Англомовна підготовка кадрів правоохоронних органів у контексті Закону України «Про застосування англійської мови в Україні»: організаційні моделі та фінансово-правове забезпечення
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.53Ключові слова:
англійська мова, правоохоронні органи, професійна підготовка, професійна діяльність, мовні стандарти, англомовна компетентність, міжнародна комунікація, фінансово-правове забезпеченняАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз правових, організаційних і фінансово-правових засад англомовної підготовки кадрів правоохоронних органів України у контексті Закону України «Про застосування англійської мови в Україні». В умовах активної євроінтеграції та міжнародної співпраці, зважаючи на розширення функцій безпекового сектору, трансформації публічної служби та зростання значення англійської мови як ключового елементу міждержавної комунікації, підготовка кадрів, здатних ефективно функціонувати в іншомовному середовищі, є не лише актуальною, а й стратегічно необхідною. Розглянуто нормативну базу, що регламентує запровадження англомовної компетентності як кваліфікаційної вимоги для осіб, які займають посади у секторі безпеки і правопорядку. Проаналізовано постанови Кабінету Міністрів України щодо переліку посад, де знання англійської є обов’язковим, а також виявлено відсутність у частині з них конкретного рівня мовної компетентності, що перешкоджає уніфікації вимог і контролю за їх дотриманням. Наголошено, що впровадження зазначених вимог має ґрунтуватися на засадах доцільності та раціональності.
Приділено увагу організаційним моделям підготовки, зокрема впровадженню ESP-курсів, дистанційних форм навчання, інтенсивів без відриву від служби, а також модульної інтеграції мовних дисциплін у професійну підготовку. Висвітлено фінансово-правові механізми забезпечення англомовної освіти правоохоронців: йдеться про кошти державного й місцевих бюджетів, міжнародну технічну допомогу, грантове фінансування, а також можливості використання інструментів державно-приватного партнерства. Наголошено на доцільності нормативного закріплення цільового фінансування мовної підготовки як компонента службового навчання. Запропоновано використовувати механізми державного замовлення на освітні послуги у закладах вищої освіти у співпраці з МВС України та МОН України. Обґрунтовано доцільність створення єдиної цифрової платформи для підготовки та сертифікації, а також доплат за підтверджений рівень володіння мовою як інструменту кадрової мотивації.
Посилання
Закон України «Про застосування англійської мови в Україні»: науково-практичний коментар / В.І. Бояров та ін.; за заг. ред. М.О. Ларкіна. Київ: Юрінком Інтер, 2025. 164 с.
Noack R., Gamlo L. The world’s languages, in 7 maps and charts. The Washington Post. April 23, 2015. URL: http://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/04/03/the-worldslanguages-in-7-maps-and-charts/utm_term=.e7a302e8a758.
Рішення Конституційного Суду України від 14.07.2021 р. № 1-р/2021 у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-21#Text (дата звернення: 10.07.2025).
Про застосування англійської мови в Україні : Закон України від 04 червня 2024 р. № 3760-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#Text (дата звернення: 09.06.2025).
Хроленко О.А., Тихоніна С.І. Англомовна підготовка у ЗВО як обов’язкова умова успішної професійної діяльності майбутніх фахівців морської галузі. Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences: Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ» with Proceedings of the VIII International Scientific and Practical Conference. Cambridge, May 9, 2025. Cambridge-Vinnytsia: P.C. Publishing House & UKRLOGOS Group LLC, 2025. URL: https://archive.logos-science.com/index.php/conference-proceedings/issue/view/35/35.
Ліпшиць Л.В. Іншомовна підготовка як складова професійної компетентності майбутніх фахівців морської індустрії. Педагогічний альманах. Збірник наукових праць. 2022. № 52. С. 103–107.
Банькова О.С. Важливість вивчення англійської мови під час підготовки пілотів: світова практика. Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього простору. 89(II). С. 150–157.
Богуш А.М., Ковтун О.В. Теоретичні i практичні аспекти формування мовної компетентності майбутніх пілотів i авіадиспетчерів. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Серія: Філологія. Педагогіка. 2014. Вип. 4. С. 66–74.
