Адміністративно-правове регулювання діяльності правоохоронних органів у сфері забезпечення національної безпеки України

Автор(и)

  • Т.А. Латковська доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Чернівецького навчально-наукового юридичного інституту Національного університету «Одеська юридична академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-3159-5994

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.60

Ключові слова:

правоохоронні органи, правоохоронна діяльність, адміністративно-правове регулювання, кібербезпека, національна безпека, Національна поліція, Служба безпеки

Анотація

У сучасних умовах забезпечення національної безпеки України та зміна її парадигми набу- ває особливої актуальності, що зумовлює необхідність наукового осмислення ролі ефективного адміністративно-правового регулювання діяльності правоохоронних органів. Це регулювання є важливим елементом державної політики, спрямованої на захист національних інтересів, суве- ренітету та територіальної цілісності країни. Відповідно, дослідження адміністративно-правових механізмів, що забезпечують функціонування правоохоронних органів у цій сфері, є важливим завданням для науковців та практиків.

У статті відмічено, що адміністративно-правове регулювання діяльності правоохоронних ор- ганів у сфері національної безпеки охоплює широкий спектр питань, включаючи організацію та координацію їхньої діяльності, визначення повноважень та обов’язків, а також забезпечення від- повідальності за порушення чинного законодавства. Важливим аспектом є також забезпечення дотримання прав і свобод громадян у процесі здійснення правоохоронної діяльності, що вимагає чіткого визначення правових рамок.

Особливу увагу приділено аналізу законодавчих актів, що регулюють діяльність правоохорон- них органів у сфері національної безпеки. Це включало звернення до Конституції України, зако- нів та підзаконних актів, які визначають правовий статус, функції та завдання відповідних орга- нів. Важливим є також аналіз міжнародних зобов’язань України у сфері безпеки, які впливають на формування національного законодавства.

Крім того, адміністративно-правове регулювання діяльності правоохоронних органів у сфері національної безпеки передбачає розробку та впровадження ефективних механізмів контролю та нагляду за їхньою діяльністю. Це включає як внутрішній контроль з боку самих органів, так і зовнішній контроль з боку державних та громадських інституцій. Такий підхід сприяє підви- щенню прозорості та підзвітності правоохоронних органів, що є важливим для зміцнення довіри суспільства до їхньої діяльності. Звернено увагу на те, що загрози національній безпеці України (збройна агресія, кіберзагрози, тероризм, корупція) зумовлюють необхідність ефективного адмі- ністративно-правового регулювання, а отже і дослідження з метою удосконалення адміністратив- но-правового регулювання.

Посилання

Положення про Міністерство внутрішніх справ України. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 р. № 878 (зі змінами від 09.05.2025). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/878- 2015-%D0%BF?find=1&text=%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA#w1_1.

Про Раду національної безпеки і оборони України. Закон України від 5 березня 1998 року № 183/98-ВР. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80#Text.

Про національну безпеку України. Закон України від 21 червня 2018 року № 2469-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.

Запорожець Т.В. Інтелектуальне управління у діяльності органів публічної влади: моно- графія. Київ : НАДУ, 2020. 450 с.

Латковський П.П., Волощук О.Т. Міжнародне співробітництво правоохоронних органів у сфері проведення судової експертизи при розслідуванні транснаціональних злочинів в умовах збройної агресії: проблемні аспекти. Правові новели. 2025. № 25. C. 178–183. http:// legalnovels.in.ua/journal/25_2025/24.pdf.

Про Національну поліцію. Закон України від 2 липня 2015 року № 580-VIII. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text.

Про Службу безпеки України. Закон України від 25 березня 1992 року № 2229-XII. https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-12#Text.

Про адміністративну процедуру. Закон України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX. https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.

Латковський П.П. Пріоритетні напрями бюджетної політики країни в умовах тривалої пов- номасштабної війни. Фінансова політика: теоретичні та практичні аспекти юридичної на- уки: Збірник тез доповідей VI Міжнародної науково-практичної конференції «Фіскальна політика: теоретичні та практичні аспекти юридичної науки», 24 квітня 2024 р. / Дер- жавний податковий університет, Навчально-науковий інститут права. Ірпінь: Державний податковий університет, 2024. С. 121–124.

Нікітенко О.І. Правові засади діяльності правоохоронних органів у сфері безпеки в при- кордонних районах України. Правові горизонти. 2021. Вип. 26 (39). С. 93–96. https://essuir. sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/84535/1/Nikitenko_Pravovi_zasady.pdf.

Петров В.В. Співробітництво України з НАТО щодо забезпечення кібербезпеки. Міжна- родні відносини. 2018. № 18. http://journals.iir.kiev.ua/index.php/pol_n/article/view/3384.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14