Персональні дані в умовах воєнного стану: конституційно-правові обмеження та гарантії
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.1.43Ключові слова:
інформація, персональні дані, захист персональних даних, воєнний стан, судова практика, держава, конституційні гарантіїАнотація
У статті досліджується конституційно-правова природа обмежень права на захист персональних даних в умовах воєнного стану, а також гарантії, які забезпечують баланс між національною безпекою та правами людини. Доводиться, що право на захист персональних даних, закріплене у статті 32 Конституції України, є невід’ємною складовою права на приватність. Воєнний стан як особливий правовий режим, передбачає можливість тимчасового обмеження цього права з метою забезпечення обороноздатності держави та громадської безпеки. У статті проаналізовано відповідні положення Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Закону України «Про захист персональних даних».
Особливу увагу приділено практиці Конституційного Суду України, який у своїх рішеннях наголошує на необхідності дотримання принципів законності, пропорційності та необхідності при обмеженні конституційних прав. Розглянуто ключові рішення КСУ, що стосуються захисту персональних даних, зокрема в умовах надзвичайних ситуацій.
У статті визначено основні гарантії захисту персональних даних в умовах воєнного стану, серед яких: законність обробки даних, пропорційність обмежень, судовий контроль, прозорість дій держави та дотримання міжнародних стандартів. Автор робить висновок, що навіть в умовах воєнного стану держава зобов’язана забезпечувати належний рівень захисту персональних даних, а також пропонує напрями подальших досліджень у цій сфері.
Доводиться доцільність врахування міжнародного досвіду, зокрема практик країн Європейського Союзу, які регулюють захист персональних даних. У цих країнах навіть у надзвичайних ситуаціях зберігається баланс між забезпеченням безпеки та дотриманням прав людини. Україна має запозичити такі підходи, як обмеження обсягу даних, що збираються, встановлення чітких строків їхнього зберігання, а також створення незалежних органів, які здійснюють нагляд за обробкою персональних даних. Зокрема, доцільно розробити механізми, які б забезпечували прозорість дій державних органів у сфері обробки персональних даних, а також гарантували дотримання прав громадян навіть у надзвичайних умовах.
Посилання
Загальна декларація прав людини. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (з протоколами) (Європейська конвенція з прав людини). Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text.
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text.
Конвенція про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_326#Text.
Конституція України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.
Закон України «Про захист персональних даних». Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text.
Про затвердження документів у сфері захисту персональних даних. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1_02715-14#Text.
Загальний регламент про захист даних (GDPR) – GDPR-Text.com. GDPR-Text.com - GDPR Text, Translation and Commentary. URL: https://gdpr-text.com/uk.
Реєстри відновили. Які наслідки кібератаки для України - BBC News Україна. BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c5ye75y8415o.
Омбудсман України. Захист персональних даних в діяльності суб’єктів владних повно- важень. URL: https://ombudsman.gov.ua/storage/app/media/27012023/37676120-9a08-47d9-a376-b498dd07ede5.pdf.
Solove D.J. Understanding Privacy. Harvard University Press, 2010. 272 p. URL: https://www.hup.harvard.edu/books/9780674035072.
Reidenberg J. Data privacy law: A study of United States data protection. URL: https://www.academia.edu/27046308/Data_privacy_law_A_study_of_United_States_data_protection.
Nissenbaum H. Privacy in Context. Technology, Policy, and the Integrity of Social Life. Stanford Law Books, 2009. 304 p.
Max Schrems v. Data Protection Commissioner (CJEU – “Safe Harbor”). URL: https://epic.org/max-schrems-v-data-protection-commissioner-cjeu-safe-harbor.
Кравчук В. Захист персональних даних в умовах воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 9. С. 319-321. URL: http://lsej.org.ua/9_2022/77.pdf.
Попович Т.П. Право особи на захист персональних даних в Інтернеті: теоретико-правові аспекти. Аналітично-порівняльне правознавство. 2021. № 2. С. 51–54.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України № 2-рп/2012. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-12#Text.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень абзацу першого пункту 40 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v007p710-18#Text.
CensusAct Case, 1983 р. Bundesverfassungsgericht. URL: https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/EN/1983/12/rs19831215_1bvr020983en.html.
Décision n° 2015-713 DC du 23 juillet 2015. URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/decision/2015/2015713DC.htm.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 І. Л. Середа

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.