Автономні системи з ШІ у збройних конфліктах та правове забезпечення дотримання принципу розрізнення

Автор(и)

  • В.В. Ігнатуша аспірант відділу міжнародного права та права Європейського Союзу Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.5.18

Ключові слова:

міжнародне гуманітарне право, міжнародне право, принцип розрізнення, автономні системи з ШІ, штучний інтелект, збройний конфлікт, людський контроль, міжнародні організації, ООН, міжнародний договір

Анотація

Стаття присвячена аналізу проблем дотримання принципу розрізнення міжнародного гума- нітарного права при використанні автономних систем зі штучним інтелектом під час збройних конфліктів. Досліджено технічні обмеження сучасних автономних систем із ШІ трьох рівнів авто- номності (Human-in-the-Loop, Human-on-the-Loop, Human-out-of-the-Loop), включаючи безпілот- ні літальні апарати, «рої» дронів, автономні системи наведення, роботизовані бойові платформи тощо. Виявлено критичну проблему «семантичного розриву» між алгоритмічним розпізнаванням об’єктів та розумінням їх значення в контексті збройного конфлікту, що унеможливлює надій- ну ідентифікацію комбатантів у складних бойових умовах. Проаналізовано досвід застосування таких систем у сучасних збройних конфліктах, зокрема випадки атак на цивільні об’єкти. Вста- новлено правові прогалини в регулюванні використання автономних систем з ШІ, зокрема неви- значеність механізмів встановлення відповідальності за порушення міжнародного гуманітарного права. Критично оцінено пропозиції наукової спільноти щодо повної заборони автономних сис- тем із ШІ та обґрунтовано більш реалістичний підхід. Запропоновано трикомпонентну модель за- безпечення дотримання принципу розрізнення при використанні автономних систем із ШІ: ство- рення Міжнародної агенції з контролю автономних систем озброєння під егідою ООН/UNODA з детальною структурою та повноваженнями; розробку трирівневої процедури сертифікації систем з вимогою 99% точності розпізнавання; проект Конвенції про тимчасовий мораторій на повністю автономні системи з ШІ. Обґрунтовано необхідність збереження значущого контролю людиною над критичними функціями таких систем. Враховуючи ймовірну відсутність політичної волі про- відних держав-розробників таких систем, запропоновано альтернативні механізми: Директиву ЄС, міжнародний стандарт ISO, керівництво МКЧХ, добровільний кодекс поведінки виробників. Розвинуто ідею створення спеціального правового режиму для миротворчих безпілотників з бага- торівневою системою захисту через візуальні, електронні та програмні ідентифікатори.

Посилання

Rickli, J.-M., & Mantellassi, F. (2024). The War in Ukraine: Reality Check for Emerging Technologies and the Future of Warfare. Geneva Paper 34/24. С. 4. URL: https://www.gcsp.ch/publications/war- ukraine-reality-check-emerging-technologies-and-future-warfare (дата звернення 15.07.2025).

Росіяни атакували рейсовий автобус на Сумщині: 9 загиблих. KyivPost. URL: https://www. kyivpost.com/uk/post/52826 (дата звернення 17.07.2025).

РФ збільшила дальність повністю автономного дрона-камікадзе до 100 км. Defense Express. URL: https://defence-ua.com/weapon_and_tech/rf_zbilshila_dalnist_povnistju_avtonomnogo_ drona_kamikadze_do_100_km (дата звернення 17.07.2025).

Стокгольмський міжнародний інститут досліджень проблем миру. Щорічний звіт про роз- виток військових технологій. 2024. С. 89–112. URL: https://www.sipri.org/yearbook/2024 (дата звернення 18.07.2025).

Kwik, J., & Van Engers, T. (2021). Algorithmic fog of war: When lack of transparency violates the law of armed conflict. Journal of Future Robot Life, 2. С. 43–66. URL: https://doi.org/10.3233/ FRL-200019 (дата звернення 19.07.2025).

Додатковий протокол до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I). (1977). URL: https://ips. ligazakon.net/document/MU77003?an=454582 (дата звернення 19.07.2025).

Міжнародний суд ООН. (1996). Консультативний висновок щодо правомірності загро- зи або застосування ядерної зброї. URL: http://www.worldlii.org/int/cases/ICJ/1996/3.html (дата звернення 19.07.2025).

