Специфіка податкових повноважень органів місцевого самоврядування Румунії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.16Ключові слова:
публічна влада, органи місцевого самоврядування, повноваження, адміністративні послуги, публічно-сервісні повноваження, місцеві податки, РумуніяАнотація
У статті досліджено особливості реалізації податкових повноважень органів місцевого само- врядування Румунії, що здійснюються в межах делегованих повноважень, переданих державою. Автор акцентує увагу на тому, що право встановлювати податки залишається виключною преро- гативою центральної влади, однак органи місцевого самоврядування Румунії наділені значними дискреційними інструментами, які дозволяють їм ефективно впливати на формування та вико- ристання дохідної частини місцевих бюджетів. У роботі здійснено аналіз трирівневої системи місцевих податків, що включає базові, спеціальні та інші податки. Особливу увагу приділено правовому статусу кожної з категорій, а також межам компетенції органів місцевої влади у сфері встановлення, зміни ставок та адміністрування податкових платежів.
Зокрема, базові податки – такі як податок на нерухоме майно, землю або транспортні засоби – чітко регламентуються національним законодавством, яке передбачає обмежене, але гнучке поле для маневру органів місцевого самоврядування, що можуть встановлювати пільги або коригу- вати ставки в межах, визначених законом. Спеціальні податки вводяться з метою фінансування конкретних місцевих послуг, таких як вуличне освітлення, прибирання територій, забезпечення охорони громадського порядку тощо. Вони мають цільове призначення і встановлюються з до- триманням принципів прозорості, еквівалентності, підзвітності та обов’язкової участі громади. До інших податків належать платежі за адміністративні, реєстраційні та дозвільні послуги, що надаються громадянам або суб’єктам господарювання.
У статті детально окреслено ключові відмінності між цими категоріями місцевих податків за критеріями регулярності сплати, цільового призначення, кола платників, порядку стягнення та ступеня регулювання. Підкреслюється, що румунська модель є вдалим прикладом збалансованої фіскальної децентралізації, яка забезпечує поєднання єдиних державних підходів до податкової політики та фінансової автономії громад. Окремо обґрунтовано доцільність адаптації окремих елементів цієї системи в Україні в контексті євроінтеграційного курсу та реформи місцевого са- моврядування.
Посилання
Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996, № 30, ст. 141.
Babin Igor. Features of self-taxation as a form of local budget revenues. DANUBE: Law, Economics and Social Issues Review, 2022, 13 (4), 292–305. DOI: 10.2478/danb-2022-0018.
Бабін І.І. Податкове право: навчальний посібник. К.: Видавничий дім «КОНДОР», 2018. 488 c. ISBN 978-617-7582-76-1.
Бабін І.І. Особливості правового регулювання системи податків органів місцевого са- моврядування в Республіці Польща. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 1. С. 94–99. DOI https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.15.
Legea nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 privind Codul Fiscal. Monitorul Oficial, 2015, nr. 688.
Lazar Ioan, Florea Bogdan. Dreptul finantelor publice. Vol. 2: Drept fiscal şi procedura fiscal. Curs universitar. Editura C.H. Beck. 2023. 662 p.
Cluj-Napoca – Hotărârea nr. 458/2022. URL: https://primariaclujnapoca.ro/consiliu-local/ hotarare-de-consiliu/hotararea-458-din-2022/?utm_source=chatgpt.com.
Legea nr. 273 din 29 iunie 2006 privind finanţele publice locale. Monitorul Oficial, 2006, Partea I nr. 618.
Hotărâre nr. 323 din 10 mai 1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localităti din Muntii Apuseni. Monitorul Oficial, nr. 104 din 22 mai 1996.
Hotărâre nr. 395 din 31 mai 1996 pentru aprobarea Programului special privind unele măsuri şi acţiuni pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a judeţului Tulcea şi a Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”. Monitorul Oficial, nr. 127. din 19 iunie 1996.
Costaş Cosmin Flavius, Zah Alina Mihaela, Puţ Septimiu Ioan. Drept fiscal. Ediţia a III-a. Editura Solomon. 2017. 200 p.
H.C.G.M.B. nr. 219/2022 privind stabilirea nivelurilor impozitelor și taxelor locale în Municipiul București. Електронний ресурс. URL: https://www.taxeimpozite4.ro/ domeniul-public/alte- taxe-locale.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 І.І. Бабін

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.