Міжнародний досвід адміністративно-правового регулювання системи екстреної допомоги населенню

Автор(и)

  • В. В. Ширган аспірант Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, Україна https://orcid.org/0009-0007-0704-8284

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.64

Ключові слова:

адміністративно-правове регулювання, правове забезпечення, Система 112, екстрена допомога населенню, система екстреної допомоги, міжнародний досвід

Анотація

У статті здійснено ґрунтовний аналіз міжнародного досвіду впровадження та функціонування системи екстреної допомоги за єдиним телефонним номером 112, що вважається універсальним стандартом оперативного реагування на надзвичайні ситуації в державах Європейського Союзу. З урахуванням того, що створення національної Системи 112 в Україні відбувається за зразком європейської моделі, доцільним є вивчення кращих іноземних практик, які вже пройшли етапи розробки, нормативного закріплення та впровадження в реальне функціонування. Такий підхід дозволяє глибше осмислити організаційні особливості, уникнути системних помилок, а також адаптувати українську модель до перевірених міжнародних стандартів.

Дослідження фокусується на виявленні ключових параметрів функціонування служби 112 у різних країнах ЄС, зокрема механізмів міжвідомчої координації, технічної інтеграції комунікаційних систем, диспетчеризації викликів, стандартизації процедур реагування та інформаційного супроводу для населення. Значну увагу приділено нормативно-правовій основі функціонування Системи 112: у статті окреслено рамкові європейські документи, зокрема Директиву 2002/22/ЄС про універсальні послуги та права користувачів; Делегований Регламент Комісії (EU) 2019/320, як один із найважливіших документів, який деталізує вимоги до сучасних Систем 112, а також положення, пов’язані з функціонуванням Служби підтримки 112 у межах органів Європейської Комісії.

Крім єдиної нормативної основи, проаналізовано національні законодавчі акти окремих держав-членів ЄС, які регламентують організацію Системи 112 у внутрішньодержавному просторі. Зокрема, наведено приклади з Австрії, Бельгії, Великої Британії, Данії, Італії, Іспанії, Німеччини, Франції, Норвегії тощо, де чітко встановлено компетенції відповідальних органів, розмежовано повноваження між службами (медична, пожежно-рятувальна, поліція, технічна допомога), а також сформовано міжвідомчі центри обробки екстрених викликів. Акцент зроблено на тому, що в більшості країн Європейського Союзу Система 112 не лише інтегрує всі служби у спільний комунікаційний ланцюг, а й виконує функцію кризового управління на рівні регіональних і центральних органів виконавчої влади.

Окремо окреслено виклики, з якими стикалися держави ЄС при впровадженні Системи 112, зокрема технічна неготовність, фрагментованість диспетчерських служб, відсутність єдиного протоколу реагування та слабка поінформованість населення. Зроблено висновок, що врахування таких недоліків на етапі імплементації Системи 112 в Україні є запорукою формування дієвої, ефективної та стійкої структури екстреної допомоги.

Таким чином, міжнародний досвід не лише виступає орієнтиром у розбудові української моделі, а й формує підґрунтя для уніфікації національного правового поля з європейськими нормами у сфері цивільного захисту, безпеки та кризового реагування.

Посилання

Директива 2002/22/EC (Директива про універсальні послуги). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02002L0022-20091219.

Делегований Регламент Комісії (EU) 2019/320. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32019R0320.

Директива 2018/1972 (Європейський кодекс електронних комунікацій). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018L1972.

Bundesrecht konsolidiert: Gesamte Rechtsvorschrift für Telekommunikationsgesetz 2021. Fassung vom 15.08.2025. URL: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20011678.

Loi du 29 avril 2011 créant les centres d’appels d’urgence 112 et 112 et l’Agence 112. URL: https://etaamb.openjustice.be/fr/loi-du-29-avril-2011_n2011000308.html.

«Lov om nødberedskab». URL: https://www.retsinformation.dk/

Code des postes et des communications électroniques. URL: https://www.legifrance.gouv.fr.

Real Decreto 903/1997, de 16 de junio, por el que se regula el acceso, mediante redes de telecomunicaciones, al servicio de atención de llamadas de urgencia a través del número telefónico 112. URL: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1997-14058.

Codice delle comunicazioni elettroniche. URL: https://www.normattiva.it/eli/id/2003/09/15/003G0280/CONSOLIDATED/20200914.

Decreto del Presidente del Consiglio dei Ministri 30 novembre 2012. URL: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/02/04/13G00032/sg.

Офіційний сайт Агентства екстреного реагування (Emergency Response Centre Agency). URL: https://www.hatakeskus.fi/en.

Сайт Федерального міністерства внутрішніх справ Німеччини. URL: https://www.bmi.bundes.de/DE/themen/katastrophenschutz-krisenmanagement/notfall/notfall-node.html.

Офіційний сайт уряду Великої Британії. URL: https://www.gov.uk/call-999-112.

Офіційний сайт Міністерства внутрішніх справ Франції. URL: https://www.interieur.gouv.fr/actualites/communiques-de-presse/le-112-numero-durgence-europeen.

Офіційний сайт Директорату з питань безпеки та готовності до надзвичайних ситуацій (DSB) Норвегії. URL: https://www.dsb.no/nodnett.

Офіційний сайт ETSI (Європейський інститут телекомунікаційних стандартів). URL: https://www.etsi.org/technologies/tetra.

Звіт Європейської Комісії за 2024 рік про впровадження єдиного європейського номера екстреної допомоги 112. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2024-report-implementation-eu-emergency-number-112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право