Стягнення в дохід держави підсанкційних активів та верховенство права
DOI:
https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.90.4.52Ключові слова:
санкції, стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, суд, судова влада, підсудність, право на справедливий судАнотація
Вказується, попри те, що держави здебільшого застосовують санкційні заходи, вироблені в межах міжнародних організацій, значна кількість країн також володіє національними правовими інструментами, що надають їм можливість самостійно формувати та вводити в дію власні санк- ційні режими.
Визначення джерел фінансування для підтримки жертв агресії – у нинішньому контексті в Україні – є необхідною та виправданою справою. Змушування агресорів виплачувати компенса- цію жертвам їхньої агресії також відповідає інтересам справедливості. Прагнучи досягти цього, зрозуміло, що уряди вивчають способи конфіскації активів агресорів або тих, хто тісно повʼяза- ний з ними, на які поширюються санкції.
Однак важливо, щоб будь-які такі механізми, що використовуються для цієї мети, відповідали встановленим законним правам. Якщо ні, то, ймовірно, спроби їх використання будуть перекрес- лені неминучими юридичними викликами, які будуть висунуті проти них.
Враховуючи вищевикладене слід вдосконалити нормативно-правову базу щодо криміналізації відповідальності за обхід санкцій, формування доказової бази та подання нових позовів до ВАКС. Окремою проблемою є необхідність законодавчого врегулювання захисту права власності непід- санкційних співвласників під час застосування санкцій у виді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб.
Загалом, обмежувальні заходи запроваджуються для того, щоб призвести до зміни політики або діяльності країни, частини країни, уряду, організацій або окремих осіб. Вони є превентив- ними, некаральними інструментами, які повинні дозволити ЄС швидко реагувати на політичні виклики та події.
Санкції слід використовувати як частину комплексного та всебічного політичного підходу, що включає політичний діалог, додаткові зусилля та інші інструменти. Можливість застосовувати та фактично виконувати фінансові санкції обмежується юрисдикцією держави, яка їх впроваджує. Для більшості держав це означатиме, що фінансові санкції можуть бути ефективно накладені лише на активи, осіб та компанії, які знаходяться в межах їхніх географічних кордонів або які здійснюють діяльність за кордоном, але все ще мають зв’язок з державою.
Посилання
Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду України. 2023c. Справа № 991/4151/23. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111426257.
Апеляційна палата Вищого антикорупційного суду України. 2023а. Справа № 991/6606/22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/108772467.
Вищий антикорупційний суд України. 2022. Справа № 991/5799/22. URL: https://reyestr. court.gov.ua/Review/107679815.
Вищий антикорупційний суд України. 2024c. Справа № 991/780/24. URL: https://reyestr. court.gov.ua/Review/116863587.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, повʼязаних з активами окремих осіб» 2257-IX від 12.05.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2257-20#n58.
Закон України «Про санкції» 1644-VII в редакції від 21.11.2024. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1644-18#n77.
Крапивин Є. Стягнення в дохід держави активів як різновид санкцій та практика Європейсько- го Суду з прав людини. Українська Гельсінська спілка з прав людини (УГСПЛ), 2024 С. 6.
Мельниченко Р. 2024. Правові аспекти повернення активів осіб, на яких поширюються санкції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 137, 6 (грудень 2024 р.), 78–94.
Огляд санкцій та пов’язаних з ними інструментів. Європейська комісія. URL: https:// finance.ec.europa.eu/eu-and-world/sanctions-restrictive-measures/overview-sanctions-and- related-resources_en.
Пояснювальна записка до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законо- давчих актів щодо застосування санкцій». URL: https://itd.rada.gov.ua/3d888e60-de57-4b8c- a2bb-e18d22b82005.
Рішення ВАКС України Справа № 991/1914/23 від 20 березня 2023 року. URL: https:// reyestr.court.gov.ua/Review/109643500.
Рішення ВАКС України Справа № 991/1641/24 від 15 березня 2024 року. URL: https:// reyestr.court.gov.ua/Review/117778721.
Санкції проти осіб, що підтримують політику кремля: результати реалізації санкції у виді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб за 2024 рік. URL: https://www. kmu.gov.ua/news/sanktsii-proty-osib-shcho-pidtrymuiut-polityku-kremlia-rezultaty-realizatsii- sanktsii-u-vydi-stiahnennia-v-dokhid-derzhavy-aktyviv-pidsanktsiinykh-osib-za-2024-rik.
Том Бінґем. Правовладдя/ за заг. Ред. С. Головатого; переклад з англ. В. Кастеллі та Д. Шк- тьоби; передмова до українського видання Сергія Головатого. Київ: 2024. 256 с.
Швейцарська Конфедерація у співпраці з Секретаріатом Організації Об’єднаних Націй та Інститутом міжнародних досліджень імені Вотсона, Університет Брауна «Цільові фінан- сові санкції: посібник з розробки та впровадження», 2001. URL: https://www.eda.admin.ch/ eda/en/fdfa/foreign-policy/international-organizations/un/un-peace-security/sanctions.html.
How and when the EU adopts sanctions, European Council.. URL: https://www.consilium. europa.eu/en/policies/sanctions.
International Sanctions, Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación (Spain). URL: https://www.exteriores.gob.es/en/PoliticaExterior/Paginas/ SancionesInternacionales.aspx.
Tamara Horbachevska, Iurii Barabash, Olena Uvarova, The Expropriation of Sanctioned Assets: Does Ukrainian Jurisprudence Respond to Human Rights Concerns?, Journal of Human Rights Practice, Volume 17, Issue 1, February 2025, Pages 197–206. URL: https://doi.org/10.1093/ jhuman/huae031.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.В. Щербанюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.