Правова основа вибору між умовним та повним адміністративним арештом майна платника податків
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.37Ключові слова:
адміністративний арешт майна платника податків, мета адміністративного арешту майна платника податків, повний адміністративний арешт майна платника податків, умовний адміністративний арешт майна платника податківАнотація
Вказується, серед механізмів забезпечення сплати податкової заборгованості важливе місце займає адміністративний арешт майна платника податків. Попри суттєву роль цього інструменту у ефективному податковому адмініструванні та відносно високий рівень його нормативного закріплення й теоретичного дослідження, правове регулювання даного заходу містить низку серйозних прогалин, що вимагають невідкладного усунення.
У статті підкреслено, що адміністративний арешт майна платника податків являє собою обмеження платника податків у реалізації його права власності на його майно для забезпечення виконання ним його обов’язків за податковим законодавством. Адміністративний арешт майна платника податків може бути: 1) повним та передбачати заборону платнику податків на реалізацію прав розпорядження або користування його майном; 2) умовним та передбачати необхідність обов’язкового попереднього отримання дозволу керівника. Разом з тим, правова основа адміністративного арешту майна платника податків у частині того, чи адміністративний арешт майна платника податків має бути повним або умовним, не узгоджується із метою цього заходу та не забезпечує дотримання контролюючим органом правил здійснення дискреційного повноваження, у тому числі не гарантує обґрунтованість та пропорційність цього заходу. У світлі цього, автор пропонує як однин з напрямів вдосконалення правового регулювання адміністративного арешту майна платника податків законодавче закріплення підстав визначення того, чи адміністративний арешт майна платника податків має бути повним або умовним із презумпцією на користь умовного та покладенням на контролюючий орган обов’язку при застосуванні повного арешту майна обґрунтувати його необхідність (недостатність умовного арешту майна) з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Як видається, це нововведення приведе правове регулювання цього питання у відповідність до принципів адміністративної процедури, усунувши необмежений управлінський розсуд контролюючого органу. Зокрема, це забезпечить обґрунтованість та пропорційність рішень про застосування повного або умовного адміністративного арешту майна платника податків, у тому числі урахування при застосуванні цього заходу індивідуальних обставин справи конкретного платника податків, однакове (послідовне) ставлення до платників податків при вішенні питання про адміністративний арешт майна платника податків та накладення на них якомога менш обтяжливих обмежень.
Посилання
Податковий кодекс України: Закон України від 2 жовтня 2010 року № 2755-VI. Дата оновлення: 5 липня 2025 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
Постанова Верховного Суду від 23 березня 2023 року у справі № 816/1305/16 про припинення арешту майна. URL: https://verdictum.ligazakon.net/document/109759322.
Стецко Р.В. Поняття адміністративно-примусових заходів забезпечення виконання платником податків його обов’язків. Наука і правоохорона. 2011. № 4 (14). С. 129–133.
Мамалуй О.О. Податково-правові особливості інституту адміністративного арешту. Прикарпатський юридичний вісник. 2019. № 1 (26), том 3. С. 30–35.
Теремецький В.І., Дуліба Є.В. Правові позиції Верховного суду у провадженнях за зверненням органів податкової служби щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. Право.ua. 2023. № 3. С. 200–205. DOI: 10.32782/LAW. UA.2024.3.1.
Ігнатенко М. Проблемні питання вибору виду застосування адміністративного арешту майна платника податків: матеріали міжн. наук.-практ. конф. «Верховенство права: доктрина і практика в умовах сучасних світових викликів» (Дніпро, 29 лютого 2024 року). 2024. С. 625–628.
Методологія проведення антикорупційної експертизи Національним агентством з питань запобігання корупції, затверджена Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 18 травня 2023 року № 109/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0109884-23#Text.
Про адміністративну процедуру: Закон України від 15 листопада 2024 року № 2073-IX. Дата оновлення: 15 листопада 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 К. А. Кучина

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.