Оптимальне оподаткування у податковій системі України
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.55Ключові слова:
оптимальне оподаткування, оптимізація, податкова система, податкова політика, податковий контрольАнотація
Вказується, система оподаткування становить центральний компонент державної фінансової стратегії, забезпечуючи мобілізацію ресурсів до державної скарбниці та формуючи економічне підґрунтя для суспільного прогресу. Разом з тим, визначення найбільш ефективної моделі подат- кового регулювання в українських реаліях продовжує залишатися нагальним завданням як для наукових кіл, так і для практиків.
У статті розглянуто оптимальне оподаткування у податковій системі України, та зазначено, що прагнення до формування оптимально збалансованої системи оподаткування в Україні продовжує бути актуальним. Встановлено, що реформування податкової системи у нових реаліях має відбу- ватися через послідовну реалізацію стратегічних цілей податкової політики України. Встановле- но, що прагнення України увійти до Європейського Союзу вимагає узгодженості національного податкового законодавства до законодавчих вимог у сфері оподаткування, що існують у ЄС.
Відмічено, що податкова система України сьогодні формується під істотним впливом міжнарод- ної податкової конкуренції, зважаючи на необхідність виходу на зовнішні ринки. Податкова політи- ка є надзвичайно важливим фактором ефективності реалізації політики та функціонування держа- ви. Сучасна податкова політика України спрямована на стимулювання розвитку бізнесу, особливо малого, створення сприятливих умов для підприємців та забезпечення стабільного наповнення бю- джету, як для соціальних витрат, так і здійснення фінансування. Однак вона стикається з проблема- ми нестабільності законодавства, частими змінами правил оподаткування та наявністю численних пільг, що порушують принцип рівності. Ключовими напрямами є підтримка реальних власників, оптимізація співвідношення прямих та непрямих податків, а також підвищення ролі місцевих по- датків. Сьогодні податкові зміни відзеркалюються на перманентному стані податкової системи. Свідченням цього є Податковий кодекс України та його постійне удосконалення. Особливо сьогод- ні, коли держава, з однієї сторони, на законодавчому рівні відповідно до п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України визнала, що через військову агресію не всі платники податків мають можливість своєчасно виконувати свій податковий обов’язок. З іншої сторони – право визнання неможливості закріплено за контролюючими органами, які приймають рішення на свій розсуд.
Посилання
Податковий кодекс України: Закон, Кодекс від 02.12.2010 р. № 2755-VI. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
Наказ Міністерства фінансів України від 22.12.2021 р. № 702 . Про Порядок оформлен- ня результатів документальних перевірок. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0036- 22#Text.
Офіційний портал Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради України URL:https://komfinbank.rada.gov.ua.
Державна податкова служба України. Офіційний портал. URL: https://tax.gov.ua.
Кучерявенко М.П. Податкове право: підручник. Харьков: Право, 2013. 536 с.
Латковська Т.А. Бюджетна політика держави як один з основних напрямків економічної політики за господарським законодавством. Актуальні проблеми держави і права. 2012. Випуск 65. С. 68–70.
Шелудько В.М. Фінансовий ринок. Навчальний посібник. Київ. Знання-Прес, 2007. 535 с.
Греца Я.В. Принципи податкового планування, їх зміст та значення Науковий вісник Ужго- родського національного університету. Серія Право. Випуск 48. 2018. С. 138–142.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Т.О. Голоядова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.