Юридичний кейс як інструмент формування професійних компетентностей у студентів-правників через аналіз обману як підстави недійсності правочину

Автор(и)

  • І. С. Мельник доцент кафедри юстиції Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-7163-7063
  • С. Я. Рабовська доцент кафедри юстиції Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-6147-5251

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.2.18

Ключові слова:

інтерактивні форми навчання, метод аналізу ситуацій, кейс-стаді, обман, підстави оспорення правочину, визнання правочину недійсним

Анотація

Модернізація освітнього процесу зумовлює перехід до інноваційних моделей навчання у вищих навчальних закладів. Не в останню чергу назване стосується викладання правничих дисциплін.

Перехід до системи компетентностей як результату і опанування студентами значного обсягу знань, і прикладного їх характеру, і отриманих у процесі навчання вмінь та навичок аналізувати ситуацію й ухвалювати виважене і вірне рішення потребує перебудови навчального процесу. А, отже, зміни форм і напрямків мислення самих викладачів, а також застосовуваних ними методів викладання.

З-поміж інших популярних наразі інтерактивних форм викладання велика увага приділяється методу аналізу ситуацій «кейс-стаді». Попри те, що витоки методу мають давнє підґрунтя, сьогодні звертаються до доробку двох основних шкіл: Гарвардської (американської, де на початку 20-х років ХХ ст. метод було практично започатковано) та Манчестерської (яка уособлює європейську модель).

Очевидно, що освітянам в Україні варто визначитися з базовою моделлю, але найкращим варіантом має бути не проста рецепція, але рецепція творча, яка передбачає як специфіку саме України, так і специфіку галузі знань.

Специфіка правничої сфери, зокрема, визначається відходом від позитивістського розуміння права та активною роллю Верховного Суду в сфері тлумачення норм права в площині нормозастосування. Тому, враховуючи всі вимоги і виклики, роль доктрини як допоміжна в прикладному аспекті, має виконувати аналогічну роль при підготовці правників при вивченні таких курсів, як адвокатська діяльність взагалі, або діяльність адвоката в цивільному процесі – зокрема. Тобто, курс не обмежуватиметься вивченням процесуального статусу адвоката і його функцій (прав, обов’язків, гарантій тощо), але, завдяки застосуванню методу «кейс-стаді», отримає практичне спрямування: аналіз спірної ситуації, пошук доктринальних позицій і правових позицій Верховного Суду, тлумачення й ухвалення правильного рішення.

В рамках заявленої логіки проаналізовано актуальні правові позиції Верховного Суду стосовно такої підстави оспорення і визнання недійсним правочину як обман.

Зроблено комплексний висновок: 1) стосовно сталості судової практики; 2) ефективності застосування методу «кейс-стаді» для правників; 3) використання методу у сукупності з іншими, нарівні, а не заміняючи їх; 4) необхідності подальшої розробки кейсів на основі реальних судових рішень.

Посилання

Рибачук-Ярова Т.В. Історія виникнення кейс-методу та його сутність. С. 73-78. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/3e47369a-4540-43ba-b905-9d62886ef569/ content (дата звернення 15.07.2025 р.).

Танасійчук Ю Використання кейс-методу під час викладання дисципліни «Вікова фізіологія та шкільна гігієна». Scientific journal «PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE». С. 115–121. URL: file:///C:/Users/%D0%A2%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%D0%BD%D0%B0/Downloads/_PCS-2024-N1(1)+(8)+115-121-1.pdf (дата звернення 07.07.2025 р.).

Рибачук-Ярова, Т.В. Кейс- метод: історія розробки і використання методу в освіті. Implementation of Case Study Teaching in Economics and Management Education = Впровадження в навчальний процес кейс-методів для студентів економічного та управлінського напрямів підготовки : collective monograph / T.L. Mostenska, T. Rybachuk-Yrova, I. Fedulova [et al.]; Swiss National Science Fundation, Swiss Agency for Development and Cooperation, National University of Food Technolodies, University of St. Gallen. К.: NUFT, 2015. С. 146–153.

Пометун О.І. Ситуаційний метод навчання. Енциклопедія освіти. К: Юрінком Інтер, 2008. С. 821-822.

Використання інтерактивних методів та мультфільмів у профілактиці ризикованої поведінки: методичний посібник для спеціалістів, які працюють з бездоглядними та безпритульними дітьми та підлітками / За ред. Т.В. Журавель; Авт. кол.: Т.В. Журавель, Т.Л. Лях, О.М. Нікітіна. К., 2010. 168 с.

Козюбра М.І. Практична філософія права: Монографія. К.: «ДУХ І ЛІТЕРА», 2024. 496 с.

Загальна теорія права: Підручник / За заг. ред. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2015. 392 с.

Цивільний кодекс України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, №№ 40– 44, ст. 356). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення 09.06.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 19 жовтня 2022 р. у справі № 522/21730/19, провадження № 61-37св22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/106940200 (дата звернення 19.06.2025 р.)

Постанова Верховного Суду від 26 липня 2022 р. у справі № 760/21633/15, провадження № 61-4464св21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/105482038 (дата звернення 19.06.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 04 грудня 2024 р. у справі № 761/6243/19, провадження № 61-1736св24. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/123567825 (дата звернення 21.06.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 06 серпня 2020 р. у справі № 171/2190/17, провадження № 61-5111св19. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90847610 (дата звернення 17.07.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 15 вересня 2021 р. у справі № 609/341/19, провадження № 61-8757св20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/100000115 (дата звернення 03.07.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 10 березня 2021 р. у справі № 607/11746/17, провадження № 61-18730св20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/95532879 (дата звернення 21.07.2025 р.).

Постанова Верховного Суду від 20 травня 2021 р. у справі № 127/18908/19, провадження № 61-13716св20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97076730 (дата звернення 21.07.2025 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право