Особливості правового регулювання базових місцевих податків в Румунії

Автор(и)

  • І.І. Бабін кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича, Україна https://orcid.org/0000-0002-6603-4380
  • І.Ж. Торончук кандидат юридичних наук, доцент доцент кафедри міжнародного права та порівняльного правознавства Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича, Україна https://orcid.org/0000-0003-3887-4750

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.91.3.1

Ключові слова:

органи місцевого самоврядування, повноваження, фінансова самостійність, місцеві податки, податки на майно, адміністративні послуги, Румунія

Анотація

У статті здійснено ґрунтовний аналіз особливостей правового регулювання базових місцевих податків у Румунії як ключового елементу забезпечення фінансової самостійності органів місцевого самоврядування. Автори обґрунтовують актуальність дослідження у контексті процесів децентралізації та гармонізації податкової політики Румунії з нормами та принципами Європейського Союзу. Визначено, що фінансова автономія є фундаментальною умовою ефективного функціонування місцевої влади та якісного надання публічних послуг, а наявність стабільної системи місцевих доходів, зокрема за рахунок базових податків і зборів, забезпечує громаді інструменти для стратегічного розвитку. Детально охарактеризовано складові системи базових місцевих податків у Румунії, до яких належать: податок на споруди, земельний податок, податок на транспортні засоби, плата за видачу сертифікатів, погоджень та дозволів, плата за використання рекламних засобів, а також податок на покази. Розкрито механізми фіскального впливу органів місцевого самоврядування на податкові процеси, в межах встановлених національним законодавством.

Особливу увагу приділено податку на споруди, який у Румунії розраховується не на підставі загальної площі, як в Україні, а виходячи з економічно обґрунтованої вартості майна. Такий підхід дозволяє врахувати реальну платоспроможність платника податків, сприяє справедливому розподілу податкового навантаження та створює стимули для ефективного використання нерухомості. Аналогічно, земельний податок розраховується з урахуванням трьох чинників: площі, цільового призначення земельної ділянки та її розташування. Такі особливості забезпечують гнучкість місцевої податкової політики та адаптацію до соціально-економічних умов конкретної громади. Податок на транспортні засоби, плата за адміністративні послуги, а також податки з рекламної та видовищної діяльності відіграють не лише фіскальну, а й регулятивну роль. Визначено, що в Румунії спостерігається значна децентралізація повноважень у податковій сфері, що сприяє зростанню відповідальності органів місцевого самоврядування, забезпеченню фінансової прозорості та розвитку локальної демократії.

Посилання

Бабін І.І. Податкове право: навчальний посібник. К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. 488 c. ISBN 978-617-7582-76-1.

Бабін І.І. Особливості правового регулювання системи податків органів місцевого са- моврядування в Республіці Польща. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 1. С. 94–99. DOI: https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.15 13.

Legea nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 privind Codul Fiscal. Monitorul Oficial, 2015, nr. 688.

Iftimov, Dumitru. Ştefan, Marin. “Impozitele şi taxele locale în sistemul fiscal al României (studiu de caz)”. Sitech. 2017. 73 p.

Lăcriţa Nicolae Grigorie. Evaluarea clădirilor persoanelor fizice folosite în alte scopuri decât pentru locuinţă. URL: https://www.juridice.ro/705145/evaluarea-cladirilor-persoanelor-fizice- folosite-in-alte-scopuri-decat-pentru-locuinta.html.

Vascu Adrian. Impozitul pe clădiri. Când? Cum? URL: https://www.bursa.ro/opinii-impozitul- pe-cladiri-cand-cum-86825359.

Mitu Narcis Eduard, Mitu George Teodor. Reforming the Property Tax System in Romania: A Necessity. Revista de Științe Politice. Revue des Sciences Politiques. No. 73. 2022. Р. 99–113.

Costea I.A., Ilucă D.M. Central and local fiscal jurisdiction in Romania: a taxonomy of property taxation. Financial Law Review. No.34 [2]. 2024. P. 2–22.

Lazar Ioan, Florea Bogdan. Dreptul finantelor publice. Vol.2: Drept fiscal şi procedura fiscal. Curs universitar. Editura C.H. Beck. 2023. 662 р.

Costaş Cosmin Flavius, Zah Alina Mihaela, Puţ Septimiu Ioan. Drept fiscal. Ediţia a III-a. Editura Solomon. 2017. 200 p.

Hotărâre nr 407/2023 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a taxelor speciale, pentru anul 2024. URL: https://hcl.usr.ro/suceava/2023/h407.

Hotărâre nr 573/2023 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale in Municipiul Timisoara pentru anul 2024. URL: https://www.primariatm.ro/hcl/2023/573.

Hotărâre nr 623/2023 privind stabilirea nivelurilor pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale pentru anul 2024. URL: https://hcl.usr.ro/cluj/2023/h623.

Hotărâre nr 373/2024 privind adoptarea impozitelor şi taxelor locale şi a altor sume care se fac venit al bugetului local pentru anul 2025. URL: https://www.fisc.ro/articole/taxe-si-impozite- iasi.html.

Hotărâre nr 210/2024 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a taxelor speciale, pentru anul 2025. URL: https://www.brasovcity.ro/ro/consiliul_local/consultare_registru_ hcl/2024/0/0/210#HCLNO210.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-17

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право