Мельник Н.І. Особливості іншомовної підготовки майбутніх фахівців авіаіцйної галузі. Актуальні прооблеми педагогіки, психологі та професійнї освіти. 2019. № 1. С. 1–7.
Демченко І.В. Особливості англомовної професійної підготовки майбутніх фахівців авіаційної галузі у льотних закладах вищої освіти. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». 2021. № 1 (21.). С. 261–267.
Олександренко К., Росквас І. Особливості іншомовної підготовки майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України. 2025. 84 (2). С. 136–141.
Іншомовна підготовка працівників правоохоронних органів і сектору безпеки: Матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ. конф., м. Київ 27 березня 2019 р. Київ: Національна академія прокуратури України, 2019. 292 с.
Іншомовна підготовка працівників ОВС та фахівців із права : матеріали ХІ міжвуз. наук.-практ. інтернет-конф., м. Київ 25 травня 2023 р. Київ: Національна академія внутрішніх справ, 2023. 72 с.
Кушнір С.М., Коломоєць Т.О., Пирожкова Ю.В., Євтушенко Д.С., Шумейко І.П. Закон України «Про застосування англійської мови в Україні» крізь призму сприйняття міжнародно-правових та європейських мовних стандартів допуску особи до професійної діяльності, пов’язаної із реалізацією та захистом прав приватної особи та публічного інтересу. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 11. С. 613–617.
Про затвердження переліку посад поліцейських середнього і вищого складу Національної поліції, посад начальницького складу інших правоохоронних органів, посад начальницького складу служби цивільного захисту, кандидати на зайняття яких зобов’язані володіти англійською мовою: Постанова Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1488 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1488-2024-%D0%BF#Text (дата звернення: 26.07.2025).
Про переліки посад військовослужбовців офіцерського складу, сержантського і старшинського складу, кандидати на зайняття яких з числа військовослужбовців за контрактом зобов’язані володіти англійською мовою : Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 р. № 1522 / Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-pereliky-posad-viiskovosluzhbovtsiv-ofitserskoho-skladu-serzhantskoho-i-starshynskoho-skladu-t271224 (дата звернення: 26.07.2025).
Концепція Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки: Постанова Кабінету Міністрів України від 04 червня 2025 р. № 659 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/659-2025-%D0%BF#Text.
Бабенко К. Загальні питання англомовної підготовки магістрів правознавчого напрямку. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2024. Вип. 77. С. 19–25.
Ткачова Н.О., Зеленська О.М. Формування іншомовної компетентності як важливого складника професійної компетентності майбутніх офіцерів. Соціальні аспекти військово-професійної діяльності сектора безпеки і оборони: виклики сьогодення: збірник тез доповідей І Міжнародної наук.-практ. онлайн-конф., м. Харків, 20 травня 2021 р. Харків, 2021. С. 307–309.
Мамонова О.І., Баланаєва О.В. Упровадження практичного складника в процес формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх правоохоронців. Правовий часопис Донбасу. 2023. № 3(84). С. 70–75.
Яворська А.О. Підвищення рівня комунікативної компетентності при іншомовній підготовці майбутніх працівників правоохоронних органів. Актуальні питання розвитку комунікації в професійній діяльності правоохоронних органів: виклики ХХІ століття: матеріали міжвузівської наук.-практ. конф., м. Одеса, 24 квітня 2023 р. Одеса: ОДУВС, 2023. С. 59–61.
Козубенко І.В. Комунікативна складова професійної діяльності поліцейського. Юридична психологія. 2022. № 2 (31). С. 122–129.
Кальченко Т.М., Горбач Н.Л., Бортник Ю.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі іншомовної підготовки правоохоронців. Pedagogical sciences / «Colloquium-journal». 2022. № 36 (159). С. 4–6.
Порядок встановлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб: Постанова Кабінету Міністрів України від 7 березня 2025 р. № 257 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/257-2025-%D0%BF#Text (дата звернення 09.06.2025).
Системи освіти та підготовки поліції в регіоні ОБСЄ / Хатія Деканоідзе, Мадлен Хелашвілі: Київ, 2018. 164 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ю. В. Пирожкова, М. О. Ларкін

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.