Перспективи вдосконалення правового регулювання відносин з впровадження вуглецевих кредитів в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.2.40Ключові слова:
зміни клімату, ринкові механізми декарбонізації, вуглецеві ринки, система торгівлі квотами на викиди парникових газів, вуглецеві кредити, вуглецева одиниця, квота на викиди, одиниця скорочення викидів, одиниця поглинання викидів, реєстр торгівлі викидами, сертифікація поглинання вуглецю, національна квота на викиди, сертифікат скорочення викидів, національний реєстр вуглецевих кредитівАнотація
Здійснено аналіз стану чинного нормативно-правового регулювання відносин з впровадження вуглецевих кредитів в Україні, визначено наявні прогалин та ризики, обґрунтовано напрями удосконалення законодавства у цій сфері з урахуванням європейського та міжнародного досвіду для запровадження ефективного ринку вуглецевих одиниць.
За результатами проведеного аналізу обґрунтовано, що формування в Україні правового режиму вуглецевих кредитів залишається незавершеним через відсутність комплексного нормативного акта, що визначає засади функціонування ринку торгівлі викидами, правовий режим вуглецевих одиниць та встановлює прозорі процедури обігу таких одиниць на внутрішньому та транскордонному рівнях.
Наголошено, що чинна система моніторингу, звітності та верифікації викидів (MRV), попри свою технічну важливість, не супроводжується нормативно закріпленими механізмами сертифікації, ведення національного реєстру та запобігання подвійного обліку, що ставить під сумнів здатність України брати повноцінну участь у глобальному обміні вуглецевими одиницями на умовах статті 6 Паризької угоди.
У цьому контексті правове забезпечення вуглецевих кредитів набуває значення не лише інструменту кліматичної політики, а й чинника доступу до ринків ЄС. Зволікання з впровадженням необхідних інституцій і норм створює ризики втрати економічних можливостей, уповільнення декарбонізації та зниження довіри міжнародних партнерів до українських кліматичних проєктів.
Аргументовано, що однією з ключових передумов правової сумісності України з кліматичною політикою ЄС є закріплення у спеціальному законі принципів функціонування ринку, юридичних дефініцій, порядку авторизації та транзакційного обліку одиниць, критеріїв якості вуглецевих кредитів, а також організаційних повноважень уповноважених органів влади.
З урахуванням вищевикладеного запропоновано впровадити до національної нормопроєктної діяльності техніко-юридичний підхід, що поєднує методологію оцінки ризиків, запобігання системним прогалинам, урахування міжнародних стандартів прозорості, а також інтеграцію цифрових рішень для реєстрації, верифікації та обміну одиницями. Підкреслено, що нормативний дизайн повинен передбачати інституціоналізовані запобіжники проти подвійного обліку, а також формалізовану участь незалежних верифікаторів.
Наголошується на доцільності забезпечення участі суб’єктів господарювання, галузевих асоціацій та наукової спільноти у процесі публічного обговорення та апробації моделей функціонування національного ринку вуглецевих одиниць. Такий підхід уможливить виявлення ризиків надмірного адміністративного навантаження, узгодження технічних рішень із практичними потребами учасників ринку та формування інституційно стійких механізмів декарбонізації на засадах правової визначеності та сумісності з політикою ЄС. У разі впровадження запропонованих рішень ринок вуглецевих кредитів в Україні може набути системного характеру та стати складовою стратегії зеленої трансформації.
Посилання
Evidence synthesis report: Part 1. Carbon credits. Version 1.0. July 2024. Science Based Targets initiative. URL: https://sciencebasedtargets.org/blog/draft-corporate-net-zero-standard-v2-explained-environmental-attribute-certificates (дата звернення: 10.07.2025).
Шлапак М. Що таке вуглецеві кредити та як вони утворюються? Всесвітній фонд природи WWF: Платформа природоорієнтованих рішень. URL: https://nbs.wwf.ua/shcho-take-vuhletsevi-kredyty-ta-iak-vony-utvoriuiutsia (дата звернення: 12.07.2025).
