Вплив автоматизації морського транспорту на міжнародно-правовий статус капітана морського судна

Автор(и)

  • В. С. Веремчук аспірант кафедри цивільно-правових дисциплін, Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0009-0001-3618-2630

DOI:

https://doi.org/10.24144/2307-3322.2025.89.4.13

Ключові слова:

капітан морського судна, дистанційний оператор, автономне судно, автоматизація морського транспорту, морське право

Анотація

У статті досліджується питання трансформації міжнародно-правового статусу капітана морського судна в умовах автоматизації морського транспорту, Аналізуються наслідки впровадження автономних суден для традиційного інституту капітана, з урахуванням того, що автономні судна функціонують без фізичної присутності людини на борту під час плавання та керуються дистанційними операторами з берегових центрів управління.

Зазначено, що ключові міжнародні конвенції з морського права, які регулюють статус капітана морського судна, зокрема, Конвенція ООН з морського права 1982 року, Міжнародна Конвенція з охорони людського життя на морі 1974 року, Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року виходять із припущення фізичної присутності капітана на борту судна, а його статус базується на поєднанні управлінських, адміністративних та представницьких повноважень. У зв’язку з цим виникають колізії при спробі застосування традиційного правового режиму до автономних суден, де багато функцій капітана делегуються дистанційним операторам.

Встановлено, що кваліфікація дистанційного оператора автономного судна як «капітана» залежить від рівня автоматизації судна та наявності в нього належної професійної підготовки, що охоплює як класичні навички судноводіння, так і нові цифрові компетентності – віддалене управління, взаємодію з автономними системами, дистанційне прийняття рішень в умовах обмеженого часу.

Зроблено висновок, що окремі функції капітана, зокрема представницька та нотаріальна, не можуть бути реалізовані дистанційним оператором автономного судна, а традиційна юридична модель капітанства потребує перегляду. Тим часом, визначення меж правосуб’єктності дистанційного оператора, його відповідальності та правового статусу у разі аварій залишається проблемним і вимагає оновлення міжнародно-правової бази з урахуванням технологічних викликів, зокрема шляхом розробки Міжнародною морською організацією Кодексу автономних суден із його подальшою інкорпорацією до Міжнародної Конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року.

Посилання

United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982. United Nations Organization. Treaty Series. URL: https://www.un.org/depts/los/convention_agreements/texts/unclos/unclos_e.pdf.

International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974. United Nations Treaty Collection. URL: https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%201184/volume-1184-I-18961-English.pdf.

International Convention on standards of training, certification and watchkeeping for seafarers, 1978. United Nations Treaty Collection. URL: https://treaties.un.org/pages/showDetails.aspx?objid=08000002800d6d42.

International Convention for the Unification of Certain Rules of Law relating to Bills of Lading («Hague Rules»), and Protocol of Signature. Admiralty and Maritime Law Guide. URL: http://www.admiraltylawguide.com/conven/haguerules1924.html.

Кодекс торговельного мореплавства України: Закон, Кодекс від 23.05.1995 № 176/95-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-%D0%B2%D1%80#Text.

Давиденко Л.М. Особливості правового статусу капітана судна в міжнародному мореплавстві. Актуальні проблеми держави і права. 2011. № 60. С. 425–429.

Maritime Law for MASS. Comite Maritime International. URL: https://comitemaritime.org/work/mass.

Autonomous shipping. International Maritime Organization. URL: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Autonomous-shipping.aspx.

Outcome of the Maritime Safety Committee RSE on safety-related treaties: Circular MSC.1/ Circ.1638, 3 June 2021. International Maritime Organization. URL: https://surli.cc/twgdie.

Outcome of the FAL Committee RSE on the Facilitation Convention: Circular FAL.5-Circ.49 FAL.5/Circ.49, 1 June 2022. International Maritime Organization URL: https://surl.lu/tzdmwn.

Outcome of the Legal Committee’s RSE on liability and compensation treaties: Circular LEG.1/ Circ.11, 15 December 2021. International Maritime Organization. URL: https://surl.lu/ddfqfa.

Supporting remote control operations in shipping. DNV. URL: https://surl.lu/falrbd.

Конвенція про Міжнародні правила запобігання зіткненню суден на морі 1972 року: Міжнародна морська організація; Конвенція, Міжнародний документ від 20.10.1972. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_137#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-12