифрових компетентностей як здобувачів освіти, так і педагогів.
У статті розглянуто нещодавно прийняті нормативно-правові акти, спрямовані на реінтеграцію освіти, зокрема зміни до Закону України «Про освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих на тимчасово окупованих територіях; План заходів з відновлення освіти на 2024–2027 роки. Виокремлено три стратегічні цілі відповідної діяльності: відновлення української системи освіти, забезпечення освітнього процесу згідно з національними стандартами та створення безпечного освітнього середовища. До конкретних завдань з відновлення освіти віднесено: формування мережі закладів освіти та кадрового резерву, матеріально-технічне забезпечення, подолання освітніх втрат, утвердження національної ідентичності, підтримка кримськотатарської мови та культури, забезпечення психологічної реабілітації дітей, створення умов фізичної, цифрової та емоційної безпеки.
У висновках підкреслюється, що успіх реінтеграції освітньої сфери залежить від комплексної підготовки держави до процесів деокупації, врахування безпекових, соціально-економічних і демографічних факторів. Відновлення української системи освіти на звільнених територіях має стати пріоритетом державної політики, адже саме освіта є одним із головних інструментів повернення громадян до українського соціокультурного простору.
Посилання
Інформаційно-аналітичне дослідження. Освітнє поле на тимчасово окупованих територіях України (2014-2019 рр.). URL: https://helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2021/02/Osvita_02. pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Освіта на окупованих територіях України (24 лютого – 30 квітня 2022). URL: https://cedos. org.ua/wp-content/uploads/osvita-na-tymchasovo-okupovanyh-terytoriyah.pdf (дата звернен- ня: 10.09.2025).
Війна та освіта: як рік повномасштабного вторгнення вплинув на українські школи. URL: http://cedos.org.ua/wp-content/uploads/ua-saved_overview-report-2022-web.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Державна служба якості освіти України. Дослідження якості організації освітнього про- цесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/ uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації. URL: https://cedos.org.ua/wp-con- tent/uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf (дата звернення: 10.09.2025)
Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/ Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh. voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. 2023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/ 22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen. perspekt.22.08.2023.pdf. (дата звернення: 10.09.2025).
Анексована освіта в тимчасово окупованому Криму. Моніторинговий звіт. URL: http:// www.ucipr.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=160&catid=42&Itemid=2 05&lang=ua (дата звернення: 10.09.2025).
Моніторинговий звіт «Що приховує «відпочинок» у дитячому таборі? Як росія міліта- ризує, індоктринує та змінює ідентичність українських дітей». URL: https://almenda.org/ shcho-pryk-.ovuye-vidpochynok-u-dytyachomu-tabori (дата звернення: 10.09.2025).
Моделі відновлення доступу до освіти в умовах війни на прикладі громад Київ- ської, Житомирської та Чернігівської областей. URL: https://drive.google.com/file/ d/1JRq6FKd1nk96La9Df-bANtpQcYNA6ELUy/view (дата звернення: 10.09.2025).
Зелена книга «Відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях». Аналітич- ний звіт за підсумками дослідження стану освіти на тимчасово окупованих територіях. URL: https://analytics.kittysoloma.org/pdf/Зелена%20книга.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Біла книга «Відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях». Аналітич- ний звіт за підсумками дослідження стану освіти на тимчасово окупованих територіях. URL: https://analytics.kittysoloma.org/pdf/Біла%20книга.pdf (дата звернення: 10.09.2025).
Проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції відновлен- ня освіти на деокупованих територіях та затвердження плану заходів щодо її реалізації», надісланий Міністерством освіти і науки України на погодження центральним органам виконавчої влади та іншим заінтересованим органам відповідно до вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950 (зі змінами) (МОН № 1/8457 від 14.05.2024).
Міністерство освіти і науки України. Освіта під загрозою. URL: https://saveschools.in.ua (дата звернення: 10.09.2025).
Відбулась презентація проєкту Стратегії відновлення держвлади та реінтеграції део- купованих територій. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3850878-vidbulasa- prezentacia-proektu-strategii-vidnovlenna-derzvladi-ta-reintegracii-deokupovanih-teritorij.html (дата звернення: 10.09.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А.М. Благодарний

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.