Nakhle С. Pricing carbon: Developments and hurdles. GIS reports. 14.05.2025 https://www.gisreportsonline.com/r/pricing-carbon/ (дата звернення: 12.07.2025).
Короткий огляд Закону України «Про основні засади державної кліматичної політики». Zero Waste Alliance Ukraine. URL: https://zerowaste.org.ua/2024/12/28/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B0 (дата звернення: 12.07.2025).
About the EU ETS. An oficial website of the European Union. URL: https://climate.ec.europa.eu/eu-action/eu-emissions-trading-system-eu-ets/about-eu-ets_en (дата звернення: 12.07.2025).
Council greenlights EU certification framework for permanent carbon removals, carbon farming and carbon storage in products. An oficial website of the European Union. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/11/19/council-greenlights-eu-certification-framework-for-permanent-carbon-removals-carbon-farming-and-carbon-storage-in-products (дата звернення: 12.07.2025).
Звіт про міжнародні добровільні та обов’язкові вуглецеві ринки з особливим акцентом на механізми, які застосовуються у випадку низьковуглецевого сільського господарства та потенційні можливості для українських розробників. An oficial website of UNDP in Ukraine. URL: https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/zvit-pro-mizhnarodni-dobrovilni-ta-obovyazkovi-vuhletsevi-rynky-z-osoblyvym-aktsentom-na-mekhanizmy-yaki- zastosovuyutsya-u (дата звернення: 12.07.2025).
Хумаров О.А. Теоретичні основи формування внутрішнього вуглецевого ринку в Україні. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. / ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України ; відп. ред. В.С. Кравців. Львів. 2015. Вип. 1(111). С. 86–91.
Диба М.І., Гернего Ю.О., Гернего Ю.А. Вуглецеві кредити та офсети в контексті державної політики сталого розвитку. Фінанси України. 2023. № 6. С. 112–126.
Дмітрієва, О. Вуглецеві кредити як засіб зменшення вуглецевого сліду та стимулювання інновацій у розвитку водневої економіки. Modeling the Development of the Economic Systems. 2025 № 2. С. 150–158. URL: https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-20 (дата звернення: 13.07.2025).
Malyshkin, O. Carbon certificates of decarbonization programs as objects of accounting and taxation. Social Development: Economic and Legal Issues. 2025. № 2. С. 22–27. URL: https://doi.org/10.70651/3083-6018/2025.2.03 (дата звернення: 13.07.2025).
Чайковський Я., Луців Б., Дзюблюк О., Чайковський Є., Луців, П. (2025). Банківське зелене кредитування як ключовий інструмент екологічної модернізації економіки. Financial and credit activity problems of theory and practice. 2025. № 2(61). С. 54–72. URL: https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.61.2025.4651 (дата звернення: 14.07.2025).
Chen W.H., Biswas P.P., Zhang C., Kwon E.E., Chang J.S. Achieving carbon credits through biomass torrefaction and hydrothermal carbonization: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2025. Vol. 208. Article 115056. DOI: 10.1016/j.rser.2024.115056 (date of access: 14.07.2025).
Trouwloon, D., Streck, C., Chagas, T., & Martinus, G. (2023). Understanding the use of carbon credits by companies: a review of the defining elements of corporate climate claims. Global challenges. 2023. Vol. 7. Issue 4. Article 2200158. DOI: 10.1002/gch2.202200158 (date of access: 14.07.2025).
Woo, J., Fatima, R., Kibert, C.J., Newman, R.E., Tian, Y., & Srinivasan, R.S. Applying blockchain technology for building energy performance measurement, reporting, and verification (MRV) and the carbon credit market: A review of the literature. Building and Environment. 2021. Vol. 205. Article 108199. DOI: 10.1016/j.buildenv.2021.108199 (date of access: 14.07.2025).
