Правові засади гнучкої євроінтеграції
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.30Ключові слова:
гнучка євроінтеграція, Економічний і валютний союз, шенгенська зона, Європейський економічний простір, посилена співпраця, PESCOАнотація
Ведучи мову про процес визначення теоретичного підґрунтя сучасного євроінтеграційного процесу, констатовано, що Європейський Союз як об’єднання, з самого початку його заснування не мало наперед визначену і незмінну стратегічну мету. Наявні на сьогодні структури Європей- ського Союзу були започатковані ще в повоєнний період. Безумовно, на той час перед Західною Європою стояли зовсім інші цілі та завдання.
Доведено, що аналіз євроінтеграції в історичній ретроспективі дає можливість зрозуміти інтегра- ційні процеси, що протікають в Європейському Союзі, усвідомити їх справжні цілі та завдання. Вста- новлено, що першочергово це було дійсно об’єднання зусиль та можливостей саме у сферах безпеки та оборони. Беручи до уваги тогочасні повоєнні реалії, це було цілком виправдано. Однак враховуючи супротив до інтеграції у політичній сфері та сфері оборони, який на той час так і не вдалося подола- ти, довелося шукати шляхи до інтеграції, які точно вдалося б реалізувати. З’ясовано, що саме тому процес євроінтеграції було розпочато саме з економічної сфери.
Констатовано, що політика в галузі безпеки та оборони вже тоді була найбільш чутливою компонентою національного суверенітету, щодо ступеню обмеження якої європейські держави мали тенденцію до розбіжності. З’ясовано, що на пев- ний час було відстрочено спроби подальшого поглиблення взаємодії у сферах зовнішньої та оборон- ної політики, які є найбільш тендітною ключовою складовою національного суверенітету. Констатовано, що питання розширення ЄС нерозривно пов’язане з процесом поглиблення ін- теграції в цьому об’єднанні. Однак цей процес завжди був достатньо суперечливий. Вектори та завдання процесу євроінтеграції постійно трансформуються, так як мають враховувати як вну- трішні чинники політичного та економічного характеру всередині ЄС та окремих його країн, а та- кож зовнішні тенденції розвитку міжнародних відносин, що знову ж таки динамічно змінюються.
З’ясовано, що поява різношвидкісної інтеграції зумовлена збільшенням числа членів Євро- пейського економічного співтовариства, а згодом і Європейського Союзу, що мали різні інтереси та можливості всередині об’єднання. Доведено, що для того, щоб не обмежувати групи країн у їх прагненнях поглибитися в певних сферах співпраці, а також щоб нівелювати протиріччя та відмінності в підходах до можливих векторів євроінтеграції, необхідним було запровадити ін- струмент гнучкої інтеграції. Це дало можливість просувати євроінтеграцію вперед. Досліджено форми гнучкої інтеграції та посиленої співпраці.
Посилання
Савка В.Я. Напрями впровадження в ЄС гнучкої інтеграції та її форми – просунутої співп- раці. Регіональні студії. редкол.: М.М. Палінчак (голов. ред.), Ю.О. Остапець, В.М. Бокоч та ін. – Ужгород: Видавничий дім: Гельветика. – 2021. – Вип. 25. С. 33–37. Бібліогр.: с. 37 (12 назв); рез. укр., англ. URL: http://regionalstudies.uzhnu.uz.ua/archive/25/8.pdf.
Договір про Європейський Союз від 07.02.1992 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/994_029 (дата звернення: 01.08.2025).
Glossary:European Economic Area (EEA) – Statistics Explained. URL: https://ec.europa.eu/ eurostat/statistics-explained/index.php?title= Glossary:European_Economic_Area_(EEA) (дата звернення: 01.08.2025).
Савка В.Я. Особливості процесу гнучкої інтеграції в Європейському Союзі: дис. … д-ра політичних наук. Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2021. 251 с.
Tindemans L. Report to the European Council. Bulletin of the European Communities. 1975. Supplement 1/76. P. 32.
Thomson G. Address on the Tindemans Report (Brussels, 1 March 1976). Archives historiques des Communautés européennes. Florence, Villa Il Poggiolo. Dépôts, DEP. Emanuele Gazzo, EG. EG 121.
Перепьолкін С. М. Право Європейського Союзу. URL: https://dduvs.in.ua/wp-content/ uploads/files/Structure/library/student/lectures/1117/11.1.pdf (дата звернення 20.11.2020).
Микієвич М.М. Правові засади організації та діяльності Європейського Союзу у сфері зовнішньої політики та безпеки: дис. …. д-ра юрид. наук. Львівський національний універ- ситет імені Івана Франка. Львів, 2006. 411 с.
Міжнародне співробітництво держав-членів Європейського Союзу у сфері безпеки та обо- рони: монографія / Петренко Ю.В. Київ: Видавництво ФОП ОСТРОВСЬКИЙ А.О., 2025., 224 с.
Лісабонська угода (договір про реформування Європейського Союзу) від 13.12.2007 р. URL: https://infocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29057.pdf (дата звернення: 01.08.2025).
Ніццький договір про внесення змін та доповнень до Договору про Європейський Союз, До- говорів про заснування Європейських Співтовариств та деяких пов’язаних з ними актів від 26.02.2001. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU01131 (дата звернення 01.08.2025).
Договір про Європейський Союз від 07.02.1992 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/994_029 (дата звернення: 01.08.2025).
Permanent Structured Cooperation – PESCO Deepening Defence Cooperation among EU Member States. URL: https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/pesco_factsheet_19-10-2017_1.pdf (дата звернення 01.08.2025).
Петренко Ю.В. PESCO та Європейська ініціатива з інтервенції: єдина мета та різне бачен- ня ідеї європейської оборони. Україна і Європейський Союз: шлях до сталого розвитку: зб. наук. статей за матеріалами ІІІ Всеукр. наук. практ. конф. з європ. права (м. Харків, 15 листоп. 2019 р.). Харків, 2019. С. 179–183.
Сіденко В. Переформатування європейської інтеграції: можливості і ризики для асоціації Україна-ЄС. Київ: Заповіт, 2018. 214 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ю.В. Петренко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.