Правове становлення ENTSO-E як інструменту енергетичної безпеки та декарбонізації Європейського Союзу
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.25Ключові слова:
міжнародне право, зміна клімату, Паризька угода, Зелений курс, кліматична нейтральність, декарбонізація, ENTSO-EАнотація
У статті досліджується інституційна та правова еволюція Європейської мережі операторів систем передачі електроенергії (ENTSO-E) в ширшому контексті кліматичної політики Європейського Союзу та його стратегічного бачення кліматично нейтральної Європи до 2050 року. Аналізується, яким чином ключові законодавчі акти – зокрема Регламент (ЄС) 2019/943, Директива (ЄС) 2019/944, мережеві кодекси та Третій енергетичний пакет – поступово трансформували ENTSO-E з технічної координаційної платформи на одного з центральних суб’єктів «зеленої» енергетичної трансформації ЄС. Особливу увагу приділено правовим механізмам інтеграції відновлюваних джерел енергії до енергосистеми, поступовій відмові від викопного палива, розвитку механізмів балансування та розширенню повноважень регіональних координаційних центрів (РКЦ). Ці процеси відображають прагнення ЄС до створення децентралізованої, інтегрованої та стійкої енергосистеми з низьким рівнем викидів.
У статті також розглядається вплив правового принципу анбандлінгу, який забезпечує недискримінаційний доступ до мереж і сприяє розвитку конкурентного ринку електроенергії. Окрему увагу приділено зовнішньому та геополітичному виміру діяльності ENTSO-E, зокрема екстреній синхронізації енергосистем України та Молдови з континентальною європейською мережею у березні 2022 року. Ця подія розглядається як технічний і політичний прорив, що посилив енергетичну стійкість ЄС і зміцнив його політику добросусідства.
Зрештою, автор стверджує, що ENTSO-E нині відіграє ключову правову й операційну роль у реалізації Європейського зеленого курсу та просуванні подвійної цілі ЄС – кліматичної нейтральності й енергетичної безпеки. У підсумку наголошується на необхідності глибшої правової гармонізації, активнішого розвитку транскордонної енергетичної інфраструктури та ефективнішої координації між державами-членами для досягнення цілей кліматично нейтрального, інтегрованого енергетичного ринку Європи.
Посилання
Kettner, M., & Kletzan-Slamanig, D. (2020). Is there climate policy integration in European Union energy efficiency and renewable energy policies? Yes, no, maybe. Environmental Policy and Governance, 30(1), 1–12. URL: https://doi.org/10.1002/eet.1880.
Andriopoulos, N., Georgantas, I., Makrygiorgou, D. I., Skipis, D., Dikaiakos, C., Moraitis, I., … & Papadaskalopoulos, D. (2022). Coordinating capacity calculation via electricity market coupling: Insights from the H2020 CROSSBOW project. Electricity, 3(2), 182-201.URL: https:// doi.org/10.3390/electricity3020011.
Kettner M., & Kletzan-Slamanig, D. (2020). Is there climate policy integration in European Union energy efficiency and renewable energy policies? Yes, no, maybe. Environmental Policy and Governance, 30(1), 1-12. URL: https://doi.org/10.1002/eet.1880.
Medvedieva M., & Smirnova X. (2019). Climate and energy governance at a crossroad: Global, regional and national dimensions. EEA – Electrotehnica, Electronica, Automatica. URL: http:// www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85063664802&partnerID=MN8TOARS.
European Council. (2022, October 5). The time is now: The EU needs a genuine Energy Union. URL: https://www.consilium.europa.eu/en/european-council/president/news/2022/10/10/ 20221005-pec- newsletter-energy-union.
Roggenkamp, M.M. (2024). How net zero goals impact electricity systems and supply security. In D.S. Olawuyi, J.J. González, H. Mostert, M.F. Montoya, & C. Banet (Eds.), Net zero and natural resources law: Sovereignty, security, and solidarity in the clean energy transition (pp. [243]). Oxford University Press. URL: https://doi.org/10.1093/9780198925033.003.0015
Regulation (EU) 2019/943 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on the internal market for electricity. OJ L 158/54.
Directive (EU) 2019/944 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on common rules for the internal market for electricity and amending Directive 2012/27/EU. OJ L 158.
Andriopoulos, N., Georgantas, I., Makrygiorgou, D. I., Skipis, D., Dikaiakos, C., Moraitis, I., ...& Papadaskalopoulos, D. (2022). Coordinating capacity calculation via electricity market coupling: Insights from the H2020 CROSSBOW project. Electricity, 3(2), 182–201. URL: https://doi.org/10.3390/electricity3020011.
Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council of 30 June 2021 establishing the framework for achieving climate neutrality (European Climate Law). Oficial Journal of the European Union, L 243, 9.7.2021, 1–17.
Regulation (EC) No 714/2009 of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity. Oficial Journal of the European Union, L 211, 14.8.2009.
ENTSO-E. (n.d.). Members. URL: https://www.entsoe.eu/about/inside-entso-e/members.
Directive 2009/72/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 concerning common rules for the internal market in electricity and repealing Directive 2003/54/EC. Oficial Journal of the European Union, L 211, 14.8.2009, 55–93.
Wikipedia. (2023). 2006 European blackout. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/ wiki/2006_European_blackout.
Bundesnetzagentur. (2007). Report by the Federal Network Agency on the disturbance in the German and European power system on the 4th of November 2006. URL: https://www. bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Downloads/EN/Areas/ElectricityGas/Special%20Topics/ Blackout2005/BerichtEnglischeVersionId3947pdf.pdf.
International Energy Agency (IEA). (2016). Turkey’s power blackout of March 2015. International Energy Agency. URL: https://www.iea.org/reports/turkeys-power-blackout-of-march-2015.