Zhang J., Gan S., Yang P., Zhou J., Huang X., Chen H., He H., Saintilan N., Sanders Ch., Wang F. A global assessment of mangrove soil organic carbon sources and implications for blue carbon credit. Nature Communications. 2024. Vol. 15(1). Article 8994. DOI: https://doi.org/10.1038/s41467-024-53413-z.
Blaufelder C., Levy C., Mannion P., Pinner D. (2021). A blueprint for scaling voluntary carbon markets to meet the climate challenge. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/a-blueprint-for-scaling-voluntary-carbon-markets-to-meet-the-climate-challenge.
Thomas O., Stephen O.E., Aondofa A.B., Felicia, I.E. Carbon credit assessment and importance value indices of trees in urban parks: a case study of Benue State Secretariat, Makurdi. FUW Trends in Science & Technology Journal. 2022. Vol. 6, no. 3. Р.984–988.
Імплементаційна угода до Паризької угоди між Урядом України та Швейцарською Федеральною Радою від 04.07.2022. Офіційний вісник України. 2022. № 74, т. 2. Ст. 4534.
ДТЕК ВДЕ випустив перші вуглецеві кредити. Офіційний сайт Групи ДТЕК. 10.01.2025. URL: https://dtek.com/media-center/news/dtek-renewables-ukraine-first-carbon-credits/ (дата звернення: 14.07.2025).
Directive 2003/87/EC of the European Parliament and of the Council of 13 October 2003 establishing a scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community and amending Council Directive 96/61/EC (Text with EEA relevance). Oficial Journal of the European Union. 25.10.2003. L 275/33.
EU Emission Trading System (EU ETS). European University Institute: The Florence School of Regulation. 19.03.2024. URL:https://fsr.eui.eu/eu-emission-trading-system-eu-ets (дата звернення: 14.07.2025).
Regulation (EU) 2023/956 of the European Parliament and of the Council of 10 May 2023 establishing a carbon border adjustment mechanism (Text with EEA relevance). Oficial Journal of the European Union. 10.05.2023. L130/52.
Regulation (EU) 2024/3012 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2024 establishing a Union certification framework for permanent carbon removals, carbon farming, and carbon storage in products. Oficial Journal of the European Union. 06.12.2024. 2024/3012.
Council greenlights EU certification framework for permanent carbon removals, carbon farming, and carbon storage in products. An oficial website of the European Union. 19.11.2024. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/11/19/council-greenlights-eu-certification-framework-for-permanent-carbon-removals-carbon-farming-and-carbon-storage-in-products (дата звернення: 14.07.2025).
Decision 2/CMA.3, Guidance on cooperative approaches referred to in Article 6, paragraph 2, of the Paris Agreement. United Nations Climate Change. URL: https://unfccc.int/documents/643557 (дата звернення: 14.07.2025).
Article 6.2 Reporting, Review, and Infrastructure. June Climate Meetings (SB 62): Art. 6.2 Information Session.United Nations Climate Change. 18.06.2025. URL: https://unfccc.int/gcse?q=Article%206.2%20Reporting,%20Review%20and%20Infrastructure%2018%20June%202025#gsc.tab=0&gsc.q=Article%206.2%20Reporting%2C%20Review%20and%20 Infrastructure%2018%20June%202025&gsc.page (дата звернення: 16.07.2025).
Орлюк М. Через європейське екологічне мито CBAM Україна може втратити понад 100 тисяч робочих місць. ЦЕНЗОР.НЕТ. 21.01.2025. URL: https://censor.net/n3531400 (дата звернення: 16.07.2025).
Система торгівлі квотами на викиди: як запровадити європейську систему в Україні? Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. 21.05.2025. URL: https://mepr.gov.ua/systema-torgivli-kvotamy-na-vykydy-yak-zaprovadyty-yevropejsku-systemu-v-ukrayini (дата звернення: 16.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Т. С. Гудіма, Р. А. Джабраілов, Н. В. Єремєєва

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.