Контроль та нагляд за діяльністю засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки

Автор(и)

  • О. Л. Лимар аспірант Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Степана Дем’янчука, адвокат, Україна https://orcid.org/0009-0006-0310-6582

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.38

Ключові слова:

адміністративно-правове регулювання, контроль, нагляд, засоби масової інформації, медіа, національна безпека, інформаційна безпека, свобода слова, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Анотація

Стаття присвячена комплексному дослідженню адміністративно-правових механізмів контролю та нагляду за діяльністю засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки України в умовах триваючої інформаційної агресії. У роботі окреслюються межі допустимого обмеження свободи слова, визначені ст. 34 Конституції України, та аналізуються правові інструменти, за допомогою яких держава забезпечує баланс між захистом інформаційної безпеки та гарантіями демократичних прав.

Виокремлено ключові напрями контрольно-наглядової діяльності: контроль за дотриманням загальних положень і вимог законодавства, що визначають допустимі межі поширення інформації суб’єктами у сфері медіа; нагляд за виконанням умов ліцензійної діяльності суб’єктів сфери медіа, які відповідно до законодавства потребують отримання спеціальних дозволів (ліцензій) на ведення своєї діяльності; контроль за виконанням вимог законодавства щодо поширення (розповсюдження) реклами у ЗМІ, покликаний мінімізувати ризики поширення недостовірної інформації, маніпуляцій суспільною свідомістю, забезпечити прозорість і достовірність рекламного контенту, а також не допустити прихованого впливу на інформаційний простір України; контроль за виконанням вимог щодо акредитації журналістів, що забезпечує їм належний доступ до інформаційних подій, а також захищає державу від несанкціонованого втручання в інформаційні процеси та потенційних загроз, пов’язаних із діяльністю неакредитованих осіб.

Виявлено низку системних проблем діяльності Національної ради: недостатню технічну та кадрову спроможність регулятора; відсутність повного контролю за діяльністю онлайн-платформ; затягування судових процедур при застосуванні санкцій; явище «відродження» заборонених медіа. Запропоновано напрями вдосконалення системи державного контролю та нагляду: підвищення ресурсного потенціалу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення; впровадження автоматизованих систем моніторингу з використанням штучного інтелекту; удосконалення акредитаційних процедур; посилення міжвідомчої та міжнародної співпраці; модернізація нормативно-правової бази. Результати дослідження можуть бути використані для розробки ефективної державної політики у сфері інформаційної безпеки, що поєднує захист національних інтересів і дотримання стандартів свободи слова.

Посилання

Литвин Н.А., Кузава В.І. Державний контроль за діяльністю медіа під час воєнного стану: проблеми та перспективи. Юридичний науковий електронний журнал, 2024. № 5. С. 312–314.

Дяковський О.С., Габрелян А.Ю. Основні засади та принципи протидії дезінформації. Юридичний вісник, 2024. № 4. С. 30–36.

Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992. № 48. Ст. 650.

Про державну таємницю: Закон України від 21.01.1994 р. № 3855-XII. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1994. № 16. Ст. 93

Про медіа: Закон України від 13.12.2022 р. № 2849-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2023. №№ 47-50. Ст. 120.

Савенко О. Закон України «Про медіа»: історія ухвалення, позитиви, недоліки, перестороги. Український інформаційний простір, 2023. № 2(12). С. 55–70.

Стратегія діяльності національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на 2024-2026 роки, затверджена Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 23.11.2023 р. № 1475. URL: https://webportal.nrada.gov.ua/strategiya-diyalnosti-natsionalnoyi-rady-ukrayiny-z-pytan-telebachennya-i-radiomovlennya-na-2024-2026-roky/ (дата звернення: 10.08.2025).

YouTube заблокував канали, пов’язані з підсанкційними Шелестом і Карасьовим. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/youtube-zablokuvav-kanali-shelesta-i-karasova-proti-yakih-neshchodavno-vveli-sankciji-50507234.html (дата звернення: 10.08.2025).

Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996. № 39. Ст. 181

Зеленчук В. Джинса та неналежне маркування реклами: відповідальність медіа. URL: https://imi.org.ua/monitorings/dzhynsa-ta-nenalezhne-markuvannya-reklamy-vidpovidalnist-media-i55548 (дата звернення: 10.08.2025).

Про виконавче провадження: Закон України від 02.06.2016 р. № 1404-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016. № 30. Ст. 542.

Реєстр суб’єктів у сфері медіа. URL: https://webportal.nrada.gov.ua/derzhavnyj-reyestr-subyektiv-informatsijnoyi-diyalnosti-u-sferi-telebachennya-i-radiomovlennya (дата звернення: 10.08.2025).

Про адміністративну процедуру: Закон України від 17.02.2022 р. № 2073-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2023. № 15. Ст. 50.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право