Місце та правовий статус стейкхолдера закладу вищої освіти. Вимога часу чи модернізація освітнього процесу?

Автор(и)

  • Л.В. Кузнецова кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри історії та права, Черкаський державний технологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-6810-1017

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.40

Ключові слова:

стейкхолдер, заклад вищої освіти, здобувач вищої освіти, роботодавець, освітній менеджмент, практична складова Освітньої програми, теоретичне навчання

Анотація

В статті автор висвітлює питання місця та ролі стейкхолдерів як учасників або безпосередніх суб`єктів освітнього процесу закладу вищої освіти. При цьому окреслюючи, що термін «стей- кхолдер» носить не освітній, а економічний зміст і це викликано тим, що освіта стала продуктом на ринку освітніх послуг. Як і будь-який продукт чи виробництво вона має бути якісною та кори- стуватися в певний проміжок часу попитом. Заклад вищої освіти в умовах глобальних викликів і ризиків, зміни освітніх парадигм, суспільних трансформацій повинен враховувати наслідки своєї діяльності для всіх стейкхолдерів і нести соціальну відповідальність за їх роботу. Співпраця за- кладу вищої освіти зі стейкхолдерами виступає основним ланцюжком у формуванні майбутнього інтелектуально розвинутого фахівця для ринку праці.

Автор звертається до ґенези походження терміну «стейкхолдер». Також зазначає, що перша згадка про нього як про нову модель освітнього процесу датована в українському суспільстві в 2002 році. Ключовим поштовхом залучення стейхолдерів до освітнього менеджменту стало при- єднання України до Болонського процесу, проте повною мірою про стейкхолдерів в освіті заго- ворили лише в 2015 році. Розглядається оптимальна для закладу вищої освіти модель співпраці зі стейкхолдерами. Автор вважає, що найбільш вагомий вплив та тісна співпраця повинна бути з колишніми випускниками тієї чи іншої Освітньої програми закладу вищої освіти, безпосередніми роботодавцями та стейколдерами-консультантами або стейкхолдерами-аналітиками, які так чи інакше беруть участь у розробці Освітньої програми шляхом рекомендацій щодо запровадження певного Освітнього компонента та формуванні для здобувача вищої освіти індивідуальної освіт- ньої траєкторії. Саме формування довготривалих відносин зі стейкхолдерами як рівноправними партнерами повинно стати одним із завдань закладу вищої освіти.

В статті визначається правовий статус стейкхолдера. Аби бути повноцінним учасником освіт-нього процесу та наділеним повноваженнями щодо активної участі в розробці та затвердженні Освітньої програми як серцевини формування якісного освітнього товару стейкхолдер повинен мати визначений статус.

Посилання

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/286-2022-%D1%80#.

Freeman, E. Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman, 1984, 127 с.

Національна доктрина розвитку освіти: Указ Президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.

Жегус О.В. Ключові стейкхолдери закладу вищої освіти на галузевому ринку. Східна Єв- ропа: Економіка, бізнес та управління. 2018. Випуск 4 (15). С. 170–177.

Гевко І.В., Борисов В.В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах опти- мізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2020. Випуск № 3, с. 57–63.

Бірюкова О.В., Строгій В.П. Взаємодія закладів вищої освіти зі стейкхолдерами як соці- альне партнерство. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 4. С. 93–99.

Галушка З. (2023). Ключові стейкхолдери освітніх програм: ідентифікація інтересів та стратегії взаємовпливу. SWorldJourna. 2023. №2(18-02), С. 157–164.

Кузнецова Л.В., Новак А.В. Щодо управління в освітній сфері. Менеджмент ХХІ століт- тя: глобалізаційні виклики: матеріалиVІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 18 травня 2023 р. Полтава : ПДАУ, 2023. С. 461

Криштанович С. Вплив стейкхолдерів на якісну підготовку фахівців у закладах вищої осві- ти. Socio-Economic Relations in the Digital Society. 203. № 2(48). С. 93–103.

Пюрко О.Є., Подорожний С.М., Туровцева Н.М. Роль університету як складової ланки вза- ємозв`язку зі стейкхолдерами в галузі освіти. URL: https://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint.

Большая О.В. Взаємодія стейкхолдерів та закладів вищої освіти при підготовці менедже- рів освіти в Україні. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Методи- ка навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі» (XXVІІІ КАРИШИНСЬКІ ЧИТАННЯ) (м. Полтава, 27-28 травня 2021 р.) / За заг. ред. проф. М.В. Гриньової. – Пол- тава: Астрая, 2021. С. 65–67.

Черняк А.І. Технологічні підготовки фахівців закладом вищої освіти: зовнішні та внутріш- ні стейхолдери. Збірник тез ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Публічне управління в Україні: виклики сьогодення та глобальні імперативи». (м. Хмельницький, 18 травня 2023 року). Хмельницький: Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова, 2023. С. 62–64.

Юрчишена Л.В. Принципи корпоративного управління: міжнародний досвід та впрова- дження в університетах. URL: http://195.34.206.236/bitstream.

Сагайдак М.П., Сімшаг І.О. Стратегічне партнерство тріади стейкхолдерів «Освіта-біз- нес-держава». Економіка та суспільство. 2025. № 71.

Якість вищої освіти: теорія і практика: навч.-метод. посіб. / за наук. ред. А. Василюк, М. Дей; кол. авторів: А. Василюк, М. Дей, В. Базелюк та ін.; НАПН України, Ун-т ме- неджм. освіти. Київ–Ніжин: М.М. Лисенко, 2019. 176 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14