Міжнародний Комітет Червоного Хреста. (2014). Автономні системи озброєння: тех- нічні, військові, правові та гуманітарні аспекти. Звіт експертної групи МКЧХ. С. 15–20. URL: https://www.icrc.org/sites/default/files/document/file_list/4221-002-autonomous-weapons- systems-full-report.pdf (дата звернення 20.07.2025).

ICRC. (2019). Artificial intelligence and machine learning in armed conflict: A human-centred approach. С. 12. URL: https://www.icrc.org/sites/default/files/ document_new/file_list/ai_and_ machine_learning_in_armed_conflict-icrc.pdf (дата звернення 20.07.2025).

Звіт Групи урядових експертів з летальних автономних систем зброї (GGE LAWS). (2019). CCW/GGE.1/2019/3. URL: https://documents.unoda.org/wp-content/uploads/2020/09/CCW_ GGE.1_2019_3_E.pdf (дата звернення 20.07.2025).

Звіт Групи урядових експертів з летальних автономних систем зброї (GGE LAWS). (2021). CCW/GGE.1/2021/CRP.1. URL: https://documents.un.org/doc/undoc/gen/g22/264/50/pdf/ g2226450.pdf (дата звернення 20.07.2025).

Prezelj, I. (2024) «The Use of Artificial Intelligence-Enabled Systems by Modern Armed Forces and Some Related Concerns», in Zombory, K. and Szilágyi, J.E. (eds.) Shielding Europe with the Common Security and Defence Policy: The EU Legal Framework for the Development of an Innovative European Defence Industry in Times of a Changing Global Security Environment. Miskolc--Budapest: Studies of the Central European Professors’ Network, pp. 357–394. URL: https://doi.org/10.54237/profnet.2024.zkjeszcodef_8 (дата звернення 22.07.2025).

Розумні дрони України: роль штучного інтелекту та машинного зору на фронті (2025). VGI-9. URL: https://vgi.com.ua/rozumni-drony-ukrayiny-rol-mashynnogo-zoru-i-shi-na-fronti/ (дата звернення 22.07.2025).

Проценко І.М. (2022). Новітні проблеми міжнародного гуманітарного права та можливі шляхи їх вирішення. Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції роз- витку. Матеріали XVII-ої Міжнародної науково-практичної конференції (07 січня 2022 р., м. Ларнака, Кіпр). С. 147–152. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/conferency/conf-17. pdf (дата звернення 22.07.2025).

Lewis, D.A. (2022). On ‘Responsible AI’ in War: Exploring Preconditions for Respecting International Law in Armed Conflict. The Cambridge Handbook of Responsible Artificial Intelligence. Cambridge University Press. С. 488–506. URL: https://doi.org/ 10.1017/9781009207898.037 (дата звернення 23.07.2025).

Sati, M.C. (2024). The Attributability of Combatant Status to Military AI Technologies under International Humanitarian Law. Global Society, 38(1). С. 130. URL: http://dx.doi.org/10.1080/ 13600826.2023.2251509 (дата звернення 23.07.2025).

Siregar, N., Aini, D.C., Rehulina, Subandi, A.Y., & Mirza, I.M. M. (2024). The Use of Artificial Intelligence in Armed Conflict under International Law. Hasanuddin Law Review, 10(2). С. 189–205. URL: http://dx.doi.org/10.20956/halrev.v10i2.5267 (дата звернення 25.07.2025).

Zachary Kallenborn. A Partial Ban on Autonomous Weapons Would Make Everyone Safer. Foreign Policy, 2020. URL: https://foreignpolicy.com/2020/10/14/ai-drones-swarms-killer- robots-partial-ban-on-autonomous-weapons-would-make-everyone-safer (дата звернення 25.07.2025).

Dresp-Langley, B. (2023). The weaponization of artificial intelligence: What the public needs to be aware of. Frontiers in artificial intelligence. URL: https://doi.org/10.3389/frai.2023.1154184 (дата звернення 29.07.2025).

David Adam. Lethal AI weapons are here: how can we control them? Nature, 2024. URL: https:// doi.org/10.1038/d41586-024-01029-0 (дата звернення 29.07.2025).

Stopping Killer Robots. Country Positions on Banning Fully Autonomous Weapons and Retaining Human Control, Human Rights Watch, 2020, URL: https://www.hrw.org/report/2020/08/10/ stopping-killer-robots/country-positions-banning-fully-autonomous-weapons-and (дата звер- нення 14.08.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14