ENTSO-E. (2016). Turkey’s blackout of 31 March 2015: Lessons learned and follow-up. Internal Report. IEA. (2016). Electricity security across borders: Case studies of cross-border electricity markets. International Energy Agency. URL: https://www.iea.org/reports/electricity-security- across-borders.
Regulation (EU) 2017/1485 of 2 August 2017 establishing a guideline on electricity transmission system operation. Oficial Journal of the European Union, L 220, 25.8.2017, 1–120.
Regulation (EU) 2017/2195 of 23 November 2017 establishing a guideline on electricity balancing. Oficial Journal of the European Union, L 312, 28.11.2017, 6–53.
Regulation (EU) 2019/943 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on the internal market for electricity. Oficial Journal of the European Union, L 158, 14.6.2019, 54–124.
Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council of 30 June 2021 establishing the framework for achieving climate neutrality. Oficial Journal of the European Union, L 243, 9.7.2021.
European Commission. (2025). Renewable energy statistics in the EU. URL: https://ec.europa. eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20250221-3.
Enerdata. (2023). Belgium approves bills to extend two reactors until 2035. URL: https://www. enerdata.net/publications/daily-energy-news/belgium-approves-bills-extend-two-reactors-2- gw-until-2035.html.
Open Access Government. (2024). Finland oficially closes its last coal power plant. URL: https:// www.openaccessgovernment.org/finland-officially-closes-its-last-coal-power-plant/190753.
IEA. (2020). Climate Act: Denmark’s coal phase-out. URL: https://www.iea.org/policies/18110- climate-act-denmarks-coal-phase-out.
Beyond Fossil Fuels. (2023). Europe’s coal exit. URL: https://beyondfossilfuels.org/europes- coal-exit.
IEA. (2021). Coal 2021: Analysis and forecast to 2024. URL: https://www.iea.org/reports/coal-2021.
Beyond Fossil Fuels. (2023). Europe’s coal exit. URL: https://beyondfossilfuels.org/europes- coal-exit.
ENTSO-E. (2023, March 23). One year of synchronization: Ukraine and Moldova as part of the Continental European grid. URL: https://www.entsoe.eu/news/2023/03/23/one-year-of- synchronization-ukraine-and-moldova-as-part-of-the-continental-european-grid.
Directive (EU) 2019/944 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on common rules for the internal market for electricity and amending Directive 2012/27/EU. (2019). Oficial Journal of the European Union, L 158, 125–199.
Kercher, S., & Arboleya, P. (2022). The key role of aggregators in the energy transition under the latest European regulatory framework. International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 134, 107361. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijepes.2021.107361.
Kruimer, H. (2014). The Non-Discrimination Obligation of Energy Network Operators: European Rules and Regulatory Practice. Cambridge–Antwerp–Portland: Intersentia.
Directive 2009/28/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the promotion of the use of energy from renewable sources and amending and subsequently repealing Directives 2001/77/EC and 2003/30/EC. Oficial Journal of the European Union, L 140, 5.6.2009.
Directive (EU) 2018/2001 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2018 on the promotion of the use of energy from renewable sources (recast). Oficial Journal of the European Union, L 328, 21.12.2018.
Regulation (EU) 2019/943 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on the internal market for electricity. Oficial Journal of the European Union, L 158, 54–124.
Regulation (EC) No 1228/2003 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2003 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity. OJ L 176, 15.7.2003, 1–10.
Regulation (EC) No 714/2009 of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity. OJ L 211, 14.8.2009.
Regulation (EU) No 543/2013 of the Commission of 14 June 2013 on submission and publication of data in electricity markets and amending Annex I to Regulation (EC) No 714/2009. OJ L 163, 15.6.2013.
Meeus, L. (2020). The Evolution of Electricity Markets in Europe. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Statnett. (2024). Why we have bidding zones. URL: https://www.statnett.no/en/about-statnett/ The-power-system/why-we-have-bidding-zones.
UA Energy. (2024, December 21). ENTSO-E has increased the capacity of interconnectors for electricity imports to Ukraine and Moldova to 1200 MW. URL: https://ua.energy/zagalni- novyny/entso-e-zbilshyla-obsyagy-propusknoyi-spromozhnosti.
ENTSO-E. (2023). Continental Europe Operational Handbook: Synchronous area and interconnection data. URL: https://www.entsoe.eu.
Directive (EU) 2019/944 of the European Parliament and of the Council of 5 June 2019 on common rules for the internal market for electricity. Oficial Journal of the European Union, L 158.
Müller, H.K. (2015). A Legal Framework for a Transnational Offshore Grid in the North Sea. Intersentia. Roggenkamp, M., & Diestelemeier, L. (2022). EU Climate Law and Energy Network Regulation. In E.
Nieuwhout, C.T. (2020). Regulating Offshore Electricity Infrastructure in the North Sea: Towards a New Legal Framework (PhD dissertation). University of Groningen. URL: https://www.rug.nl.
Medvedieva M., Yedeliev, R., Reznikova, N., Nanavov, A., & Grydasova, G. (2024). European strategy for achieving climate neutrality and analysis of legal instruments for its implementation. Social Legal Studios, 2024-06-04. URL: https://doi.org/10.32518/sals2.2024.64.
Matiushyna O. (2023). Становлення і розвиток кліматичної політики ЄС у контексті міжнародно-правового співробітництва держав з протидії змінам клімату [Establishment and development of EU climate policy in the context of international legal cooperation of states in combating climate change]. Law Review of Kyiv University of Law, (3), 245–250. URL: https:// doi.org/10.36695/2219-5521.3.2023.46.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.В. Матюшина

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.