Конституційно-правовий статус студента як суб’єкта освітнього права: між публічно-правовим і приватно-правовим регулюванням

Автор(и)

  • А. Б. Діхтярук кандидат юридичних наук, Волинський інститут ім В. Липинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-5769-4395

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.4.41

Ключові слова:

освіта, вища освіта, конституційно-правове регулювання права на вищу освіту, освітній процес, здобувачі освіти, правовий статус студента

Анотація

У науковій статті здійснено комплексний конституційно-правовий аналіз статусу студента як суб’єкта освітнього права. Визначено, що правовий статус студента має дуалістичну природу, оскільки поєднує елементи публічно-правового регулювання з ознаками приватноправових договірних зобов’язань.

Аргументовано, сучасне освітнє право має розглядати студента не лише як отримувача освітньої послуги, а як рівноправного партнера, залученого до формування змісту освітньої програми, її оцінювання та контролю якості. Такий підхід вимагає оновлення нормативних механізмів, що регулюють права та обов’язки студентів, у напрямі чіткого визначення інституційних гарантій, процедурної справедливості та правової визначеності у взаємодії студента з адміністрацією закладу вищої освіти.

У статті структуровано правовий статус студента за трьома вимірами: нормативно-правовим, соціокультурним та інституційним. Зокрема, нормативно-правовий вимір охоплює закріплені на рівні законів та підзаконних актів права і обов’язки студента. Соціокультурний вимір виявляється через участь студента у формуванні академічного середовища, а інституційний – через механізми участі в управлінні університетом і студентському самоврядуванні.

Резюмовано, публічно-правова площина реалізації освітніх прав забезпечується через імперативи Конституції України, профільне законодавство та внутрішньоуніверситетські регламенти, які формують правовий статус студента, визначаючи його права, обов’язки, гарантії участі в управлінні освітнім процесом, а також механізми захисту у випадках порушення прав.

У підсумку, правовий статус студента розглядається як динамічна правова конструкція, що вимагає постійної трансформації та адаптації до змін у сфері вищої освіти. Наголошено на потребі посилення реальних механізмів гарантування та захисту освітніх прав студентів, підвищення ефективності судового та внутрішнього контролю, забезпечення прозорості публічного управління та договірних відносин, а також закріплення правової визначеності у взаємодії між студентом і закладом вищої освіти як рівноправними учасниками освітнього процесу.

Посилання

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Офіційний вісник України. 2014. № 63. Ст. 1728.

Духаніна Н.М., Лесик Г.В. Цифровізація освітнього процесу: проблеми та перспективи. The 12th International scientific and practical conference: «Modern directions of scientific research development» (May 18-20, 2022). Chicago, USA. Chicago: BoScience Publisher, 2022. P. 406–409.

Спірін О.М. Цифровізація освіти, освітнього процесу. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 1099-1100.

Арешонков В.Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). С. 1–6.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Офіційний вісник України. 2017. № 78. Ст. 2392.

Конституційно-правовий статус суб’єктів освітнього процесу у вищій школі України: монографія / Н.І. Петрецька, Ю.М. Бисага, Д.М. Бєлов, М.В. Громовчук, І.І. Ланьо, Я.В. Лазур. Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2016. 244 с.

Яра О.С. Адміністративно-правовий статус студентки (студента) − здобувача вищої юридичної освіти в Україні. Юридична наука. 2020. № 7 (109). С. 178–186.

Яковлєва Г.О. Правовий статус учасників освітнього процесу у вищих навчальних закладах у світлі нового закону України «Про вищу освіту». Право та інновації. 2016. № 1 (13). С. 115–121.

Голоденко І.О. Договір про надання освітніх послуг у цивільному праві України. Актуальні проблеми приватного права: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті Ю.С. Червоного (до 90-річчя від дня його народження), м. Одеса, 15 грудня 2017 р. / упор. та відп. ред. І.С. Канзафарова, В.М. Зубар. Одеса: Астропринт, 2017. С. 88–94.

Баб’юк М.П. Цивільно-правова природа договору про надання вищим навчальним закладом освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2016. Вип. 37. Т. 1. С. 101–105.

Хутор Т., Климосюк А., Пеценчук А., Ніколаєв Є., Шемелинець І., Рій Г., Грищенко К., Пятушко Р. Ефективна та прозора процедура акредитації освітніх програм правників як необхідна умова якості юридичної освіти. Звіт за результатами аналізу практики акредитації освітніх програм. Інститут законодавчих ідей. 2024. 136 с.

Рішення Солом’янського районного суду м. Києва від 01 червня 2023 року у справі № 760/5387/22. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111443420.

Зільник Н.М. Особливості договору про надання освітніх послуг. Журнал східноєвропейського права. 2019. № 69. С. 110–116.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-12