Актуальні проблеми контролю за використанням та охороною земель
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.3.14Ключові слова:
контроль за використанням та охороною земель, просторове планування, планування територій, землі територіальних громад, контроль за використанням земель територіальних громадАнотація
В роботі досліджуються актуальні проблеми контролю за використанням та охороною земель як однієї з основних функцій публічного управління у сфері використання та охорони земель, осно- вне завдання якої полягає в забезпеченні раціонального та ефективного використання, охорони та відновлення земель. Водночас контроль виступає важливим і невід’ємним елементом органі- заційно-правого механізму реалізації обов’язку Української держави щодо особливої охорони зе- мель як основного національного багатства. Реалізація контрольної управлінської функції у сфері земельних відносин охоплює не тільки процеси набуття земельних ділянок, їх використання та припинення набутих прав, а і земельно-управлінські відносини за участю публічної адміністрації. Чинне законодавства за суб’єктами здійснення у складі контролю за використанням та охороною земель виокремлює державний та громадський контроль. Земельно-правові норми, які раніше унор- мовули здійснення самоврядного контролю, втратили чинність, а державний та громадський кон- троль зазнали суттєвих змін. Сьогодні основний обсяг повноважень у сфері здійснення державного контролю розділений між органами Держгеокадастру та Держекоінспекцією. Новелою чинного зе- мельного законодавства виступає можливість здійснення державного контролю за використанням та охороною земель виконавчими органами сільських, селищних та міських рад. Здійснення наз- ваними органами державного контролю на місцевому рівні за дотриманням визначених законом умов відповідає практиці ЄС та узгоджується з Європейською хартією місцевого самоврядування. Ефективність даного контролю безпосередньо залежить від того, яким чином здійснюється плану- вання використання та охорона земель. У випадку, коли реалізуються положення комплексного пла- ну просторового розвитку території територіальних громад і застосовуються високотехнологічні інновації для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель на місцевому рівні виконавчими органами місцевих рад суттєво підвищується.
Натомість здійснення одних і тих же контрольних повноважень у сфері земельних відносин органами Держгеокадастру України та Державною екологічною інспекцією України створює си- туацію, коли, по-перше, функції такого контролю дублюються, по-друге, формуються умови для зловживання, по-третє, необґрунтовано посилюється тиск на господарюючих суб’єктів та спону- кає чиновників до корупційних дій, по-четверте, призводить до збільшення видатків державного бюджету на утримання зазначених органів.
У статті зазначається, що в умовах правової держави, в якій законодавчо забезпечена функція дер- жавного контролю, сприяння ефективній дії відповідних механізмів залежить від двох чинників: ство- рення системи уповноважених органів, здатних ефективно виконувати поставлені задачі та наділення цих органів достатніми повноваженнями для ефективного виконання ними поставлених задач.
Посилання
Почуляк Ю.П. Державне управління лісовим господарством України: проблеми та пер- спективи розвитку. Підприємництво, господарство і право. 2005. № 10. С. 37.
Школик А.М. Адміністративно-правове забезпечення управлінської діяльності в Україні: автореферат канд. дис. К. 2000. С. 7.
Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 р.: Закон України від 28.02.2019 р. № 2697-VIII. Офіційний вісник України. 2019. № 28. Ст. 980.
Лісова Т.В. Правове забезпечення відновлення земель: теоретичні і практичні проблеми: монографія. Харків: Юрайт. 2020. 396 с.
Наукове забезпечення управління ґрунтовими ресурсами в контексті євроінтеграційних процесів: збірник наук. доп. / А.С. Заришняк та ін. Харків: Смугаста тип. 2016. С. 11.
Андрійко О.Ф. Організаційно-правові проблеми державного контролю у сфері виконавчої влади: днс. д-ра юрид. наук: 12.00.07 / О.Ф. Андрійко. – Київ. 1999. С. 31.
Андрійко О.Ф. Контроль / Юридична енциклопедія. Т.З. Київ: Вид. «Укр. енцикл.» ім. М.П. Бажана. 2001. С. 323.
Мірошниченко А. М. Земельне право України: Підручник. 3-те видання, допов. і перероб. К.: Алерта. 2013. С. 265.
Бондар О. Г. Контроль за використанням та охороною земель / Земельне право: Підручник/ За ред. М.В. Шульги. Харків: Юрайт. 2023. С. 301.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення систе- ми управління та дерегуляції у сфері земельних відносин: Закон України № 1423-IX від 28.04.2021. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 9-10. Ст. 25.
Науково-практичний коментар Земельного кодексу України / За ред. В.М. Кравчука. К.: Істина. 2007. С. 552.
Мартин А. Чи може України застосувати високотехнологічні інновації для здійснення контролю за використанням земель? Землевпорядний вісник. 2020. № 2. С. 19-20.
Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження гос- подарської діяльності, пов’язаної з використанням та охороною земель, і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад: Постанова Кабінету Міністрів України № 801 від 03.11.2018 р. Урядовий кур’єр. 2018. № 196.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель: Закон України № 711-IX від 17.06.2020. Офіційний вісник України. 2020. № 60. Ст. 1897.
Бусуйок Д. Управлінські та сервісні правовідносини в земельному праві України: моногра- фія. Київ: Ніка-центр, 2017. С. 122.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М.В. Шульга

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.