Правові аспекти визначення та захисту прав іноземців та осіб без громадянства, які підлягають видворенню відповідно до Директиви 2008/115/ЕС та законодавства держав-членів Європейського Союзу

Автор(и)

  • Р.О. Гаврік кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0003-1557-0594
  • К.П. Владовська докторка філософії з права, доцентка кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0003-3857-9292

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.23

Ключові слова:

примусове видворення, інститут міграційного права, міграційне законодавство, іноземець, прикордонний підрозділ, депортація

Анотація

В науковій статті авторський колектив провів наукове дослідження правових аспектів визна- чення та захисту прав іноземців та осіб без громадянства, які підлягають видворенню відповід- но до Директиви 2008/115/ЕС та законодавства держав-членів Європейського Союзу. У науковій статті вказано, що в країнах Європейського Союзу порядок здійснення затримання та вислання регулюється з одного боку, Директивою 2008/115/ЕС Європейського Парламенту та Європейської Ради від 16 грудня 2008 р. «Про загальні стандарти і процедури, що підлягають застосуванню в державах-членах до повернення незаконно перебуваючих громадян третіх країн», з іншого – на- ціональним законодавством, яке може доповнювати положення Директиви про повернення, од- нак не повинні суперечити їй, і Угодами про реадмісію між Європейським Союзом та третіми країнами. Директива про повернення визначає вимоги до рішень про повернення і, за доречно- сті, рішень про заборону в’їзду та рішень про видворення, підстави для незастосування рішення про видворення, особливості видворення неповнолітніх, порядок застосування та терміни рішень про заборону в’їзду, основні гарантії, які застосовуються до затриманих осіб, в тому числі до неповнолітніх без супроводу та сімей з неповнолітніми. Латвійський закон «Про імміграцію» передбачає позасудовий порядок прийняття рішення про примусове видворення (представником прикордонного підрозділу), яке одночасно зумовлює заборону в’їзду, а також закріплює особливу рису проведення примусового видворення – моніторинг за його проведенням з боку омбудсмена. Польське міграційне законодавство також визначає зв’язок між прийнятим рішенням про приму- сове видворення (у формі «вимушеного зобов’язання», яке виконується самостійно та за власний рахунок) та забороною в’їзду. Примусове видворення за німецьким міграційним законодавством визначає його застосування на підставі рішення суду у випадках, якщо іноземець не виконав зо- бов’язання протягом встановленого строку, а також якщо іноземний громадянин, затриманий у зв’язку з несанкціонованим перетином зовнішнього кордону Європейського Союзу.

Посилання

Гаврік Р., Сівер А. Особливості вирішення справ щодо затримання і примусового видво- рення іноземців та осіб без громадянства за участю службових осіб Державної прикор- донної служби України. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія Юридичні науки. 2019. № 4. URL: https://periodica.nadpsu.edu.ua/ index.php/ legal/article/view/306.

Гула І.Л. Примусове видворення з України іноземців та осіб без громадянства як за- хід адміністративного примусу. Порівняльно-аналітичне право. 2018. № 4. С. 252–255. URL: http://pap.in.ua/4_2018/72.pdf.

Directive 2008/115/EC of the European Parliament and of the Council of 16 December 2008 on common standards and procedures in Member States for returning illegally staying third- country nationals. EUR-Lex. Access to European Union law. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/ dir/2008/115/oj/eng.

Гаврік Р.О., Сівер А.М. До питання про визначення основних понять з питань вислання іноземців та осіб без громадянства прикордонними та міграційними органами. Правові засади організації та здійснення публічної влади: матеріали ІІІ Міжнародної науково-прак- тичної інтернет-конференції, присвяченій світлій пам’яті доктора юридичних наук, про- фесора, академіка-засновника НАПрНУ, першого Голови Конституційного Суду України Леоніда Петровича Юзькова (Хмельницький, 2 березня 2020 року). Хмельницький: Вид-во ХУУП, 2020. С. 87-91.

Демчик Н.П., Примусове повернення і видворення іноземців та осіб без громадянства ор- ганами Державної прикордонної служби України: Хмельницький: Вид-во ПП Манускрипт, 2023. 195 с.

Демчик Н., Гринько Р. Строки примусового повернення й видворення іноземців та апатри- дів органами прикордонної служби в умовах пандемії. Університетські наукові записки. 2020. № 3-4. С. 66–77.

Гула І.Л. Особливості адміністративного видворення іноземців та осіб без громадянства країнами Європейського Союзу. Науковий вісник Львівського університету внутрішніх справ. Серія Юридична. 2012. № 3. С. 191–197.

Imigrācijas likums. Likums Saeimā pieņemts 2002.gada 31.oktobrī. Likumi. URL: https://likumi. lv/doc.php?id=68522.

Мартьянова Р.А. Застосування заходів адміністративного примусу як засобу протидії не- легальній міграції: безпековий вимір. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2019. № 4. Том 30 (69). С. 158–165.

Gesetz über den Aufenthalt, die Erwerbstätigkeit und die Integration von Ausländern im Bundesgebiet (Aufenthaltsgesetz – AufenthG). neugefasst durch B. v. 25.02.2008 BGBl. I S. 162; zuletzt geändert durch Artikel 1 G. v. 17.07.2025 BGBl. 2025 I Nr. 173. Geltung ab 01.01.2005; FNA: 26-12 Ausländerrecht. Bundesrecht – tagaktuell konsolidiert.URL: https://www.buzer.de/ AufenthG.htm.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-26

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право