Система суб’єктів забезпечення безпеки на автомобільному транспорті
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.55Ключові слова:
безпека, автомобільний транспорт, суб’єкти забезпечення, адміністративне право, державна політика, координація, транспортне законодавствоАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз системи суб’єктів забезпечення безпеки на автомобільному транспорті в Україні. Визначено правовий статус, функціональне навантаження, організаційні зв’язки та механізми взаємодії між ключовими учасниками цього процесу – як з числа органів державної влади, так і недержавного сектору. Особливу увагу приділено аналізу діяльності патрульної поліції, кримінальної поліції та слідчих підрозділів як головних виконавців функцій запобігання кримінальним правопорушенням у транспортній сфері. Проаналізовано нормативно визначені повноваження цих структур, виявлено суперечності у чинному законодавстві, зокрема щодо статусу «органів досудового розслідування» в контексті положень КПК України. Розглянуто роль Укртрансбезпеки як органу нагляду, контролю та ліцензування у сфері автомобільного транспорту, а також функції Укравтодору у сфері розвитку дорожньої інфраструктури.
Наголошено, що суб’єкти формування політики у сфері безпеки на автомобільному транспорті є ключовими учасниками цього процесу, оскільки лише вони мають мандат діяти від імені народу, ухвалювати обов’язкові до виконання рішення, здійснювати контроль і розпоряджатися національними ресурсами. Розкрито значення участі громадськості у забезпеченні безпеки – як через громадський контроль, інформування, звернення та участь у слуханнях, так і через правову співпрацю з органами влади. Окремо проаналізовано роль засобів масової інформації, які виконують як позитивну, так і деструктивну функцію, спричиняючи недовіру до державної політики, спотворення образу поліції, маніпуляцію фактами про порушення. У статті також відзначено вагоме значення військових адміністрацій як тимчасових органів управління в умовах воєнного стану, що виконують безпекові функції на транспорті на прифронтових територіях.
На основі проведеного аналізу обґрунтовано необхідність запровадження низки системних змін: законодавчого унормування процедури розроблення стратегічних документів у сфері транспортної безпеки; чіткого розмежування компетенції суб’єктів; створення дієвого органу міжвідомчої координації; імплементації кращих зарубіжних практик; зміцнення ролі громадянського суспільства; формування ефективної інформаційної політики.
Посилання
Солонецький І.І. Адміністративно-правові засади протидії проступкам у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху: дис. … докт. філос.: 081 «Право». Харків, 2020. 254 с.
Жаровська Г.П. Організаційні аспекти протидії транснаціональній організованій злочинності в Україні. Актуальні проблеми держави і права. 2014. Вип. 73. С. 477–482.
Скрипа Є.В. Адміністративно-правові засади забезпечення безпеки на автомобільному транспорті: дис. … докт. юрид. наук: 12.00.07. Дніпро, 2020. 426 с.
Гусєва Є.І. Адміністративне регулювання участі громадян у забезпеченні безпеки дорожнього руху: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Запоріжжя, 2018. 236 с.
Мисливий В.А. Злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту: монографія. Дніпропетровськ: Юрид. акад. М-ва внутр. справ, 2004. 360 с.
Рудик М.М. Теорія та практика запобігання кримінальним правопорушенням у сфері безпеки дорожнього руху та експлуатації автомобільного транспорту в Україні: дис. … докт. юрид. наук: 12.00.08. Київ, 2023. 443 с.
Развадовський В.Й. Адміністративно-правове регулювання правовідносин у транспортній сфері України: монографія. Харків: НУВС, 2004. 284 с.
Звоненко О.О. Кримінальна відповідальність за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08. Київ, 2018. 233 с.
Поліщук В.П., Мастепан А.М. До питання удосконалення методів забезпечення безпеки учасників дорожнього руху. Вісник Національного транспортного університету. 2008. № 17. Ч. 2. С. 214–222.
Петров С.Є. Розслідування незаконного заволодіння автотранспортними засобами: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.09. Київ, 2010. 242 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. М. Рудик

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.