Повоєнна модернізація публічної служби: від викликів до інституційних змін

Автор(и)

  • Я. В. Фенич доцент кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0009-0004-6857-4497

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.59

Ключові слова:

публічна служба, повоєнна модернізація, інституційні зміни, публічне управління, стійке врядування, кадровий потенціал, цифрова трансформація, післявоєнне відновлення

Анотація

Дана стаття присвячена дослідженню процесу повоєнної модернізації публічної служби України як необхідної умови ефективного функціонування держави в умовах післявоєнного відновлення. Збройна агресія Російської Федерації проти України зумовила глибокі трансформації у політичному, соціальному та адміністративному середовищі, що створило нові виклики для системи публічного управління. Особлива увага автора приділена аналізу викликів, з якими стикається публічна служба внаслідок децентралізації, зміни пріоритетів державної політики, необхідності забезпечення стійкості інституцій, а також зростання очікувань громадян щодо відкритості та результативності владних рішень.

У статті обґрунтовано доцільність переходу від традиційної моделі публічної служби, яка існує в Україні до такої, що відповідає принципам resilience governance – стійкого, адаптивного та інноваційного врядування. Окреслено необхідність розвитку кадрового потенціалу, підвищення інституційної спроможності, цифрової трансформації процесів управління та впровадження принципів відкритості та доброчесності, оперативної мобільності та чутливості. Наголошено на важливості формування культури безперервного вдосконалення та стратегічного передбачення в межах публічних інституцій. Досліджено приклади міжнародного досвіду у сфері постконфліктного відновлення публічної служби, зокрема практику Канади, що ілюструє значення узгодженості політики, міжвідомчої координації та сталих інвестицій у людський капітал. Виокремлено ключові вектори інституційних змін, серед них – оновлення нормативно-правової бази, зміна управлінських підходів тощо.

Зроблено висновок про те, що повоєнна модернізація публічної служби має здійснюватись системно, із забезпеченням балансу між гнучкістю та стабільністю, відповідальністю та інноваційністю, інституційною пам’яттю та відкритістю до змін. Автор переконаний, що такий підхід не лише посилить стійкість публічних інституцій, але й сприятиме зміцненню довіри громадян і підтримці довгострокового демократичного розвитку України.

Посилання

Стратегія реформування державного управління України на 2022-2025 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 № 831. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/reforms/pars-2022-2025-ukr.pdf.

Липовська Н.М., Серьогін С.І. Модернізація публічної служби в Україні після війни в умовах світової кризи. Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ. 2024. №1. С. 104-109.

Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. №889-XVIII. Дата оновлення: 01.04.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text (дата звернення: 31.07.2025).

Хомишин І.Ю. Публічна служба в умовах війни. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство». 2023. №3. С. 308–312.

Організація роботи державних службовців та оплата праці в умовах воєнного стану: результати опитування Національного агентства з питань державної служби, 2024. URL: https://nads.gov.ua/storage/app/sites/5/DIYALNIST/OPLATA%20PRACI/_ВС_2024_ост.pdf.

Government of Canada. Employee Assistance Services: Employee Assistance Program. URL: https://www.canada.ca/en/health-canada/services/environmental-workplace-health/occupational-health-safety/employee-assistance-services/employee-assistance-program.html#a1.

Cтратегія розвитку системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих держадміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад до 2027 року: Рішення Координаційної ради з питань професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад при Національному агентстві України з питань державної служби від 22. 08.2023. URL: https://nads.gov.ua/storage/app/sites/5/професійне%20навчання/Стратегія%20.pdf.

Матохнюк О. Інформаційно-комунікаційно-цифрова грамотність як показник лідерства публічного службовця. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Екологія. Публічне управління та адміністрування». 2024. № 1 (5). С. 94–104.

Сушинський О.І., Калашник Н.С., Березовська Н.І. Відповідальність публічних службовців перед суспільством в умовах війни: правовий та моральний контекст. Ефективність державного управління. 2023. Вип. 1/2 (74/75). С. 10–15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право